Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Familieliv > Barnepass
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-04-2008, 21:45   #1
Veteranmedlem

Elinor sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Sør Trøndelag
Meldinger: 3,699
MP Rating: 0% (0)
Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.
Question Timeoute i barnehagen?

Hva syns dere om det? Har de det i deres barnehage/eventuelt dagmamma e.l.? Sorry om denne diskusjonen har vært oppe til diskusjon tidligere, det har jeg ikke fått med meg i såfall.

Selv syns jeg det er et vanskelig spm. Mine umiddelbare tanker er; NEI! Jeg ville ikke likt det om det hadde blitt brukt i vår barnehage. Men så tenker jeg; jeg vet ikke helt hva som funker i en barnehage, selv om jeg har jobbet i barnehager for over ti år siden. Det var heller ikke behov for slikt. Og med en ganske vilter gutt; hva vet vel jeg om å takle slike om jeg ikke var moren hans? Et vanskelig spm, som sagt.
Gammel 12-04-2008, 20:57   #2
Veteranmedlem

Elinor sin avatar

Sted: Sør Trøndelag
Meldinger: 3,699
Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Timeoute i barnehagen?

Kom igjen da jenter! Jeg lurer virkelig på hva dere mener!
Gammel 12-04-2008, 21:04   #3
Veteranmedlem

Nete sin avatar

Medlem siden: Aug 2003
Meldinger: 4,230
Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.

Hmm..jeg er i utgangspunktet veldig i mot time out på den måten man ser på f.eks diverse Nanny program. Jeg er mer for å snakke med det utagerende barnet om hvorfor det gjor som det gjorde. Det er dette med indre og ytre motivasjon; oppfører man seg ordentlig og er snille med sine medmennesker fordi man er redd for å havne i timeout, eller fordi man ærlig og oppriktig ønsker å være god og snill.

Det samme gjelder jo ved f.eks klistremerkebelønning (jmf.m indre og ytre motivasjon). Rydder man rommet fordi man da får et klistremerke og til slutt en premie, eller fordi man ser nyttigheten og det fine i å ha et ryddig rom?

Nå babler jeg meg kanskje bort her, men jeg tror jeg kommer frem til at jeg er i mot time out i bhg og skole. Det må finnes bedre og mer pedagogisk riktige måter og nå frem til barn på.
Nete er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-04-2008, 21:04   #4
Veteranmedlem

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Vestlandet
Meldinger: 3,143
SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.

Så lenge det foregår på en bra måte syns jeg det er helt greit. Noen ganger trenger bar, som voksne, litt tid på å roe seg ned på egen hånd før man snakker med det. Min jente er hvertfall umulig å snakke til før hun får roet seg i timeout først.

"Det du tror om meg, slik du er mot meg, hvordan du ser på meg, hva du gjør mot meg, slik blir jeg."
SpetakkelRandi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-04-2008, 21:06   #5
Veteranmedlem

Nete sin avatar

Medlem siden: Aug 2003
Meldinger: 4,230
Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av SpetakkelRandi Vis post
Så lenge det foregår på en bra måte syns jeg det er helt greit.
Hva er en bra måte da? Og hva er en dårlig?
Nete er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-04-2008, 21:12   #6
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,742
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg synes "time-out"-begrepet er litt utvannet, og at time-out brukes litt ukritisk, både i og utenfor barnehager etc.

Å bare fjerne barnet fra situasjonen og straffe det med å "være utenfor", synes jeg ikke holder. Det fokuseres for lite på hva barnet skal gjøre i time-outen. Jeg er for å bruke time-out-tid til å tenke seg om, og til å samle seg litt og evt klare å finne ordene for uttrykke følelser. Men hvis dette ikke er tydelig for barnet, og det bare opplever å bli fjernet, det liker jeg ikke. Man må ta tid til å snakke med barnet, både før og etter time-out'en.

Dette er jeg litt i tvil om at alltid lar seg gjøre på en god måte i en barnehage, hvor det ikke er så mange voksne ift. antall barn.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-04-2008, 22:36   #7
Veteranmedlem

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Vestlandet
Meldinger: 3,143
SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Nete Vis post
Hva er en bra måte da? Og hva er en dårlig?
En dårlig måte (min mening) er å la ungen sitte lenge alene i en krok og føle at det skammer seg f.eks.. Har sett endel eksempler på dette. Å ikke snakke med barnet og tydelig fortelle hvorfor de må sitte for seg selv litt og tenke seg om og roe seg. Jeg syns de må få en grunn til hvorfor og de må forstå at fortsetter de med den oppførslen eller handlingen som fikk dem til å sitte i time out, så må de sitte der igjen.

"Det du tror om meg, slik du er mot meg, hvordan du ser på meg, hva du gjør mot meg, slik blir jeg."
SpetakkelRandi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-04-2008, 22:43   #8
Supermedlem

Tuppa sin avatar

Sted: Sør-Trøndelag
Meldinger: 1,155
Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.

Synes SpetakkelRandi beskrev en god timeout ganske bra, den hun beskriver som dårlig er jo rett og slett den gamle "skammekroken", og den vil vel ingen ha tilbake.

Så om man bevisst bruker Timeout i bhg, og er konsekvent med alle (noe som kan være vanskelig) Synes jeg det er greit.

Trur eg...

Jobber selv i bhg, vi bruker ikke timeout (iallfall ikke det ordet), men det hender jo at noen barn blir tatt ut av en situasjon, men da som oftest sammen med en voksen, som da snakker med barnet.

Sist endret av Tuppa; 12-04-2008 kl 22:45.
Tuppa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-04-2008, 22:47   #9
Veteranmedlem

Tjorven75 sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 4,518
Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.

Enig med de andre om at det kommer an på hva begrepet timeout innebærer.

I barnehagen til snuppa blir barn som oppfører seg vanskelig tatt ut av leken. De må sitte ved bordet (kun et høyt bord på avdelingen) sammen med en voksen og gjøre en annen aktivitet; dette er koselige ting som å tegne, perle eller noe sånt. Mens denne aktiviteten pågår så snakkes det om å oppføre seg fint og hvorfor det som skjedde skjedde. Dette synes jeg er helt greit.

Det vil ikke være greit hvis det brukes som uthengig av en som har slått seg vrang.
Gammel 12-04-2008, 22:56   #10
Supermedlem

Bea81 sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 1,312
Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.

Når jeg hører time-out så tenker jeg på at barnet må sitte for seg selv, enten det er på en stol borte fra de andre barna, el.l. Det synes jeg ikke noe om. Vi bruker det heller ikke her hjemme. Det er selvsagt forskjell på barn, men med sønnen vår har det til nå fungert greit å ta ham ut av situasjonen og snakke rolig og bestemt til ham. Jeg vet at han ville blitt usikker om han skulle settes i en slik time-out som beskrevet over.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 14:46.