|
|
|
19-04-2007, 12:32
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 612
|
Vi har nå 3 barn og har lyst på nr 4.... De to yngste er det bare 15 mnd mellom og en ev fjerdemann vil bli ca 15-16 mnd etter yngste. Er dette galskap og bare kaos eller er det "levande med"??
|
|
|
19-04-2007, 12:40
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,092
|
Det går helt sikkert fint selv om det blir hektisk det første året. Minsten her er ca 1.5 og nå føler jeg at det begynner å bli lettere med han og jeg hadde nok aldrig planlagt å få de tettere en 20 mnd sånn så vi får, men alt kan ikke planleggest vet du . Lykke til. Jeg har selv et lite ønske om 4 barn, men føler vel at 3 er nok for oss nå.
|
19-04-2007, 13:13
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,573
|
Det kommer jo helt an på hva slags barn man har.
I mitt tilfelle ville det vært galskap. Jeg har barn som er langt fra sovebarn i tillegg til at jeg er så og si alene med dem uten annen avlastning enn barnehagen. Vi vil ikke ha et barn til nettopp fordi det er så tøft at jeg veit et tredje barn kan være dråpen som gjør at jeg bikker over...
Mens andre igjen klarer det helt bra. Både fordi de har barn som sover mer, mere hjelp fra mann, familie eller lignende.
Det kan være like mye jobb for en å ha et barn som det kan være for andre å ha 4 barn. Derfor blir det meningsløst for andre å mene noe om det du ønsker deg er galskap eller ei.
Det kommer helt an på hva slags under dere har og deres livssituasjon.
19-04-2007, 14:09
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Oct 2003
Sted: Ullensaker
Meldinger: 7,153
|
Jeg personlig ville ikke gått for tre tette en gang til (2 år og 8 mnd mellom eldste og yngste). Jeg var veldig heldig med de to første når de var små. De sov natten gjennom fra de var 6 uker og var kjempe snille. Tredjemann derimot, sov ikke en helt natt før han var 14 mnd. Og frem til da våknet han 5 - 10 ganger om natten, uten at det var noe spesifikt som plaget han. Han sov dårlig på dagen også. Så det har vært utrolig slitsomt. Nå har jeg vært alene med de fra minstemann var 2,5 mnd, så det teller jo litt... Det var også utrolig slitsomt å gå gravid med to små hjemme. Jeg fikk ikke tid til å nyte svangerskapet.
Hva som er riktig for dere må dere velge selv. Personlig ville jeg ventet.
|
19-04-2007, 14:38
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2001
Meldinger: 2,810
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Berta
Det kommer jo helt an på hva slags barn man har.
I mitt tilfelle ville det vært galskap. Jeg har barn som er langt fra sovebarn i tillegg til at jeg er så og si alene med dem uten annen avlastning enn barnehagen. Vi vil ikke ha et barn til nettopp fordi det er så tøft at jeg veit et tredje barn kan være dråpen som gjør at jeg bikker over...
Mens andre igjen klarer det helt bra. Både fordi de har barn som sover mer, mere hjelp fra mann, familie eller lignende.
Det kan være like mye jobb for en å ha et barn som det kan være for andre å ha 4 barn. Derfor blir det meningsløst for andre å mene noe om det du ønsker deg er galskap eller ei.
Det kommer helt an på hva slags under dere har og deres livssituasjon.
|
Det har jeg vanskelig for å tro altså.Vi har selv "bare" 3 og det er en enorm forskjell på 1 og 3 uansett.( og vertfall på 4)Har du en unge kan du konsentrere deg 100 % om den , men har du mer må du hele tiden dele deg, og det er alltid noe med en av dem.Men det er klart jeg følte jeg hadde mye med bare 1 også, men det kan ikke sammenlignes med 3.
Vi har lyst på flere, men føler jo at vi har nok akkurat nå, med 3 gutter hjemme hver dag( under 6 år).Ingen går i barnehage.
Men det er klart at det også kommer ann på hvordan barna er til en viss grad.
Men jeg ville aldri valgt de så tett, hvis du ikke har noen gullunger da.
Sist endret av hildegunn; 19-04-2007 kl 14:47.
|
|
|
19-04-2007, 14:42
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: May 2006
Meldinger: 3,973
|
Jeg ville svart galskap og bare kaos, men det er ut ifra min egen situasjon... Syns jeg blir trøtt nok av to jeg
|
19-04-2007, 17:58
|
|
Medlem
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 408
|
Her kom det 3 jenter på 3 år og 3 mnd!
Syntes det er veldig koselig og jeg tror jeg ville valgt det samme igjen!
Det er størstejenta på 3,5 som er "jobben" her. Ho har en veldig sterk og litt sær personlighet, men det er nok mye aldreren som spiller inn og...
