|
|
|
09-07-2007, 09:44
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Jørpeland- Rogaland
Meldinger: 2,605
|
Hvor hjelpsomme er mennene...
|
|
... i hus og med barna???
Har mennene faste oppgaver hjemme eller gjør de noe husarbeid innimellom???
Er dere kvinner på jobb på dagtid, eller går hjemme med barna??
Tar mennene seg mye av barna, på ettermiddagene???
Står de opp med barna i helger og hverdager???
Hva jobber mennene med???
Bare lurer jeg... Lurer litt på sammenhengen med hvor slitsom jobb mennene har, og hvor mye de orker å gjøre hjemme... Og om dersom mor er på jobb, om de da har mer ansvar hjemme...
|
09-07-2007, 10:11
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Dec 2006
Sted: Hedmark
Meldinger: 1,208
|
Sv: Hvor hjelpsomme er mennene...
|
|
Min mann jobber som avdelingsleder for en it avdeling. Jeg jobber også med data, som utvikler i en annen bedrift. Vi sammenligner aldri hvem som har den mest slitsomme jobben. Vi vet begge at det er gode og dårlige dager på jobb.
Hjemme så har vi fordelt litt. Mannen har "hovedansvaret" for utearealet (dvs plenklipping, luking ++) Jeg har "hovedansvaret" for innearealet. Men det innebærer ikke at jeg gjør alt. Vi deler det meste mellom oss - støvsuging, oppvask, vaske bad, rydding +++ Det som jeg stort sett tar er matlaging og klesvask. Samt vask av gulvene.
Akkurat nå så er jeg hjemme i permisjon i 80% dvs 4 dager i uka, og mannen er hjemme i permisjon en dag i uka. Da gjør han akkurat det samme som jeg gjør hjemme på dagen.
Har en mann som stort sett er flink til å se hva som trenger å gjøres, så jeg maser aldri på han.
Det er ikke alltid han er like flink til å ta seg av guttungen på ettermiddagene hvis jeg er hjemme, men drar jeg ut av huset er ikke det noe problem. I helgene har vi annen hver dag/natt. Siden vi fortsatt har nattmating så tar jeg den ene natta og står opp om morningen, og så tar han den andre.
09-07-2007, 10:38
|
|
Medlem
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 187
|
|
|
Blir litt provosert av overskriften altså. Trodde vi var kommet litt lenger i 2007 enn at en ung (?) kvinne mener at mannen kun skal "hjelpe til" hjemme. For meg er det en selvfølge at man deler på alle oppgaver som skal gjøres i et hjem slik at den totale arbeidsmengden er fordelt sånn noenlunde 50/50. Vi har noen faste oppgaver (f.eks. er støvsuging og gulvvask mannens ansvar), mens matlaging, klesvask osv. er begges ansvar og fordeles noenlunde likt.
Hvis en er helt eller delvis hjemme, stiller det seg selvsagt anderledes. Men jeg synes ikke det er en selvfølge at den som er hjemme skal ta seg av alt. Mens jeg var hjemme på fulltid sto f.eks. mannen opp med sønnen vår annenhver dag. Han tok også hovedansvar for sønnen vår når han kom hjem, og det samme gjorde jeg når jeg begynte å jobbe. Nå som begge er i full jobb fordeler vi både det med å stå opp, og ellers aktivisering, bading, mating og legging rimelig likt. Men det går egentlig helt av seg selv.
Min mann har en krevende jobb (ikke fysisk), men å gjøre husarbeid og være med sønnen vår går overhodet ikke på bekostning av det. Både han og jeg føler vel heller at slike aktiviteter gjør det lettere å koble ut fra jobben. Ligge på sofaen kan vi gjøre når vi blir gamle!
|
|
|
09-07-2007, 10:52
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Lindeberg, Oslo
Meldinger: 2,019
|
|
|
Vi deler alt egentlig 50/50, sambo leverer snuppa i bhg før han drar på jobb, og jeg henter, jeg lager alltid middag i hverdagene så han kommer hjem til middag, i helgene pleier vi å bytte på.
Vi bader og legger så å si annenhver gang.. Sambo er også utrolig flink til å leke med snuppa masse når han kommer hjem fra jobb og til hun legger seg,
og i helgene ser vi ann formen til den andre ang hvem som står opp å sånt..
nå når jeg er gravid har jeg masse vondt i hodet og sånt og da står sambo automatisk opp uten at jeg spør engang.. vist han er sliten eller bare har lyst til å sove litt så står så klart jeg opp..
For meg er det også helt naturlig og en selvfølge at vi deler på ting, heldigvis har vi et topp samarbeid
|
|
|
09-07-2007, 11:04
|
|
Medlem
Medlem siden: Mar 2007
Sted: ålgård
Meldinger: 387
|
|
|
Mannen min "hjelper" ikke til hjemme!
Han gjør sin del av det daglige arbeidet både med hus og barna.
Mannen min jobber i nordsjøen, 2 uker ute- 4 uker hjemme. Så når han er hjemme deler vi alt likt. Eller jeg sover lenger om morgenen, for jeg trenger å hente meg inn etter 2, noen ganger 3 uker alene med barna. Men det er aldri snakk om at han hjelper til, hallo det er 2007!!
Har verdens herligste kjæreste
|
|
|
09-07-2007, 11:08
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2004
Sted: På dansegulvet
Meldinger: 1,926
|
|
|
Vi deler på alt vi. Og her i huset kan det like gjerne være mannen som baker brød og jeg som klipper plena. Takk og pris for at vi lever i 2007
|
|
|
09-07-2007, 11:16
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2003
Sted: Rogaland.
Meldinger: 646
|
|
|
Hos oss deles alt ca 50/50.
Jeg klipper aldri plen eller luker, men så er det alltid jeg som vasker gulver.
Begge støvsuger, lager mat, rydder, og seg av ungene m.m.
Mannen har hovedansvar på kjøkkenet (matlaging, rydding, oppvask m.m.) mens jeg vasker, henger opp og legger sammen klær.
Min mann står som regel alltid opp med barna, og legging deler vi på.
Dette tar jeg som en selfølge, vi er som flere andre sier tross alt i 2007.
|
|
|
09-07-2007, 11:40
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 19,098
|
|
|
Reagerer også på overskriften. Her er det ingen som "hjelper til". Det er VÅRT hjem og dermed vårt felles ansvar!
Jeg er hjemmeværende nå, og han jobber 100%. All matlaging tar jeg meg av, resten deles nokså likt. Vi har ingen fast fordeling, her gjøres ting etterhvert som behovet oppstår, uten de store diskusjonene...
|
|
09-07-2007, 11:43
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 1,510
|
|
|
Her er det ganske jevnt fordelt. Jeg gjør mest husarbeid nå, siden jeg er i permisjon. Han tar seg av plenklipping, holder garasjen i orden, vasker/rydder bilene. Middagslaging bytter vi på.
Også er han veldig flink til å leke med barna når han er hjemme.
|
|
09-07-2007, 12:24
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 553
|
|
|
Vi deler rimelig likt på husarbeid, men jeg lager all mat og han tar det meste ute, det er etter vårt eget valg. Jeg har hatt hovedansvar i den perioden jeg hadde permisjon, noe jeg fant rimelig. Ellers har vi hjelp til å vaske, det er verdt hver krone!!!
|
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:35.
|