|
 |
|
15-07-2008, 10:59
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Jørpeland- Rogaland
Meldinger: 2,605
|
Da tenker jeg på... hvordan får dere tid til å holde huset rent og ryddig?? Når får dere tid til alt husarbeid??
Her går dagene i ett. Dagene går med på å avverge katastrofer mellom ungene, og bli med å leke, gjerne ute. Kan jo ikke slippe en ettåring og en toåring ut alene, og å være inne en dag holder ingen av oss ut.
Så må vi inn når vi skal lage middag, etter middag prøver jeg å sette på en klesvask, før mannen må ut på oppdrag igjen (husbygging). Kun hjemme for middag, så drar han ut igjen. Så går ettermiddagen med til ungene igjen, før de skal stelles og legges kl. 19. Nå når det er sommer er søvnen utsatt, nytter ikke å få noen av dem i seng før 1930-20. Hu eldste har problemer med å sovne for tiden, og jeg må sitte på rommet hennes til hun sovner som regel rundt 21. I går ble den 22 før hun sovnet. Dette er uavhengig i om hun sover på dagtid eller ei...
Og så vet jeg at morgenen begynner mellom 0530 og 0630, og siden jeg er gravid igjen, er jeg stuptrøtt på kvelden, så jeg orker ikke mye husarbeid etter kl. 20- 21 på kvelden.
Når gjør dere andre husarbeid?? Klarer dere å holde huset ryddig og rent??
Det klarer ikke jeg lenger. Jeg har gitt opp. Hater alt rotet som flyter rundt oss, men vet ikke når jeg skal få gjort alt husarbeid. Prøver jeg med ungene våkne, så står en å henger i foten på meg, mens hun andre blir veldig stille og finner på noe bøll, som utgjør at det blir enda mer arbeid på meg.
Hilsen utslitt mor.
|
15-07-2008, 11:41
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,420
|
Sv: Hvordan gjør dere det??
|
|
Jeg gjør aldri hele huset rent på en gang, rekker ikke det, jobber fullt og vel så det.
Legger ting der de skal ligge, så blir det ikke så mye å rydde. Leker osv ryddes når jenta er lagt. Støvsuger omtrent daglig. Setter på en maskin med klær når jeg kommer hjem fra jobb og henger opp klærne/legger i tørketrommel innimellom når jeg har noen minutter ledig.
Vasker f.eks badet en søndagsmorgen, et annet rom en annen dag osv. Men det er ikke like rent og ryddig her som før vi fikk barn.
|
|
|
15-07-2008, 11:50
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 3,049
|
|
|
Ja det er lurt Millact Gjør for øvrig det jeg å...vasker her og der når jeg rekker det, og plasserer ting der de skal være slik at jeg slipper slike scvæære skippertak
|
|
|
15-07-2008, 11:51
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Kleppe (Stavanger)
Meldinger: 5,672
|
|
|
Tar litt etter litt når det passer seg. Men det blir mye vasking på kveldstid, da slipper jeg å tenke på at det går utover ungene.
De er i seng 19, senest 19.30. Så jeg får vasket å alikevell har litt kveld etterpå.
Elles så hviler lillebror å i dag slo vi på nrk3 å der var solflekken, et av få program storesøster gidder se på. Så da benyttet jeg sjansen til å få vasket over golvene.
Skal på 5 nattevakter nå så vett at da blir det ikke gjort så mye.
Til høsten blir det litt lettere for da har jeg en del dager alene, jobber 75%aktiv natt så ha noen dager fri hver uke. Å ungene skal gå fulltid i barnehagen siden turnusen min varierer så fra uke til uke.
Så da får jeg vaske de dagene jeg ikke sover og de er i barnehagen
|
|
15-07-2008, 13:17
|
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Han minste sover en time på dagtid, mens hu eldste har sluttet å sove på dagtid, og sovner sent på kvelden for tiden+ at hun ender ofte i vår seng om natta, og da ligger jeg med to føtter i ansiktet ofte. Nytter ikke å snu henne rett vei. Flytter henne over hvis jeg orker...
Heldige dere som bare kan sette ting på plassen sin.
