|
|
|
13-02-2007, 13:51
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2005
Sted: Nesodden
Meldinger: 1,438
|
Forberede en toåring på å bli storesøster?
|
|
Lillemor komer til å være 20 mnder nå lillemann ankommer,og siden hun er såpass liten vet jeg ikke helt hvordan vi an forberede henne på det som skal skje.
Hun forstår jo ikke alt, selv om hun allerede har veldig god språkforståelse, så er noe sånt umulig å virkelig forstå, om dere skjønner...
Der må jo finnes noen med erfaring fra dette her inne, så jeg tar gjerne i mot alle råd og tips med takk!
|
13-02-2007, 14:08
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 4,207
|
Sv: Forberede en toåring på å bli storesøster?
|
|
Nå var jo frøkna her bare 13 mnd så det var ikke så mye vi kunne forberede henne på.'
Men vi snakket om det og hun fikk være med å se på vogn,seng og prøve disse etterhvert. Fikk kjenne på magen osv.
Hun var med på sykehuset noen timer etter at lille var kommet til og da satte hun seg så pent ned ved siden av meg og lille som lå til brystet og bablet i vei, pekte og tok forsiktig på.
Har ikke vært noe sjalusi i ettertid heller, men er nå litt mere voldsom rundt henne, og hopper gjerne oppi lekegrinden til henne, eller river fra henne smokken.
Men vi har hele tiden tatt henne med, hun er jo også hjemme sammen med meg på dagene, så da er hun med å steller. Får stå på en krakk også får hun se på og hjelpe til, de bader sammen, hun får nå hjelpe til å gi henne grøt, trille vogna, holde og kose og klemme når hun vil.
Så mitt råd må være å ta henne med på alt dere foretar dere så lenge hun selv vil. Og at dere prøver å vie masse oppmerksomhet til hun største når minste sover. sitt på hennes rom å mat feks men hun kan leke rundt dere.
Ta deg tid til at hun får hjelpe til med tørking,vasking, trilling av vogn osv.
De første mnd brukte jeg gjerne å bla\lese i ei bok sammen med hun på 18 mnd mens jeg ammet minste. Nå går ikke det lengere siden minste er blitt så nyskjerrig, men veldig greit den første tiden.
Vet ikke om det var spå my etil hjelp, men det går nok helt sikkert bra skal du se.. Lykke til
|
|
|
13-02-2007, 14:14
|
|
Gjest
|
|
|
Mellomste her var 14 mnd da minsten kom,så det var ikke så mye forberedelser hun var med på. Men hun så jo magen min, og vi forklarte hva som var inni der, men hun skjønte det nok ikke.
Hun var en skikkelig mammadalt, og jeg kommer aldri til å glemme da hun var og besøkte oss på sykehuset etter fødselen. Hun nektet å nærme seg meg når jeg holdt den nyfødte, og når jeg la han bort, så kunne hun til nød sitte ved siden av meg, men ikke kose.
Det vi gjorde da de to minste ble født, for å prøve å unngå for mye sjalusi, var at den nyfødte "ga" pakker til de(n) andre søsknen(e), akkurat som den nyfødte fikk pakker av dem.
Spesielt han eldste satte voldsomt pris på det, han var 3 da han ble storebror første gang, og han snakker om de pakkene han fikk da, den dag i dag, og nå er han passert 7.
|
|
|
13-02-2007, 14:48
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2005
Sted: Sørlandet
Meldinger: 1,623
|
|
|
Det blir akkurat 20 mnd mellom våre også, og det vi har gjort er å gi Jacob ei dokke som han "steller". Vi kler den, koser og skifter bleie på den. Ellers har vi planer om å gjøre slik andre her har tipset om: La ham være med på det som skal gjøres med lillebror. Lese for ham mens jeg ammer lillebror osv..
