Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Familieliv > Barnepass

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 23-06-2007, 11:51   #1
VIP-Medlem

Fjolla sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Sørlandet
Meldinger: 5,819
MP Rating: 100% (4)
Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.
noia Transport i barnehagen!?

Vi skal i barnehagen som poden skal begynne i til høsten i dag, på en "bli kjent dag" for å møte tantene og de to andre på podens alder som begynner sammen med han.

I forkant av dette fikk vi i går et brev med et skjema der vi skulle fylle ut en del info, kontaktinfo, matvaner/allergier, hvem som kan hente barnet uten at det gis beskjed på forhånd osv.

Helt på slutten kommer så spørsmålet om transport ila barnehagetiden opp; altså "I forbindelse med turer i barnehagetiden gir jeg/vi tillatelse til at mitt/vårt barn kan":
A) Kjøre i privatbil med godkjent sikring?
B) Kjøre med buss, maxitaxi og/eller drosje?

Så er mitt spørsmål da; hva er greit - hva gjør dere andre?

Hvordan er det egentlig å kjøre privat ifht. regler hvis det skulle skje noe? Og hvordan vet jeg hva de anser som godkjent sikring? Vil jo helst at poden skal sitte bakovervendt, og dette er en liten familiebarnehage som jeg nekter å tro at har et bilsete til hvert barn. Det kan jeg selvsagt spørre om i dag, men jeg synes å huske å ha lest noe om at det ikke er så greit med privat kjøring hvis noe skulle hende!?

Og med buss/drosje så er det jo enda mer usikkert føler jeg, hvordan får de sikret barna da?

Vi vil jo ikke at poden vår skal være den eneste som ikke får være med på utflukter heller for "vi er så sære" eller slike ting, men vi ønsker jo heller ikke at skal reise usikret hit og dit utenfor vår kontroll...

05.04.06 28.07.08
Småfolket sitter bakovervendt!
Fjolla er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-06-2007, 12:04   #2
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 19,599
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Transport i barnehagen!?

Vi kommer til å gi beskjed om at Mathias kan kjøres i privatbil, så lenge han sitter i bakovervendt sete. Vi kan ta med og montere sete til ham de gangene det er nødvendig. Barnehagen han skal begynne i har bare forovervendte seter tilgjengelig. Det er ikke aktuelt.

I tillegg satser jeg på at enten , meg selv eller Mathias sin morfar har fleksible dager så vi evt. kan kjøre og bringe ham selv om de skal noe sted. Særlig ofte regner jeg ikke med det blir.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-06-2007, 12:37   #3
Seniormedlem

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,896
MP Rating: 0% (0)
Gerbera har et ubeskrivelig bra rykte.Gerbera har et ubeskrivelig bra rykte.Gerbera har et ubeskrivelig bra rykte.Gerbera har et ubeskrivelig bra rykte.Gerbera har et ubeskrivelig bra rykte.Gerbera har et ubeskrivelig bra rykte.Gerbera har et ubeskrivelig bra rykte.Gerbera har et ubeskrivelig bra rykte.Gerbera har et ubeskrivelig bra rykte.Gerbera har et ubeskrivelig bra rykte.Gerbera har et ubeskrivelig bra rykte.

Eldstesnuppa går også i familiebarnehage, og der har jeg godtatt at hun kan få være med på tur, og kjøre i privatbil. Men har satt som betingelse at det er jeg eller far, som skal montere setet, og hun skal kun bruke sitt eget, eller et annet vi godkjenner.

Fungere veldig greit, de gangene de skal noe (og som du sier, det er ikke veldig ofte), får vi beskjed god tid i forveien, samtidig som de er flinke til å minne på det ettermiddagen før.
De har endel seter til utlån også, men det har aldri vært spørsmål om hvorfor jeg ønsker å bruke eget sete, og de er bare glad for at jeg gidder å montere. Som de sier, vi får så mange seter, og de fleste foreldre gir ingen instruksjon en gang, på hvordan det skal monteres, så jeg tror de synes det bare er en fordel at jeg er "så sær".

