Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Familieliv
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 25-11-2006, 23:03   #1
Supermedlem

j@9ke sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 1,019
MP Rating: 0% (0)
j@9ke har mye å være stolt av.j@9ke har mye å være stolt av.j@9ke har mye å være stolt av.j@9ke har mye å være stolt av.j@9ke har mye å være stolt av.j@9ke har mye å være stolt av.j@9ke har mye å være stolt av.j@9ke har mye å være stolt av.j@9ke har mye å være stolt av.j@9ke har mye å være stolt av.j@9ke har mye å være stolt av.
Familieøkonomi

Hei jenter.
Er ikke sikker på om dette er rette plassen å legge ut dette da men.........

Det gjelder økonomi.
Familiens økonomi.

Vi har 15000,- pr mnd i faste utgifter.
( Vi må sette 15tusen inn på Budsjettkontoen den 1ste hver måned, dermed har vi penger til ALLE faste regninger HVER mnd, inkl lån, strøm, årsavgift, mobil, tel, internett, div forsikringer, elloskonto, go`boken, nrk lisens, komunale avgifter, parabolutgifter, etc)
Så de eneste regningene som kommer utenom, er regninger som feks dersom vi bestiller noe, eller må til tannlegen eller noe slikt.

Min mann har utbetalt 26000,- den 1ste hver mnd.
Jeg har utbetalt ca 4000,- (bt+kont)
Jeg er arbeidsledig nå, og vil fra januar kun ha bt og kontantstøtte.

Dette blir 30000,- og minus de 15000,- som må inn på budsettkontoen, så sitter vi igjen med 15000,- pr måned.

Disse 15000,- er dermed til mat, bensin, ukeblader, ut-å-spise-middag, klær, bildeler, nye gardiner, ja og alle sånne ting.

Vi er 2 voksene, og 1 barn.

Hva synes dere om dette?
Vi skal vel kunne greie oss bra på dette?
Nå har jeg hatt fødselspenger, så jeg har fått 11000,- utbetalt, men det tar jo slutt. ( kontrakten min med arb giver er slutt, dermed er jeg arb ledig.) Så de 11000,- forsvinner, men jeg får da kont.st. som vel er på 3300,-,
Så vi går ned 8000,- pr mnd.

Merkelig nok er vi lissom altid blakke, eller ikke blakke, men kontoen vokser ikke akkurat.
Noe som sikkert er mer vår egen feil, enn inntekt og utgifts forhold.....

Men nå skal vi prøve å ha en annen ordning.
Vi har til nå hatt 1 brukskonto der disse pengene som er igjen når budsjettkontoen har fått sitt, og den har vi begge kort på. Vi har altså veeeeldig fellse økonomi. Alt mitt og alt hans inn på samme konto. Men nå skal vi bruke en annen konto til "matpenger".........
Og prøve å handle kun 1 gang pr uke.

Hvor mange kroner bruker dere på MAT hver mnd?
Vi er som sagt 2 voksne og en ettåring, hva tror dere jeg skal sette opp som fast trekk inn på "mat-penge-kontoen" den 1ste hver mnd?5tusen, 7tusen,8tusen,4tusen?

Teit innlegg kanskje, men hvordan ligger vi ann i forhold til dere?

OG en ting har jeg funnet ut.
Vi blir IKKE rik av det vi tjener, vi blir rik av det vi sparer............og vi er IKKE flinke å spare........huff.

Lykkelig mamma til solstrålen 05
Grunnmur ferdig 22 aug. Mulig det blir innflytting rett over påske.....
j@9ke er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-11-2006, 14:52   #2
Medlem

Marlen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Sunnhordland
Meldinger: 304
MP Rating: 100% (2)
Marlen har mye å være stolt av.Marlen har mye å være stolt av.Marlen har mye å være stolt av.Marlen har mye å være stolt av.Marlen har mye å være stolt av.Marlen har mye å være stolt av.Marlen har mye å være stolt av.Marlen har mye å være stolt av.Marlen har mye å være stolt av.Marlen har mye å være stolt av.Marlen har mye å være stolt av.
Sv: Familieøkonomi

Jeg kan vertfall svare på en ting, vi er også to voksne og 1 ettåring, å bruker sånn ca. 1000-1500 kr i uka på mat.

Da ser jeg ikke på prisen før jeg stapper i handlevogna. Men nå er det jo sånn at det er mye man kansje kjøper
på butikken som en ikke hadde trengt, x antall hårprodukt som blir stående i skapet, søte hår klemmer til vesla, blader, å ikke minst snop...
Marlen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-11-2006, 15:05   #3
Zip
Seniormedlem

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 1,905
Zip har en strålende fremtid.Zip har en strålende fremtid.Zip har en strålende fremtid.Zip har en strålende fremtid.Zip har en strålende fremtid.Zip har en strålende fremtid.Zip har en strålende fremtid.Zip har en strålende fremtid.Zip har en strålende fremtid.Zip har en strålende fremtid.Zip har en strålende fremtid.