Jeg merker jeg har nok, men jeg er absolutt ikke utbrent og oversliten
Saga Linnea 05
Elena Isabell f.13.10-06
|
|
|
19-04-2007, 18:58
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Tett ved sjøen
Meldinger: 540
|
Vi har 3, de 2 siste er det 17 mnd mellom. De er nå 2 og 3 år. Jeg ville IKKE gått for en til altså! Grunnen er sistemann. Han er ikke flink til å legge seg,sove natten gjennom osv.. Vekker hele huset hver natt i 3-4 tiden. Det er sikkkelig slitsomt. Ellers har vi begge krevende jobber. Er ikke fremmed for 4 barn, men ville IKKE gått for 3 tette!! Kan umulig bli noe avslappende innimellom engang....
|
|
|
19-04-2007, 22:19
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,573
|
Sitat:
Opprinnelig postet av hildegunn
Det har jeg vanskelig for å tro altså.Vi har selv "bare" 3 og det er en enorm forskjell på 1 og 3 uansett.( og vertfall på 4)Har du en unge kan du konsentrere deg 100 % om den , men har du mer må du hele tiden dele deg, og det er alltid noe med en av dem.Men det er klart jeg følte jeg hadde mye med bare 1 også, men det kan ikke sammenlignes med 3.
Vi har lyst på flere, men føler jo at vi har nok akkurat nå, med 3 gutter hjemme hver dag( under 6 år).Ingen går i barnehage.
Men det er klart at det også kommer ann på hvordan barna er til en viss grad.
Men jeg ville aldri valgt de så tett, hvis du ikke har noen gullunger da.
|
Jeg har ikke vanskelig for å forestille meg det.
Noen unger krever langt mer enn andre. Noen har kollikk, søvnproblemer og diverse andre ting de sliter med. Mens andre har bedagelige unger som krever lite i forhold og sover natta gjennom fra de er få uker gamle.
Noen går gjennom helvete mens andre kan kose seg.
Det er helt klart at noen har det langt enklere enn andre i spedbarns- og babyperioden, til tross for at de har flere barn. Tar man også med i betraktningen at noen har mye hjelp mens andre har lite, er det ikke vanskelig å forstå at noen kan ha mer jobb med en unge enn andre har med flere.
Derfor mener jeg det blir irrelevant hva vi måtte mene om hva HI bør gjøre. Hun skriver ikke noe om tunge svangerskap eller ikke, lette fødsler eller ikke, hva slags type barn hun allerede har, hvor mye hjelp hun har fra mann, familie, venner, barnehage ol. Alt dette teller inn på hvor mye jobb man har med barna og hvor lurt det er å få et barn til ganske snart.
20-04-2007, 08:53
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 1,750
|
Jeg har tre tette, de kom alle på 2 år og 10 mnd. Det var MYE å gjøre de første årene og jeg sov ikke på 4 år. Klart det var veldig slitsomt i perioder, men nå som de er 2, 4 og 5 år gamle, så er det veldig flott!
Men som nevnt: de første årene, med tre som var små, kunne være ganske slitsomme. Mannen min reiste 04.30 om morran og kom sent hjem, så det var lite jeg så til han. Alle mine tre har vært IKKE soveunger. Husker godt når jeg kom hjem fra barselavdelingen med yngstegutten min. Han hadde vanskelig for å få i seg mat og brukte ca litt over 2 timer på å få i seg mat. På den tiden så var mellomste 22 mnd og hun sto opp veldig tidlig om morran( litt før halv fem) Så yngstegutten min spiste fra ca 2 tden til ca klokken 04 om natten og mellomste sto opp klokken 04.30. Jeg fikk altså nesten ikke sovet i det hele tatt. Og DEN perioden var tøff! I tillegg så lå minstepoden 3 ganger på sykehus , de første ukene. Han hadde kolikk + at han hadde noe galt med magen sin, som gjorde at han hadde vanskelig å ta til seg næring. Men man klarer det man vil klare, men man må huske på at det kan være mye man må sette på "vent" i en periode av livet. Jeg hadde egentlig et ønske om 4 barn, men nå har vi bestemt at det holder med de tre røverene vi har
Vi har mange fordeler nå, av at de er tette. De intresserer seg for mange av de samme tingene. De kan se de samme filmene på kino, de intresserer seg for de samme aktivitetene og de leker masse sammen, alle tre.
Uansett, så har du tre fra før av og du vet jo masse om hvordan det er å ha såpass mange barn Det er ikke sikkert du vil merke den STORE forskjellen i det hele tatt. Og dersom du har sove unger fra før av , så går dte nok veldig greit. Tror det de fleste tenker på når de tenker tre tette( eller to tette) er søvnen, slik som også Berta nevner lenger opp her. det er TUNGT å ikke få den søvnen man trenger over lang tid.
Ønsker deg likevel lykketil
|
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:26.
|