Jeg har lenge drømt om å starte opp min egen barnehage i sokkelleiligheten, men ettersom barnehagene rundt her har "poppet" opp på løpende bånd har jeg ikke turt å prøve meg i konkurransen med "de store".
Men nå har jeg virkelig lyst til å ta sjansen uannsett. Håper og tror at mange foreldre er litt mer kritiske til hvor de plasserer barna sine når de nå etterhvert kan velge litt mer fritt. Kommunen her har tilnærmet full barnehagedekning.
Rent faglig vet jeg godt hva jeg går til ettersom jeg har jobbet som pedagosisk leder i drøyt 8 år. Men jeg er veldig usikker på hvor kritiske foreldre egentlig er. Er det slik jeg har intrykk av, at foreldre stort sett er fornøyd med det meste, så lenge de føler omsorgen er på plass?
Jeg begynner å bli så utrolig lei av "gigantbarnehager" med "gigantbarnegrupper", alt for å tjene penger. For øyeblikket jobber jeg på en avdeling med opp i mot 25 barn, hvor 6 av dem er under 3 år. Dette er et av de nye "smarte" trekkene til kommunen for å få større dekningsprosent. Støynivået er alt for høyt, plassen for liten, bemanningen for liten, det pedagogiske opplegget får for liten plass, og omsorgen for enkeltbarnet blir for dårlig. Nå er jeg lei av å føle meg utilstrekkelig og føle at jeg ikke får gjort jobben min!
Derfor har jeg altså lyst til å starte opp for meg selv. Det vil bli en utvidet familiebarnehage med en barnegruppe på +/- 10 barn i alderen 1-5 år, og mer enn tilstrekkelig bemanning. Tanken er 2 pedagoger og en assistent i en viss stillingsprosent.
To ting jeg vil legge vekt på er tilstrekkelig bemanning og god og næringsrik mat. I tillegg til at utelek og turer i skog og mark alltid vil stå sentralt.
Men så lurer jeg altså på hva som skulle til for at foreldre ville velge min barnehage fremfor en tradisjonell barnehage. Noen som har noen forslag?
(Jeg har selvsagt mange flere ideer selv, men ønsker å høre mer fra foreldresiden først.)
Så hvis det er noen foreldre her inne med klare meninger (Det vet jeg det er

) så fyr løs! Hva er din drømmebarnehage?