Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Familieliv
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-10-2007, 07:14   #1
Supermedlem

geysirland sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 510
Blogginnlegg: 15
MP Rating: 0% (0)
geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.
Har noen her inne benyttet seg av familievernkontoret???

Lurer bare... hører hele tiden at man skal ta kontakt med dem hvis det er noe. Men hvor ille må det være før man tar kontakt???

Dere som har vært i kontakt med dem..hva går det ut på?

Kan man gå alene?

Føler lissom når det er snakk om det så er skilsmisse rett rundt hjørnet. Jeg håper det ikke bare for sånne ting????
Gammel 04-10-2007, 07:54   #2
Seniormedlem

Sissel sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Nordland
Meldinger: 2,210
MP Rating: 100% (2)
Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Har noen her inne benyttet seg av familievernkontoret???

Man kan vel ta kontakt med dem for alt som skal "verne familien" tenker jeg. Kommunikasjonsproblemer i forholdet kan jo være et eksempel. Hvis man føler at problemene tårner seg opp uten at man klarer å komme ut av den onde sirkelen kan det være godt å ha en nøytral tredjeperson som ser tingene fra sidelinjen. Man behøver ikke være på randen av skilsmisse for å kontakte dem.

Man kan gå alene, men da er vel litt av hensikten borte. Det er jo viktig at begge partene får innspill på sine tanker og meninger. Dersom forhold er svært konfliktfylt hender det at partene blir tatt inn hver for seg.

Tilbudet er gratis og det er bare å ringe og be om en time. Da spør de en del spørsmål også blir saken fordelt på teammøte ut fra deres problematikk.
Gammel 04-10-2007, 16:11   #3
Supermedlem

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 537
Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.

Vi har vært der da vår kronisk syke datter som aldri sov på nettene nesten ble for mye for oss. Hun var alvorlig syk en periode, og hadde ikke sovet natten rundt på 2 1/2 år. Meg og mannen var veldig ulike på måten vi taklet dette. Veldig nyttig med hjelp til dette. Vi hadde absolutt ingen skillsmisse tanker i hodet.
Gammel 05-10-2007, 11:18   #4
Supermedlem

Eli73 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 552
Eli73 har en strålende fremtid.Eli73 har en strålende fremtid.Eli73 har en strålende fremtid.Eli73 har en strålende fremtid.Eli73 har en strålende fremtid.Eli73 har en strålende fremtid.Eli73 har en strålende fremtid.Eli73 har en strålende fremtid.Eli73 har en strålende fremtid.Eli73 har en strålende fremtid.Eli73 har en strålende fremtid.

Vi var der noen ganger for ca ett år siden, det var mannen min som ønsket det fordi han så jeg slet endel.
Jeg har aldri følt at hans sønn har godtatt meg og det slet masse på meg og ble fort sur og grinete når han var her, fordi han (sønnen) behandlet meg som han gjorde.
Han snakket stygt om meg til min sønn og min datter og de kom flere ganger gråtende når han var stygg i munnen.
Jeg og mannen har vært sammen i 10 år.

Vi gikk dit for å få innspill og hjelp til hvordan vi skulle takle han eldste og hvordan jeg skulle få ett "normalt forhold" til hans sønn.
Her er det mye min manns eks sin skyld også da hun snakker masse stygt om oss.

Men, uansett, man kan gå til familieråd for mange ting og for oss var det godt å bare få pratet ut, og det hjalp oss mye.

Lykke til
Gammel 22-10-2007, 20:06   #5
Seniormedlem

Multebær sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 2,320
Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.Multebær har et ubeskrivelig bra rykte.

Familievernkontorene tilbyr samtaler. Det er gratis og de som jobber der har taushetsplikt. Om du tar en telefon til familiekontoret så kan du fortelle de om ditt problem, og om du kan komme alene første gangen.

Mange konflikter kunne vært unngått eller løst på en bedre måte om man hadde tatt kontakt med de tidligere. Men terskelen kan være høy for mange. Om dere har et kommunikasjonsproblem kan det være utrolig givende å få en nøytral tredjeperson å samtale med. Familievernkontorene kan være til hjelp ved relasjonsproblemer.

