Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Familieliv > Barnepass
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 06-01-2007, 21:09   #1
Supermedlem

Tigerjenta sin avatar

Medlem siden: Dec 2002
Sted: Østfold
Meldinger: 754
MP Rating: 0% (0)
Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.Tigerjenta er fantastisk mot andre.
Hvis du kunne velge, hvilke kriterier hadde du lagt til grunn for valg av bhg.?

Jeg har lenge drømt om å starte opp min egen barnehage i sokkelleiligheten, men ettersom barnehagene rundt her har "poppet" opp på løpende bånd har jeg ikke turt å prøve meg i konkurransen med "de store".

Men nå har jeg virkelig lyst til å ta sjansen uannsett. Håper og tror at mange foreldre er litt mer kritiske til hvor de plasserer barna sine når de nå etterhvert kan velge litt mer fritt. Kommunen her har tilnærmet full barnehagedekning.

Rent faglig vet jeg godt hva jeg går til ettersom jeg har jobbet som pedagosisk leder i drøyt 8 år. Men jeg er veldig usikker på hvor kritiske foreldre egentlig er. Er det slik jeg har intrykk av, at foreldre stort sett er fornøyd med det meste, så lenge de føler omsorgen er på plass?

Jeg begynner å bli så utrolig lei av "gigantbarnehager" med "gigantbarnegrupper", alt for å tjene penger. For øyeblikket jobber jeg på en avdeling med opp i mot 25 barn, hvor 6 av dem er under 3 år. Dette er et av de nye "smarte" trekkene til kommunen for å få større dekningsprosent. Støynivået er alt for høyt, plassen for liten, bemanningen for liten, det pedagogiske opplegget får for liten plass, og omsorgen for enkeltbarnet blir for dårlig. Nå er jeg lei av å føle meg utilstrekkelig og føle at jeg ikke får gjort jobben min!

Derfor har jeg altså lyst til å starte opp for meg selv. Det vil bli en utvidet familiebarnehage med en barnegruppe på +/- 10 barn i alderen 1-5 år, og mer enn tilstrekkelig bemanning. Tanken er 2 pedagoger og en assistent i en viss stillingsprosent.

To ting jeg vil legge vekt på er tilstrekkelig bemanning og god og næringsrik mat. I tillegg til at utelek og turer i skog og mark alltid vil stå sentralt.

Men så lurer jeg altså på hva som skulle til for at foreldre ville velge min barnehage fremfor en tradisjonell barnehage. Noen som har noen forslag?
(Jeg har selvsagt mange flere ideer selv, men ønsker å høre mer fra foreldresiden først.)

Så hvis det er noen foreldre her inne med klare meninger (Det vet jeg det er ) så fyr løs! Hva er din drømmebarnehage?
Gammel 07-01-2007, 11:40   #2
Medlem

-3barnsmor- sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Trondheim
Meldinger: 360
-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.
Sv: Hvis du kunne velge, hvilke kriterier hadde du lagt til grunn for valg av bhg.?

Jeg har selv gutten min i en slik kjempeavdeling (40 barn...) og har søkt overflytting siden jeg ikke er førnøyd med det omsorgstilbudet han får der.

Mindre avdelinger og flere ansatte er helt klart ting jeg setter høyt. Det samme gjelder varierte aktiviteter som utvikler både grov- og finmotorikk og ivaretar og utvikler barnets kreativitet.

At hvert enkelt barn blir sett som den unike personen det er og dermed får et aktivitetstilbud som er tilpasset dets behov/ferdigheter.

Sunn mat og mye uteaktiviteter og turer. Pimærkontakter som har hovedansvar for en mindre gruppe barn.

Stabilt personale, med lite utskiftninger og bruk av samme vikarer så langt det er mulig.

Lykke til med eventuell oppstart av barnehage
Gammel 07-01-2007, 14:04   #3
Supermedlem

kulani sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 1,408
kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.
Sv: Hvis du kunne velge, hvilke kriterier hadde du lagt til grunn for valg av bhg.?

Det jeg kommer på i farten:

-jeg liker svært godt barnehager som serverer all maten til barna, uansett om det er varmmat eller ferskt brød med pålegg (er selvsagt villig til å betale nok matpenger), og begrenser sukkeret
-stabilt personale, og nok personale. Kjente vikarer ved sykdom
-ja til ungdomsskoleelever i arbeidsuke
-god plass ute og inne, gjerne flere små rom enn ett stort så lenge det ikke gjør det vanskelig å holde øye med barna
-komme seg ut hver dag, ikke nødvendigvis på tur, men ut i hage med lekeapparater eller spennende terreng
-noenlunde jevngamle lekekamerater for alle barna, mao ikke bare ettåringer og en litt større

Lykke til med oppstart av egen barnehage

Lillebror 2007
kulani er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 14:32.