Gerbera er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-06-2007, 22:10   #4
Jamba
Gjest

Meldinger: n/a

I barnehagen snuppa gikk i til nå nylig kryset vi aldri ut noe på et sånt skjema. Men da de skulle på busstur til en bondegård kom de med skjema for utfylling; valgene var å tillate eller ikke å tillate at barnet ble med på busstur (rutebuss). Vi godtar ikke det, så vi kjører selv. Min jente på 16 mnd sitter ikke usikret i et vanlig bussete, så enkelt er det. Hun fikk bli med på bondegårdsbesøket siden vi kjørte henne dit. Men hadde vi ikke hatt mulighet til å kjøre hadde valget mitt vært det samme, heller at hun går glipp av en utflukt enn at hun sitter dønn usikret.

Forsikringsmessig er det bare så idiotisk å ta med barn i privat bil. Skjer det noe galt på den turen er det den enkelte barnehageansatte sin bilforsikring dette går på. I tillegg til samvittighet og det som verre er... Jeg FATTER ikke at ansatte i bhg'er bruker privatbiler.

Jeg vet at barnehagestyrer har ansvar for at barna sikres forskriftsmessig, men det er langt ifra tilfellet over alt. Kan ikke noen bare lage en buss med godkjente, alderstilpassede seter som kan leies inn billig av barnehagene da???? Måtte jo vært en super idè. Jeg vet at jeg ville GARANTERT betalt for en slik utflukt fremfor å sende snuppa på rutebuss

Lykke til, Fjolla
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-06-2007, 12:34   #5
Tidl. bruker
Gjest

Vår barnehage sier ifra på forhånd, og ber gjerne foreldrene ta med sete. Da velger du jo selv hvordan barnet sikres. Jeg hjalp også til med å feste setet, siden man ikke kan forvente at de som jobber der vet hvordan alle de ulike setene skal festes (var en mor som visstnok gikk helt i taket når hun hentet fordi "barnesetet så ikke slik ut som da hun avleverte det om morgenen, så nå visste hun ikke hvordan hun skulle feste det". Ikke ødelagt eller noe, altså)
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-06-2007, 22:14   #6
Tidl. bruker
Gjest

Jeg krysset av på begge, og skrev i parantes bak taxi at det skulle være i barnesete.
Gammel 23-06-2007, 22:18   #7
VIP-Medlem

Fjolla sin avatar

Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi snakket med styrer i dag og ble enige om at vi tok det litt som det kom. At det i utg.pkt er greit, men vi vil jo alltid vite når han skal avsted og at vi da kan montere VÅRT sete i den bilen det evt. er snakk om eller kjøre selv Styrer hadde ikke noe problem med å forstå det, og jeg var ikke eneste mammaen som var streng på dette punktet Dessuten var det ikke mange utfluktene de hadde sånn sett, ikke før poden blir litt større i allefall...de går mest tur i et stort uteareale de har, skog og mark, og da er jo den problemstillingen ute av bildet for det meste

Men takk for alle innspill - ser at de fleste tenker som oss!

05.04.06 28.07.08
Fjolla er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-06-2007, 22:26   #8
Tidl. bruker
Gjest

Blir kjekt for Fjonken å komme i b-hage da, snuppa?
Gammel 23-06-2007, 23:36   #9
VIP-Medlem

Fjolla sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Snooky
Blir kjekt for Fjonken å komme i b-hage da, snuppa?
Det tror jeg absolutt. Det gikk kjempefint i dag, og selv om vi ikke var der så lenge så later det til at han kommer godt overens med de to andre små som begynner og ble fortrolig med styreren som også er "hovedtanta" med én gang. Han enset omtrent ikke oss mens vi var der, skulle bare tegne (les: gnage på tegnestiftene), bygge og leke i sanden Og ja, spille musikk...det er en musikkbarnehage, så de har mange rytmeinstrumenter mm. DET var moro det!!

05.04.06 28.07.08
Gammel 24-06-2007, 08:42   #10
Tidl. bruker
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Fjolla
Han enset omtrent ikke oss mens vi var der,
Det er et godt tegn vettu. Virker mystisk kjent.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 04:22.