|
 |
28-02-2002, 14:43
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2002
Meldinger: 626
|
Hvor tidlig ha såpe o.l i badevannet?
|
|
Hei!
Tassen er idag 9 dager gammel, og jeg lurer på hvor tidlig dere begynte med badeoljer, såper, skum, shampoo o.l i badet. På sykehuset sa de at vi i begynnelsen ikke skulle ha noe i vannet, men hvor lenge er "i begynnelsen"? Han har litt tørre områder på huden, men vet ikke om dette bare er fødsels-hud som skaller av, eller om han er tørr... Ser ikke ut som at det plager han ihvertfall.. Vi har ennå ikke brukt våtservietter heller, er litt skeptisk til disse, men virker jo veldig praktisk da!
Hvor ofte badet dere babyen da den var relativt nyfødt? Er det nødvendig med full-bad hver dag?
Masse klemmer fra (en meget uerfaren) Amanda
Sist endret av Amanda; 04-05-2002 kl 11:29.
|
|
|
28-02-2002, 15:03
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Nov 2001
Sted: Sandnes
Meldinger: 11,668
|
Vi hadde olje i vannet 1-2 ganger i uka.
Og da badet hun hver kveld.
Nå bader hun 2-3 ganger i uka om morgene.
Har aldri hatt såpe i vannet, jeg synes ikke det er nødvendig jeg.
Eneste plassen hun har såpe er i håret.
Våtservietter brukte jeg ganske mye før...Men nå som jeg har lest og hørt så mye om dem så er det OVER OG UT
Når vi er ute så tar jeg med med 3-4 fuktige kluter istedet for disse våtserviettene. Synes det er veldig greit. Og en pose til å ha dem i etterpå.
Sist endret av Cazandra; 28-02-2002 kl 15:06.
|
|
|
28-02-2002, 15:24
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Trondheim
Meldinger: 4,902
|
Odin bader hver kveld. Jeg har olje oppi vannet nesten bestandig,- kanskje 5 dager i uka? Apotekets badeolje er kjempebra,- uten unødvendige tilsetningsstoffer!
Når jeg skifter bleier vasker jeg med klut og rent vann. I starten vasket jeg stumpen ved hvert skift, nå vasker jeg morgen og kveld (bad) eller når han har bæsjet. Når vi er borte bruker jeg våtservietter. Har funnet ut at XP sine er greiest,- de lukter lite og etterlater ikke noe kliss på stumpen. Disse brukes kun når han har bæsjet borte.
|
|
|
28-02-2002, 16:16
|
|
Gjest
|
Badet Andrea helt fra første stund, og det ELSKET hun! Har av og til litt olje oppi, om hun virker litt tørr i huden, men aldri såpe. Bruker shampoo på håret bare, og noen ganger litt Lactacyd i halsen, bak ørene og mellom valkene ellers..!
Ellers bruker vi XP sine våtservietter og er kjempefornøyd, bortsett fra når hun har gjort fra seg - da er det vasken! I vasken vår er litt vanskelig å få jevn/riktig temperatur på, dessuten er den litt liten, så derfor bruker vi den bare da og når hun skal være bleieløs en liten stund! For da mååå jeg bare kose henne litt på rompa, den er jo bare så søt!!!
Ellers bader hun bare hver 2-3 dag, og da i badekaret sammen med meg. Badebaljen hennes har fått status som skittentøyskurv, siden den passer opp i badekaret til vanlig, og badet er så lite at vi ikke får plass til den vi pleide bruke før!  Førstemann badet vi hver kveld, for da var det lettvindt å gjøre det, og det ble liksom fast rituale før leggetid. Denne gangen bader som sagt ungen med meg, og jeg gidder jo ikke ta et bad hver eneste kveld! (Jada, jeg dusjer om jeg ikke bader, ja!  )
Gratulerer med fersk baby! Du finner nok fort rutiner som funker best for deg! I jungelen av gode råd er det greit å huske på at det skal litt til før det blir for hakkande gale!
Lykke til!
|
|
|
28-02-2002, 16:42
|
|
Veteranmedlem
Sted: Drammen
Meldinger: 4,267
|
Vi bader Selina 3-4 ganger i uka (det har vi gjort helt fra begynnelsen av i grunn...), og vi har aldri hatt såpe/skum i vannet, vi bruker kun litt olje i vannet (huden blir så god og myk).
Vi bruker en mild shampoo i håret, men bare litt... (hun er jo ikke skitten akkurat...  )
Trenger ikke full-bade babyen hver dag syns jeg, de blir jo ikke skitne når de er så små... (men det er jo kos å bade da, hvis babyen liker det...  )
Våt-servietter er greit innimellom syns jeg, men da bare XP sine... (det er de eneste vi tør bruke...), men vann og klut er jo best.
Lykke til!!
|
|
|
01-03-2002, 10:13
|
|
Gjest
|
Eg badar mini-mmbab annankvar dag, og har gjort det sidan fødselen. Har aldri olje i vatnet, men har alltid hatt bittelitt såpe. (har unngått olje fordi vesla har (dvs hadde) så mykje hår). Etter bading har eg alltid smurt ho med lotion eller babyolje.
Eg vaskar stumpen morgon og kveld med såpevatn. Smører deretter på zink-salve. Om dagen vaskar eg ikkje ved bleieskift (dersom ho ikkje har bæsja).
|
|
|
01-03-2002, 21:06
|
|
Veteranmedlem
Sted: Oslo
Meldinger: 3,129
|
Jeg bruker såpe i vannet, ellers har hun konstant "fett" hår. Mulig det er fordi jeg klapper på henne hele tiden, da... Uansett bader pappa'n henne ca. annenhver kveld, første gang da hun var 6 dager. Vasker bare med vann når hun ikke bader, evt. litt olje hvis det er bæsj all over noe det jo ofte er! Bruker litt krem på den ene foten hvor hun fortsatt er tørr etter fødselen, og hvis hun blir litt rød i stumen bruker jeg Inotyol.
Kanskje du skulle ha litt olje i badevannet hvis det ser ut til at han er tørr?
|
|
01-03-2002, 23:16
|
|
Supermedlem
Sted: Trondheim
Meldinger: 609
|
Vi bader Birk hver kveld, er blitt en del av kveldsritualet. han elsker å bade, så det er med stor glede vi bader han. Begynte å bade han hver kveld da han var 3 uker.
Har brukt NATUSAN- produktene, shampoo, olje, bad og badolje - litt om hverandre. Har ikke brukt å vaske håret hver kveld.
Men nå er det UT MED NATUSAN!!!
Birk har vært konstant tørr og prikkete i pannen, og etter jeg spurte helsesøsteren om dette er det bort med ALT som heter NATUSAN. Dette fordi hun viste meg et skriv der det stod at det var mye parafin i produktene. Hun sa og at de var altfor sterke for babyhuden.
Så jeg gikk rett på helsekostbutikken og kjøpte produkter der til han. Strutsekrem for tørr og irritert hud - den er fabelaktig,(men dyr). hjelper i pannen. Kjøpte en "Einerlåg shampo" (Einebærshampoo) og ei olje som heter "Julia Lawless Aqua oleum". Så heretter blir det kun naturprodukter. SebaMed er jo full av parfyme, så de vil jeg heller ikke satse på.
PS. Oljen er grei å ha i badet helt på slutten, og da ikke ha hodet ned i vannet - da blir det ikke fett

|
|
|
 |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 20:37.
|