Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Barnestell
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-02-2008, 15:26   #1
Supermedlem

benja2 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 1,374
MP Rating: 100% (2)
benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.
Er det vanligå begynne med avvenning fra tiss og bærsj

på nyfødte babyer?
Leser dere, deres baby på et så tidlig tidspunkt at dere evt kan begynn med avvenninng fra blie nr de er noen få mnd? ja ca rundt 2-3-4 mnd?

Leser på et annet forum at flere der "leser" sitt barn og tyder når det vil tisse...bærsjing er jo lett å se... Ergo så tisser og bæsjer de ikke i bleie, slik jeg tolker det.....

Begynner jo å lure, hvis det er så lett å begynn med avveninnig hvorfor man ikke snakker mer om det på hs, evt opplyses mer om det i litteratur om barn osv.

Jeg har alltid trodd at min jente var veldig tidlig ute med å bli ren, siden hun var 18 mnd da hun var bleiefri. Guttene var litt senere-2,5 år. Men om det begynner å bli vanlig starte tidligere med avveninningen innser jeg jo at jeg er og har vært sent ute

Da jeg leste om å tyde barnet slik at man bruker minimalt med bleier tenkte jeg umiddelbart at dette er hysteri, men er det noe jeg ikke har fått med meg?

Sist endret av benja2; 14-02-2008 kl 15:29.
benja2 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 15:29   #2
Veteranmedlem

Tryll-Tryll sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 4,501
MP Rating: 100% (1)
Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.
Sv: Er det vanligå begynne med avvenning fra tiss og bærsj

Hva andre gjør legger jeg meg ikke borti, det er dems valg.
Her har jeg aldri stresset med bleieslutt, storesøster sluttet med bleie rett før hun ble 3 år.
Lillesøster sier ifra selv når hun vil gå på do og ikke ha bleie på, tror ikke den tiden kommer ennå.

Tryll-Tryll er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 17:56   #3
Supermedlem

benja2 sin avatar

benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.

dytter på denne da jeg lurer.......
Gammel 14-02-2008, 18:05   #4
VIP-Medlem

silkepels sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Nøtterøy
Meldinger: 6,238
silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.

Leste i en bok fra Gro Nylander (Hva nå, lille venn?) at afrikanske damer hadde "renslige" babyer fra 3 ukers alder. De kunne visstnok lese babyens signaler på tiss og bæsj, all den tid de bærer dem på ryggen, og vil slippe gris.

De visste at babyen som oftest tisset/bæsjet etter et måltid, og at rutinene ble lagt opp omkring dette.

.........................
silkepels er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 18:15   #5
Supermedlem

benja2 sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av silkepels Vis post
Leste i en bok fra Gro Nylander (Hva nå, lille venn?) at afrikanske damer hadde "renslige" babyer fra 3 ukers alder. De kunne visstnok lese babyens signaler på tiss og bæsj, all den tid de bærer dem på ryggen, og vil slippe gris.

De visste at babyen som oftest tisset/bæsjet etter et måltid, og at rutinene ble lagt opp omkring dette.
Ok, så da er det grunnen tl at noen her i Norge også prøver innføre det med sine babyer.
Gammel 18-02-2008, 22:23   #6
Veteranmedlem

guttem@mm@ sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 3,296
guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi har da annet å bruke den dyrbare tiden vår på enn å se på ansiktet til vår lillemann om han skal bimmelimme eller bommelomme... Hehe, jaja, hver sin lyst..
Gammel 27-02-2008, 15:00   #7
Medlem

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 85
MP Rating: 0% (0)
varom er som en uslipt juvél.varom er som en uslipt juvél.varom er som en uslipt juvél.varom er som en uslipt juvél.varom er som en uslipt juvél.varom er som en uslipt juvél.varom er som en uslipt juvél.varom er som en uslipt juvél.varom er som en uslipt juvél.varom er som en uslipt juvél.varom er som en uslipt juvél.

Det er vel ikke akkurat snakk om avvenning fra bleiene, men heller å lære babyen at det finnes et alternativ til å tisse og bæsje i bleiene fra begynnelsen av.

Noen begynner fra fødselen av og noen begynner senere. Noen gjør det for at ungen skal slippe å bæsje i bleiene, og noen gjør det fordi de opplever at ungen foretrekker å tisse i potte/do framfor i bleien. Vi begynte da pjokken var 5 måneder, og nå sitter han på do morgen, kveld og ved skift hjemme. (Han er 15 måneder). Noen ganger kommer det noe, og noen ganger kommer det ingenting. Men dersom han må bæsje så prøver han å gjøre det i do. Vi har kun holdt han over potte/satt han på do når vi har sett at han skulle bæsje, men i de siste månedene har han også begynt å tisse på do.

Vi driver det vi kalle "EC light", og mine personlige grunner er:
- Færre bæsjebleier å skifte for oss.
- Gutten slipper å bæsje i bleiene så ofte (det må da være mye mer behagelig å sitte på do enn å få bæsj over hele stumpen?)
- Etter at han har tisset/bæsjet i do vet jeg at det ikke kommer noe på en times tid, og kan ta på han en behagelig bomullsbleie/bambusbleie
- Han slipper å få doangst siden dette er en del av hans daglige rutine, på lik linje med spising, vasking av hender, påkledning, pussing av tenner osv.
- Det gir forutsigbarhet. Skal vi ut en tur i helgene setter jeg han alltid på do før vi går ut. Kommer det ikke noe i do vet jeg at det ikke kommer noe i løpet av de neste timene. Kommer det noe vet jeg at det ikke kommer noe mer før nærmere kvelden.

Hadde jeg visst hvor enkelt det var å lære gutten at han kan bæsje på do ville jeg ha gjort det samme med storebror, og sannsynligvis begynt med det litt tidligere med lillebror.
varom er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-02-2008, 15:08   #8
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,728
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

http://www.stretcher.com/stories/03/03sep29f.cfm

Her kan du lese noe om "metoden". Det er ikke noe jeg har/ville prioritert.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-02-2008, 15:31   #9
Æresmedlem - Moderator

Helene Harefrøken sin avatar

Medlem siden: May 2005
Sted: Midgard
Meldinger: 16,874
Blogginnlegg: 3
Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.

Inne på TettInntil er det flere som praktiserer Elimination Communication. Ville spurt der inne Det er vel noe i den gaten du lurer på i alle fall.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 14:36.