Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Klær og utstyr > Bilsikring
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-10-2008, 08:05   #1
Seniormedlem

Q-melk sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Sted: i et grått hus
Meldinger: 2,501
MP Rating: 0% (0)
Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.
Til HH - barnesikring anno 1964.

Dette er et utsnitt fra boken " Vi stifter hjem" fra 1964.

Tilslutt bare dette til unge mennesker som starter med sin første bil: Ha aldri barna sittende i forsetet, selv ikke på en kort bytur. En hard oppbremsing eller kollisjon vil kaste ungen med voldsom kraft mot dashbordet eller frontruten. Husk at de små ikke har krefter nok i verken armer eller ben til å spenne i mot med. Enkelte spenner smågutten fast i et lite barnesete til å huke fast på bilens forsete. Her sitter småen og kan følge med, kanskje har han også et ratt å dreie på. Det holder ungen opptatt og er derfor av det gode. Men en absolutt betingelse er at forsetet ( på todørs vogner) ikke kan klappes forover for å lette innstigningen i baksetet. Slike seter gir ingen beskyttelse for veslekaren i barnesetet ved en brutal stopp: Setet tippes forover og ungen farer rett inni dashbordet eller frontrute. ......

....... Selvfølgelig vil det være heldig å ha ungene fastspendt i baksetet, men små barn har vanskelig for å sitte rolig i lengre tid. .............

Jammen godt det har skjedd noen fremskritt på dette punktet, ja.

Q-melk er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-10-2008, 08:39   #2
Supermedlem

Tash sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: sør/vest
Meldinger: 935
Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Til HH - barnesikring anno 1964.

Står ingenting om å ligge i "hattehylla" der min lillesøster lå. Heller ikke om det å stå i baksete mellom fremsetene - det var jo min favorittplass for da så jeg så godt.

Kan jo også ta med at begge foreldrene røykte i bilen. Når det ikke regnet hadde de selvfølgelig vinduet åpent - men bruker da sunn fornuft

- har mye å plage foreldrene mine med jeg

93, 96, 99 og 08
Tash er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-10-2008, 09:12   #3
Supermedlem

Vedvik86 sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 878
Vedvik86 har en strålende fremtid.Vedvik86 har en strålende fremtid.Vedvik86 har en strålende fremtid.Vedvik86 har en strålende fremtid.Vedvik86 har en strålende fremtid.Vedvik86 har en strålende fremtid.Vedvik86 har en strålende fremtid.Vedvik86 har en strålende fremtid.Vedvik86 har en strålende fremtid.Vedvik86 har en strålende fremtid.Vedvik86 har en strålende fremtid.

se der ja.. men er faktisk overrasket over å høre snakk om barnestoler i 1964 ja..

Jeg er selv så ung at jeg satt godt festet i bilstol og satt bakovervendt til jeg var hele 2 år (da vokste jeg ut av babystolen).. Satt på beltestol til jeg var 7-8år om jeg ikke husker feil
Gammel 05-10-2008, 09:27   #4
VIP-Medlem

*star* sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Hamar
Meldinger: 6,119
MP Rating: 100% (11)
*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tash Vis post
Står ingenting om å ligge i "hattehylla" der min lillesøster lå.
Min samboer lå også på "hattehylla". En pitteliten Fiat med 3 voksne, 3 barn og et lass med materialer for hyttebygging
Gammel 05-10-2008, 10:50   #5
Æresmedlem - Moderator

Helene Harefrøken sin avatar

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 17,054
Blogginnlegg: 3
MP Rating: 100% (1)
Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk for utdraget, Q-Melk

Det er jammen meg godt at verden går fremover ja Selv om noen er veldig glade i argumentet "vi overlevde før også".
Gammel 05-10-2008, 11:05   #6
Supermedlem

Monen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Lier
Meldinger: 892
Monen har en strålende fremtid.Monen har en strålende fremtid.Monen har en strålende fremtid.Monen har en strålende fremtid.Monen har en strålende fremtid.Monen har en strålende fremtid.Monen har en strålende fremtid.Monen har en strålende fremtid.Monen har en strålende fremtid.Monen har en strålende fremtid.Monen har en strålende fremtid.

Mannen lå i hattehylla eller mellom forsete og baksetet.
Jeg lå i baksetet, men det hendte et par ganger jeg ramla ned mellom forsetet og baksetet! Og dette var leeeenge etter 64
Gammel 05-10-2008, 11:27   #7
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 1,898
tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.

mamma har fortalt om påskeferien da jeg lå i en pappeske i baksetet på onkels 2CV Hehe.

tuuli er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-10-2008, 21:28   #8
Seniormedlem

Medlem siden: Jan 2003
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,810
Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.

Satt fastspent jeg Mamma og pappa satte alltid inn seler i baksetet til meg og min bror. Kan vel legge til at jeg er -76 modell.
Gammel 10-10-2008, 21:38   #9
Seniormedlem

Multebær sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 2,320
Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg er født i 1978, og min far var "bilsikrings-nazi". Jeg satt alltid fastspent i baksetet, først i bilstol, og deretter på pute. Mange biler hadde ikke belte på den tiden, og de fikk jeg ikke sitte på. Jeg fikk ikke sitte i forsetet før jeg var 12 år!

Gjett at jeg syntes han var teit! ALLE andre fikk jo stå mellom setene, sitte foran ol.
Gammel 10-10-2008, 21:47   #10
VIP-Medlem

emin sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Sted: Harstad, Troms
Meldinger: 9,559
MP Rating: 100% (5)
emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.

Mine foreldre var også nøye på bilsikring til meg og min bror, vel og merke i vår bil. I andre sine biler så var det ikke så nøye, f.eks. så sendte de oss gladelig av sted sittende på i besteforeldrene våre sin 2-setersbil.

sitter bakovervendt i Britax Secura
Hobbyblogg
emin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 02:50.