Hmmm, nå må jeg tenke.
Vi trekker 13000 i mnd til mat/lån konto. Lånet er nesten 6000.
Vi trekker 10000 til regningskonto.
I tillegg har vi 2000 kr hver i "lommepenger"
Også sparer vi resten (2-3 tusen)

Jeg har permisjon fra halv jobb.

Sist endret av Zip; 28-11-2006 kl 15:08.
Zip er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-12-2006, 15:02   #4
VIP-Medlem

Idril sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Ullensaker
Meldinger: 7,153
Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.

Dere burde faktisk kunne spare 5000 kr i mnd også når dere sitter igjen med så mye hver mnd

Her i huset brukes ca 4000 kr i mnd til mat, husholdning, klær, moro.

02 - 04 - 05 & 76 72 & 96 - 98 - 04
Idril er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-12-2006, 11:49   #5
Veteranmedlem

trøtt sin avatar

Medlem siden: May 2003
Meldinger: 4,405
trøtt har en strålende fremtid.trøtt har en strålende fremtid.trøtt har en strålende fremtid.trøtt har en strålende fremtid.trøtt har en strålende fremtid.trøtt har en strålende fremtid.trøtt har en strålende fremtid.trøtt har en strålende fremtid.trøtt har en strålende fremtid.trøtt har en strålende fremtid.trøtt har en strålende fremtid.

Med det dere sitter igjen med burde dere klare å spare noen tusenlapper i mnd.

Men hvis du mister jobben din så har du vel krav på arb.ledighetstrygd?

Vi bruker ca 3500-5000 i mnd på mat og husholdningsartikler.
Gammel 02-12-2006, 12:37   #6
Veteranmedlem

Tjorven75 sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 4,557
Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av ~nurket~
Dere burde faktisk kunne spare 5000 kr i mnd også når dere sitter igjen med så mye hver mnd

Her i huset brukes ca 4000 kr i mnd til mat, husholdning, klær, moro.
Det klarer ikke vi!

Vel, vi klarer nok hvis vi MÅ, men vi liker å unne oss noen ting utover det absolutte minimum. Og det synes jeg at vi gjør rett i, for det er nå livet leves.

Vi bruker 1500 - 2000 kroner på dagligvarer i uka. Men så tenker vi heller ikke så mye på hva vi kjøper og handler ikke nødvendigvis på de billigste butikkene.

Til hovedinnlegger: selvfølgelig er det mulig å klare seg helt greit på de pengene dere har. Men jeg tror dere må tenke dere litt om. Ukehandling fremfor litt handling hver dag er mitt sparetips.
Gammel 28-12-2006, 23:30   #7
Medlem

Nutty sin avatar

Medlem siden: Sep 2003
Sted: Lillesand
Meldinger: 61
Nutty er fantastisk mot andre.Nutty er fantastisk mot andre.Nutty er fantastisk mot andre.Nutty er fantastisk mot andre.Nutty er fantastisk mot andre.Nutty er fantastisk mot andre.Nutty er fantastisk mot andre.Nutty er fantastisk mot andre.Nutty er fantastisk mot andre.Nutty er fantastisk mot andre.Nutty er fantastisk mot andre.

Det som har spart mye penger for oss er Middagslister og handling en fast dag i uka. (melk og brød kommer utenom da)
Og vi bruker ca 2500 i mnd på dagligvarer bleier osv. Og vi er 4..
Dere burde absolutt kunne spare litt hver mnd. Lei en film istedenfor å gå på kino, gå sammen med ett par vennepar om at alle har en lørdag i mnd (dvs dere er ute hos venner 1 gang i mnd)som dere spiser hos hverandre. Det sparer penger man normalt sett bruker på å spise ute og man setter av tid til vennskap noe som kan være en mangelvare i en stresset hverdag.
Vi har det ganske trangt for tida og det har vi hatt lenge. Rimelig nyetablerte.
Men i år gikk julegave shoppinga ikke utover budsjettet og alle regninger er ajour. Takket være planlegging.
Det går mot lysere tider ja!
Gammel 28-12-2006, 23:33   #8
Medlem

spirrevippen sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Nordland
Meldinger: 270
spirrevippen har mye å være stolt av.spirrevippen har mye å være stolt av.spirrevippen har mye å være stolt av.spirrevippen har mye å være stolt av.spirrevippen har mye å være stolt av.spirrevippen har mye å være stolt av.spirrevippen har mye å være stolt av.spirrevippen har mye å være stolt av.spirrevippen har mye å være stolt av.spirrevippen har mye å være stolt av.spirrevippen har mye å være stolt av.

Vi skriver opp det vi skal handle, etterhvert som vi trenger det. Det er kun det som står på lista som blir kjøpt, og vi sparer masse.
spirrevippen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:34.