Sitat:
Å bli sett og hørt og forstått av oss kan være god medisin, men sterkest virkning har det når man opplever å bli sett, hørt og forstått av sine nærmeste. Det skjer ofte i samtaler her. Det handler også om å forstå noe annet enn man har forstått før. Ny forståelse åpner for nye løsninger.
http://www.famvernsteinkjer.no/index.html
Gammel 22-10-2007, 20:39   #6
Seniormedlem

Siwa sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Hjem!!!
Meldinger: 2,579
Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.

Jeg har vært der sammen med min X (far til min største datter), og det var ikke for at vi var uenige. Men snuppa mi på 11 år hadde ønsker og behov som vi ville diskutere med en utenforstående som ikke var familie.

Vi fikk veldig godt utbytte av de to timene der, og snuppa har det mye bedre i dag
Storesøter født 11.10.1996.
Siwa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-10-2007, 11:55   #7
Supermedlem

Bobbo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Ved kysten
Meldinger: 887
Bobbo har en strålende fremtid.Bobbo har en strålende fremtid.Bobbo har en strålende fremtid.Bobbo har en strålende fremtid.Bobbo har en strålende fremtid.Bobbo har en strålende fremtid.Bobbo har en strålende fremtid.Bobbo har en strålende fremtid.Bobbo har en strålende fremtid.Bobbo har en strålende fremtid.Bobbo har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av geysirland
Lurer bare... hører hele tiden at man skal ta kontakt med dem hvis det er noe. Men hvor ille må det være før man tar kontakt???
Trenger ikke være ille i det hele tatt. De er der for å hjelpe og må da være bedre med forebygging enn å gå når det egentlig er for sent?

Sitat:
Dere som har vært i kontakt med dem..hva går det ut på?
Først fortalte jeg om alt som plaget meg, hun kom med litt spm underveis. Til slutt kom hun med sine tanker om det jeg fortale. Veldig nyttig!!!

Sitat:
Kan man gå alene?
Jeg gikk alene, sambo mente det ikke hadde noe for seg

Sitat:
Føler lissom når det er snakk om det så er skilsmisse rett rundt hjørnet. Jeg håper det ikke bare for sånne ting????
Klart det ikke er. Var ikke snakk om å gå fra sambo når jeg var der hvertfall, men jeg trengte å prate med noen profesjonelle og det var utrolig nytting. Skal tilbake ett par ganger og håper å lokke med sambo og. Jeg ser på det som en investering i forholdet

Bobbo er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2007, 20:54   #8
Supermedlem

Probat sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 1,028
Probat har en strålende fremtid.Probat har en strålende fremtid.Probat har en strålende fremtid.Probat har en strålende fremtid.Probat har en strålende fremtid.Probat har en strålende fremtid.Probat har en strålende fremtid.Probat har en strålende fremtid.Probat har en strålende fremtid.Probat har en strålende fremtid.Probat har en strålende fremtid.

Vi er akkurat i gang med kontakten dit. Vi er i dette tilfellet pappaen til eldstemann og jeg. Vi har ingen store konflikter eller kriser, men ønsker noen råd om hvordan vi skal samkjøre oss og samarbeide bedre om storebror. Vi håper at det kan være nyttig for alle fire foreldre og steforeldre, og for at vi skal kommunisere godt og samkjørt med storebror, som er en sterk personlighet med masse meninger. Han kan være en utfordring for oss i blant, men vi mener ikke at det er noe galt med ham på noen måte. Derfor fant vi ut at vi nettopp ikke skulle ha en særlig høy terskel for å be om hjelp. At det ble familiekontoret er i grunn fordi det var noe som var tilgjengelig - det kunne like gjerne vært en selvstendig rådgiver av en eller annen sort. Det viktigste er å finne ut hvordan vi kan sørge for at han og vi har det bra.

f. 26. april 2006

f. 5. mars 2008
Probat er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2007, 21:14   #9
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,573
MP Rating: 100% (23)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Sissel
Man kan gå alene, men da er vel litt av hensikten borte.