Lykke til!
|
15-02-2007, 12:37
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Aug 2004
Meldinger: 933
|
|
|
Tror nok ikke man kan få forberedt dem på hva som kommer. Det viktigste er nok at en selv planlegger best mulig slik at en involverer og ikke avviser eldstemann, og avsetter enetid med eldstemann. Vår gutt var 22 mnd når snuppa kom. Han hadde fulltidsplass i barnehage nesten hele det første året - kortere dager. Snuppa var svært krevende og han slapp på denne måten å bli utsatt for at hun tok hele meg mens han måtte se på. Når han kom hjem fra barnehagen overtok mannen ansvaret for snuppa.
|
|
|
15-02-2007, 12:45
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 986
|
|
|
Hva med å lese bøker som:
Emma og lillebror? Den har hjulpet oss masse. De har sikkert andre tips på bibliotek eller bokhandel.
På et venterom vi var hadde de en flott bok med tegninger av mage og baby, men den var ikke pjokken noe interessert i.
Synes Emma er fin, for hun blir sint på lillebror som gråter, samtidig som hun synes det er mest kos.
Det er også lurt å få besøkende til å ha med en liten ting til støresøster også, og at de spør henne om å få se på lillesøster/lillebror, om hun kan vise dem.
|
|
15-02-2007, 17:38
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 2,217
|
|
|
Her er det 1,5års mellomrom mellom mine. Hun fikk seg en babyborn dukke
som vi stelte og snakket om. Da fikk hun plutselig stor interesse for babyer
og begynte å peke på alle babyer både på tv og i virkeligheten
Men vi prøvde å ikke snakke om baby hele tiden, det hadde kanskje blitt litt
for mye prat rundt babyen da. Så etter fødselen var vi opptatt av å snakke
veldig mye om Emma også
|
|
16-02-2007, 09:54
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Dec 2003
Meldinger: 615
|
|
|
Mellomgutten vår var akkurat 20 mnd da snuppa ble født. Vi gjorde ingen forberedelser utover vanlig babyprat. Var redd det skulle slå motsatt vei, derfor gjorde vi lite ut av det. Tenkte at det skulle bli så normalt som det kan bli å få et nytt familiemedlem.
Da han kom på sykehuset første gangen så han sååå sjokkert ut. Helt himmelfallen. Som om han tenkte "hva gjør den derre ungen her?????" .
Siden har det gått knirkefritt. Ingen problemer overhodet.
Lykke til .
|
|
|
16-02-2007, 10:05
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Aug 2004
Sted: I eget hus!
Meldinger: 6,027
|
|
|
Nå var snuppa litt over 2 år her, men vi forberedte henne så godt vi kunne, menerjeg hvertfall.
Vi har snakket med henne om at mamma hadde baby i magen, og at når den kom ut av magen, så skulle den bo hos oss osv. Gjentatt oss selv mange mange ganger. Forsøkt å få henne til å snakkemed babyen, og hun susset magen min.
Hun var veldig opptattav at hun skulle holde babyen på fanget når den kom, og hun skulle holde den i handa.
Hun fikk til og med være med på å bestemme navn (fikk høre de forslagene vi hadde, og si hvilket hun likte best).
Hun fikk også lov til å åpne alle pakkene som lillebror fikk, for det var ikke alle som hadde med pakke til henne og.
Det første hun sa da hun kom på sykehuset var at hun skulle holde babyen, og det fikk hun lov til. Forsøker å la henne holde babyen når hun selv har lyst, og hun får være med når vi skifter bleie osv.
Hittil har det gått over all forventning. Ingen tegn på sjalusi! Og det merker vi godt hvis andre medsmå barn holder Jonas, for deres barn blir veldig sjalu og skal opp til den av foreldrene/søsken som holder han.
|
18-02-2007, 11:31
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2005
Sted: S Korea
Meldinger: 881
|
|
|
Her var storesøster 5 år, så det var jo ikke noe problem her.
Jeg har hørt et tips om at mamma ikke bør holde babyen første gang storesøsken hilser på.( altså det første de ser) Det kan sikkert være lurt og ha tlf kontakt med mannen ( eller den som bringer), slik at dere får avtalt at ikke babyen ammes eller noe , men ligger i sengen sin da Lillemor kommer.
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:52.
|