Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Familieliv > Barnepass

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-06-2007, 19:19   #1
Medlem

s-jo sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 251
MP Rating: 0% (0)
s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.
Hvordan kjøres innkjøring i deres barnehage?

Toåringen skal bytte barnehage til høsten, og vi gleder oss og tror det blir bra. Men jeg ble litt skremt av innkjøringsplanen, og trenger litt råd om hva som er vanlig.

Der han går nå var innkjøringen vanskelig pga kaotiske tilstander i barnehagen på det tidspunktet. Og da vi fikk lapp om innkjøringsrutiner i den nye barnehagen ble jeg altså litt forbauset og betenkt.
Innkjøringen er
Dag 1: et kort besøk sammen med forldrene (1.5 t)
Dag 2: foreldrene får delta på frokost og må så gå (hente etter 2,5 timer)
Dag 3: Barnet skal være helt alene i barnehagen, men kort dag (8.30 -15)

Jeg trodde foreldrene var sammen med barnet litt mer i starten? Er det meg som har misforstått, eller er dette noe nytt?

(Jeg hadde jo også sett for meg at de første to dagene skulle gi meg et lite bilde av livet i barnehagen også? Så vi visste litt om hvordan ting fungerte.)
s-jo er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-06-2007, 19:38   #2
Supermedlem

heldiggrisen sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Solbergelva
Meldinger: 897
heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.
Sv: Hvordan kjøres innkjøring i deres barnehage?

Ring og snakk med dem og si at du gjerne vil ha en mykere start. Gjør deg noen tanker om hvordan du vil ha det og fortell gjerne om erfaringene dine fra forrige barnehage.

02 05 06

heldiggrisen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-06-2007, 19:54   #3
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 1,875
Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.Simane har en strålende fremtid.

Gutten min skal begynne i barnehage for første gang i høst og det høres ganske likt ut som i den barnehagen du beskriver. Jeg er sikker på at dette kan tilrettelegges hvis man bare snakker med personalet. Ingen barn er likt og alle reagerer forskjellig på nye inntrykk.
Gammel 26-06-2007, 20:03   #4
Seniormedlem

Iben005 sin avatar

Medlem siden: Mar 2002
Sted: Kristiansund
Meldinger: 1,580
MP Rating: 100% (6)
Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.

I storesøster sin gamle barnehage var det satt av 3 dager til tilvenning, og vi fikk bestemme helt selv hvordan vi ville legge opp dagene. Den første dagen kom vi etter frokost og jeg var der sammen med henne hele tiden i ca 2 timer. Dagen etter var jeg der litt og dro så hjem en tur. Hentet henne etter ca 3 timer. Den siste dagen var hun i barnehagen alene hele dagen. Tilvenninga gikk veldig fint Hun var da 2 år og 7 måneder.
Gammel 26-06-2007, 20:29   #5
Veteranmedlem

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Tønsberg
Meldinger: 3,729
flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.

I barnehagen som snuppa skal begynne i til høsten er også oppstarten over 3 dager, men vi velger i stor grad hvordan vi vil legge dette opp. Og ønsker vi og har mulighet til å bruke lenger tid en 3 dager er det selvfølgelig også helt i orden.
Regner med vi kommer til å gjøre det omtrent som Iben005 sier.
Noe annet de legger stor vekt på i snuppas barnehage, er at de oppfordrer barna til å besøke barnehagen flere ganger før ferien. På den måten blir de litt kjent samtidig som de har litt tid til å fordøye inntrykk før hverdagen kommer.
Gammel 26-06-2007, 21:17   #6
Medlem

s-jo sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 251
s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.s-jo har mye å være stolt av.

Da trekker jeg en stille konklusjon om at jeg er hysterisk, og puster noen ganger inn i papirposen min.

Innkjøringen forrige gang var et komplett rot, og ga ikke sammenligningsgrunnlag. Men basert på deres input og erfaringer ser jeg at opplegget i nybarnehagen er helt normalt.

(Er nok blitt litt unødvendig redd etter forrige runde. Toåringen her er en veldig morsbunden fyr, og etter mer enn ett år i barnehage har vi kun hatt 5-6 gode morgener på hverdager. Er ganske pyton start på dagen når toåringen roper gråtkvalt "Jeg vil ikke i barnehagen mamma! Trenger ikke penger til leker eller klær. Ikke gååååå på den joppen..." Eller enda verre, bare er stille resignert...)