Dette er jeg ikke enig i. Mange (spesielt kvinner) opplever at partneren ikke ønsker å bli med på dette. Det er desverre veldig vanlig. Da er det kjempeflott om den parten som ønsker dette kan starte med å gå dit for sin egen del. Ved å forandre sin oppførsel og jobbe med sine tanker og tolkninger ovenfor den andre kan en også endre mye ved andre mennesker. En kan ikke forandre andre mennesker, men en kan indirekte forandre dem ved å forandre seg selv.

Dette kan være svært nyttig og kan være det lille forholdet trenger for å dreie inn på en ny kurs. Om den ene parten begynner å bryte det negative mønsteret kan det få positive følger også for den som ikke vil gå til FVK.

I tillegg har FVK lang og bred erfaring i partnere som ikke ønsker å bli med. Allikevel opplever mange at partneren allikevel blir med etter en tid og det er ikke lenger så skummelt som de trodde.

Selv om en ikke er voksen nok til å ta ansvar og gjøre noe med situasjonen, bør i alle fall den andre gjøre det. Og gjennom dette kan mye endres og skje.

Desverre tror mange at det er hit man går når skilsmissen er et faktum. Hadde flere innsett verdien av FVK og innsett at forhold må jobbes med kontinuerlig, ikke bare når begeret er fullt, hadde mange forhold kunnet bli reddet. Det er ment som et lavterskeltilbud og ikke bare til de som har gått fra hverandre og skal til mekling pga barnefordeling ol. Skulle ønske mange par hadde søkt råd og hjelp der uten at det betyr at forholdet holder på å rakne. Da er ting også lettere å jobbe med, og også lære seg om kommunikasjon og forebygging. Et forhold kan ikke gå på lut og kaldt vann.

Sist endret av Berta; 26-10-2007 kl 21:16.
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2007, 23:04   #10
Seniormedlem

Sissel sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Nordland
Meldinger: 2,210
MP Rating: 100% (2)
Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.Sissel har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Berta
Dette er jeg ikke enig i. Mange (spesielt kvinner) opplever at partneren ikke ønsker å bli med på dette. Det er desverre veldig vanlig. Da er det kjempeflott om den parten som ønsker dette kan starte med å gå dit for sin egen del. Ved å forandre sin oppførsel og jobbe med sine tanker og tolkninger ovenfor den andre kan en også endre mye ved andre mennesker. En kan ikke forandre andre mennesker, men en kan indirekte forandre dem ved å forandre seg selv.

Dette kan være svært nyttig og kan være det lille forholdet trenger for å dreie inn på en ny kurs. Om den ene parten begynner å bryte det negative mønsteret kan det få positive følger også for den som ikke vil gå til FVK.

I tillegg har FVK lang og bred erfaring i partnere som ikke ønsker å bli med. Allikevel opplever mange at partneren allikevel blir med etter en tid og det er ikke lenger så skummelt som de trodde.

Selv om en ikke er voksen nok til å ta ansvar og gjøre noe med situasjonen, bør i alle fall den andre gjøre det. Og gjennom dette kan mye endres og skje.

Desverre tror mange at det er hit man går når skilsmissen er et faktum. Hadde flere innsett verdien av FVK og innsett at forhold må jobbes med kontinuerlig, ikke bare når begeret er fullt, hadde mange forhold kunnet bli reddet. Det er ment som et lavterskeltilbud og ikke bare til de som har gått fra hverandre og skal til mekling pga barnefordeling ol. Skulle ønske mange par hadde søkt råd og hjelp der uten at det betyr at forholdet holder på å rakne. Da er ting også lettere å jobbe med, og også lære seg om kommunikasjon og forebygging. Et forhold kan ikke gå på lut og kaldt vann.
Mulig jeg formulerte meg litt feil. Selvfølgelig kan det i noen tilfeller være bra at en av partene går til samtaler, men i VÅR situasjon hadde ikke det hatt noe for seg. (uten at jeg ønsker å gå så nøye inn på hvorfor).
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 06:12.