|
 |
|
28-06-2006, 16:41
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Mar 2002
Meldinger: 1,060
|
Lillebror skal over på stor avdeling til høsten. Han er bare to år, men sterk motorisk og sosialt. Det kommer så mange små på småbarnsavdelingen at barnehagen mener han vil få det bedre på stor avdeling.
Så til dilemmaet! Skal han over på samme avdeling som Storebror som er to år eldre, eller ikke? For oss voksne hadde det vært praktisk at de gikk på samme avdeling, men er det den beste løsningen for guttene? De krangler en del når de er hjemme, men kan også leke fint sammen.
Er det noen som har noe erfaring eller synspunkter rundt dette?
|
|
|
28-06-2006, 16:52
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2003
Sted: Trøndelag
Meldinger: 1,920
|
Sv: Søsken på samme avdeling
|
|
i ungene sin barnehage er det blanda aldersgrupper, altså fra 0-6 år. er to avdelinger.
Våre to største (er 17 mnd mellom de) er på samme avdeling, og deler hylleplass  fungerer veldig greit det. De leker ikke spesielt mye sammen, ikke krangler de heller. de leker med sine kompiser og lar hverandre være i fred.
Det har hendt at frøkna har begynt å gråte å ikke ville roe seg til noen av de voksne, da var storebror god å ha  får også høre at storebror er ivrig til å fortelle hva frøkna kan, og ikke minst vise henne fram til nye personer som kommer i bhg.
at toåringen din skal på storbarnsavdeling hørtes ok ut syns jeg
28-06-2006, 19:30
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 1,688
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Hestehoven
Lillebror skal over på stor avdeling til høsten. Han er bare to år, men sterk motorisk og sosialt. Det kommer så mange små på småbarnsavdelingen at barnehagen mener han vil få det bedre på stor avdeling.
Så til dilemmaet! Skal han over på samme avdeling som Storebror som er to år eldre, eller ikke? For oss voksne hadde det vært praktisk at de gikk på samme avdeling, men er det den beste løsningen for guttene? De krangler en del når de er hjemme, men kan også leke fint sammen.
Er det noen som har noe erfaring eller synspunkter rundt dette?
|
abonerer på denne tråden, dette er noe jeg også har tenkt litt på.......
|
|
28-06-2006, 19:40
|
|
Medlem
Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 92
|
|
|
Når barna mine skal i bhg er det en selvfølge for meg at de bør få være på samme avdeling. Jeg ser ikke grunnen til at det er viktigere å vokse opp som individer, enn sammen som søsken i tillegg.
Jeg ser flere på åpne barnehager som er hjemme med både 2 eller 3 av sine barn. (Altså søsken - sammen om dagene) Og det samspillet jeg ser de søsknene har er vakkert. De trives skikkelig godt sammen, tar vare på hverandre og leker sammen. Og selvfølgelig leker barna i tillegg alene sammen med barn på sin alder.
Jeg vil heller oppmuntre til at de skal få et nært forhold ved å la de få være sammen om dagene, enn å legge opp til at de skal være fra hverandre.
|
|
|
28-06-2006, 19:43
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: May 2003
Meldinger: 7,001
|
|
|
Guttene mine har gått på småbarnsavdeling i ett år og det har gått veldig fint. Nå skal storebror over i stor avdeling så da blir de nok på hver sin avdeling i et halvt år til ett år. I barnehagen sa de at vi måtte tenke på hvor vi ville at Lillebror skal begynne når den tid kommer. Det er opp til oss. Spurte hva de anbefaler og de sier at de fleste velger å ha barna i hver sin avdeling. Dette så de får sine venner og får prøve seg litt på egen hånd. Avdelingene ligger vegg i vegg og de spiser alle måltidene sammen, pluss at de leker mye sammen. Vi kommer nok til å gå for hver sin avdeling.
|
28-06-2006, 20:16
|
|
Gjest
|
|
|
Jeg har jobbet en del som vikar i forskjellige barnehager nå det siste halve året. Og i alle barnehagene jeg har vært innom så har søsken gått på samme avdeling  Med mindre den ene går på småbarnesavdelingen da
|
|
|
28-06-2006, 20:23
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 1,750
|
|
|
Jeg har tre tette barn og mellomste jenta mi og minstegutten har gått på småbarnsavdeling i samen. Dette har gått veldig bra og de har trivdes med det. Nå har mellomste flyttet avdeling til den store avdelingen, og der går storebror. Dette har gått kjempefint. Jeg var også litt usikker på hvordan dette skulle gå. De er utrolig sammenknyttet, så jeg var litt småbekymret for at de bare ville komme til å leke med bare hverandre, men de leker med hverandre og andre venner og har det supert. Så passer de på hverandre  Helt supert! Også synes de det er veldig stas selv også
|
|
|
07-07-2006, 15:28
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Akershus
Meldinger: 2,111
|
|
|
PÅ avd. jeg jobber har vi som regel 2-4 søskenpar. Har bare positive tilbakemeldinger fra foreldrene og oss ansatte
|
12-07-2006, 09:34
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2005
Sted: Stjørdal
Meldinger: 1,100
|
|
|
Dette tror jeg er veldig individuelt fra familie til familie. Hva tror du selv da? Jeg jobber i barnehage, og har sett begge deler. I fjor hadde vi et søskenpar som hadde godt av å være hver for seg på hver sin avdeling, fordi den ene trengte litt ekstra hjelp, og en andre lett tok en omsorgsrolle og ikke fikk lekt med andre. De er jo sammen i utetiden. Vi har også hatt mange søskenpar på samme avdeling, og det har funket fint. Så dette må du vurdere ut i fra dine ungers behov!
|
13-07-2006, 08:43
|
|
Gjest
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Spoon
Dette tror jeg er veldig individuelt fra familie til familie. Hva tror du selv da? Jeg jobber i barnehage, og har sett begge deler. I fjor hadde vi et søskenpar som hadde godt av å være hver for seg på hver sin avdeling, fordi den ene trengte litt ekstra hjelp, og en andre lett tok en omsorgsrolle og ikke fikk lekt med andre. De er jo sammen i utetiden. Vi har også hatt mange søskenpar på samme avdeling, og det har funket fint. Så dette må du vurdere ut i fra dine ungers behov!
|
Sånn det forklares her, er det hos oss.
Men, guttene begynner på samme avd nå i august.
Jeg gruer meg egentlig litt, fordi de har vært på forskjellige avd i ett år nå (storebror har hatt 2 av 5 dager i uken på samme avd) og da tar han på seg omsorgsrollen, og beskytter hele tiden.
Men, jeg går ut ifra at det vil gå seg til.
De trives så godt sammen, og leker fint så lenge jeg ikke er i nærheten
Ett dillemma det der, men jeg satser på at det går bra.
|
|
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 19:26.
|