Jeg satser på at vi følger skissert opplegg, men med god dialog med personalet underveis i tilfelle behov for endringer. Og at dette blir bedre.

Tusen takk for realitetsorientering!
s-jo er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-06-2007, 19:18   #7
Medlem

Jaheira sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Haugesund
Meldinger: 180
Jaheira er et navn alle kjenner.Jaheira er et navn alle kjenner.Jaheira er et navn alle kjenner.Jaheira er et navn alle kjenner.Jaheira er et navn alle kjenner.Jaheira er et navn alle kjenner.Jaheira er et navn alle kjenner.Jaheira er et navn alle kjenner.Jaheira er et navn alle kjenner.Jaheira er et navn alle kjenner.Jaheira er et navn alle kjenner.

I barnehagen som Madeleine skal begynne i, har de ikke noen fast rutine å innkjøringen. Der blir det tilpasset hvert enkelt barn. Noen er klar for å være alene etter 2dager, andre trenger gjerne 14dager. Siden barna er så forskjellige så velger barnehagen å samarbeide med foreldrene om innkjøringen.
I barnehagen hun går i nå, så brukte vi 3 dager.
Gammel 27-06-2007, 19:26   #8
Seniormedlem

tove32 sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 2,195
tove32 har en strålende fremtid.tove32 har en strålende fremtid.tove32 har en strålende fremtid.tove32 har en strålende fremtid.tove32 har en strålende fremtid.tove32 har en strålende fremtid.tove32 har en strålende fremtid.tove32 har en strålende fremtid.tove32 har en strålende fremtid.tove32 har en strålende fremtid.tove32 har en strålende fremtid.

I vår barnehage så ser vi an barnet litt, men hovedregelen er at første dag så er barnet der bare noen timer og foreldrene er der hele tiden, dag 2 er foreldrene der den første tiden og går deretter småturer ut, tar seg en kopp kaffe men er tilgjengelige. Dag 3 har barnet en dag alene, men foreldrene er tilgjengelige på tlf slik at vi kan ringe dersom det er noe. I prinsippet er tilvenningen med foreldre over da, men av og til må vi bruke flere dager, alt er avhengig av barnet og hvordan han/hun reagerer.

Sånn i utgangspunktet syns jeg vel det høres ut som at dere skulle gå litt tidlig på dag 2, også syns jeg egentlig ikke at fra 8.30 - 15 er så kort dag, men ellers så ligner vel opplegget på det vi har.

Jeg pleier forøvrig å anbefale at barna ikke har så kjempelange dager de første dagene dersom det er mulighet for det, særlig hvis det er snakk om barn som ikke har gått i barnehage før.
tove32 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-06-2007, 20:37   #9
Seniormedlem

c3po sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 2,772
c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av tove32
I vår barnehage så ser vi an barnet litt, men hovedregelen er at første dag så er barnet der bare noen timer og foreldrene er der hele tiden, dag 2 er foreldrene der den første tiden og går deretter småturer ut, tar seg en kopp kaffe men er tilgjengelige. Dag 3 har barnet en dag alene, men foreldrene er tilgjengelige på tlf slik at vi kan ringe dersom det er noe. I prinsippet er tilvenningen med foreldre over da, men av og til må vi bruke flere dager, alt er avhengig av barnet og hvordan han/hun reagerer.

...
Slik var det i den kommunale barnehagen til storebror. Det fungerte veldig godt.
Gammel 27-06-2007, 21:43   #10
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 1,540
MP Rating: 100% (1)
Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.

s-jo! Vi hadde også en kjip tilvenning i bhg med snuppa. Bytta bhg nå etter påske, og vi var jo forberedt på det samme. Men det gikk så utrolig mye bedre!! Er viktig at du sier det du føler til de ansatte også. Er du som kjenner barnet ditt best, og selv om de spør om du vil gå etter f.eks en time, så må du gjøre det du føler. Jeg følte av og til at de på en måte ville ha meg fort avgårde viss du skjønner, men jeg tenkte at jeg ikke skulle gjøre den samme tabba som første gang, å gå for tidlig. (Vanka ikke der i flere uker altså)
Holdt meg for det meste i bakgrunnen, satt på en stol, leika litt med noen andre. Sa fra til M at jeg skulle gå på do (ut av avdelingen) for å sjekke hvordan ho reagerte osv. Når jeg følte at det gikk greit reiste jeg bort korte turer, og så gikk det seg fort til.

Håper det går mye bedre for dere denne gangen!!
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:24.