Vi bor i en bitte liten leilighet, med skohylle på gangen bl.a. og ungene kommer lett til, og yndlingsleken deres er å rydde alle sko og støvler inn i stua, badet og soverom, rundt omkring, i skuffer skap eller på gulvet, under sofa osv. Umulig å holde orden i en så liten leilighet, så jeg gleder meg til større hus, med mer mulighet for å plassere ting fornuftig, og utenfor barnas område. Må vel bare overleve sånn vi har det nå. Har ikke plass til alle skoene på hattehylla, og det er trangt. Ikke mange leker som skal til, før det ikke er gulvplass igjen, og det frustrerer meg. Skulle ønske det var ryddig.
Heldigvis går hu eldste i barnehage 3 dager i uka, så da får jeg iallefall tatt oppvasken og noe klesvask.
Men tørke støv, vaskegulver, støvsuge, rydde og annet som må gjørs må jeg prøve å gjøre litt iblant på kvelden, og prøøøøve å overse resten.
|
15-07-2008, 17:09
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2004
Sted: På toppen
Meldinger: 2,533
|
|
|
Husarbeidet ja. Tidligare fekk eg gjort det mens minste jenta sov og dei to andre var i bhg. No framover må eg ha alle tre med på husarbeidet ( ingen bhg )
Mine er jo blitt litt større enn det dine er. Så eg får dei til å hjelpe til. Dei må rydde opp leikane sine på golvet i stova før eg begynner med støvsuging og vasking. Når dei har gjort sin del, sender eg dei enten ut eller setter på ein film til dei mens eg holder på. Dei synes og det er gøy å få hjelpe til med støvsuginga.
Me og bur i eit knøtt lite dukkehus. Men eg har på eit vis klart å få eit system her. Må berre minimera veldig. Alt som ein ikkje trenger må vekk. Lag hauger på bordet med alt av papir, post og anna som dukker opp. Den haugen går eg ofte igjennom.
Eg liker ( så godt det lar seg gjera ) å få unnagjort ting på dagtid. Då kan eg setta meg ned med god samvitighet om kvelden og slappa av. Og sidan ungane her har ein tendens til å ikkje ville sova, så får eg skjeldent gjort nok særligt då uansett.
|
|
15-07-2008, 17:21
|
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Vet dere hva? Nå har jeg nettopp hengt opp to hyller høyt oppe på veggen i gangen, forbeholdt til sko, så da er iallefall noe av det problemet løst, selv om jeg skulle hatt ei til hylle der...
Nå er det bare alt annet jeg må få orden på. De drar jo klærne også ned fra veggen, ikke mye å gjøre med det. Jakkene må jo henge på knaggene på gangen...
Men må prøve å finne på noe. De er kriminelle. De har ikke lekt med lekene sine i hele dag, bare herjet, og ødelagt, og slått hverandre...
Idag, kaster jeg litt leker opp på loftet. Lekekjøkkenet f.eks. De leker ikke med det alikevel.
|
15-07-2008, 19:49
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 3,049
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av roxette
Vet dere hva? Nå har jeg nettopp hengt opp to hyller høyt oppe på veggen i gangen, forbeholdt til sko, så da er iallefall noe av det problemet løst, selv om jeg skulle hatt ei til hylle der...
Nå er det bare alt annet jeg må få orden på. De drar jo klærne også ned fra veggen, ikke mye å gjøre med det. Jakkene må jo henge på knaggene på gangen...
Men må prøve å finne på noe. De er kriminelle. De har ikke lekt med lekene sine i hele dag, bare herjet, og ødelagt, og slått hverandre...
Idag, kaster jeg litt leker opp på loftet. Lekekjøkkenet f.eks. De leker ikke med det alikevel.
|
Lurt....for å så ta det ned om en god stund, kanskje de viser interesse for lekene igjen?
Har du noen mulighet for å flytte knaggene dine lengre opp da?
Kjekt du fikk opp noen hyller da!
|
|
|
15-07-2008, 19:56
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 3,555
|
|
|
Jeg springer støtt med kluten! tørker og fikser dagen lang, setter på maskiner før jobb, og tørker og bretter etter jobb. Vi bor veldig lite, så det vises også så godt her  Vasker badet hver torsdag-fredag, og støvsuger så og si hver dag... vasker gulvene gjør jeg nesten hver uke... tørker støv hver uke...
Det er alltid noe å gjøre her... alltid!
Jeg har blitt mye mer rundere ikantene når det kommer til rot. Før ville jeg ha d strøkent. Nå tåler jeg å se litt mer rot i rundt meg... MEN.. det skal vel ikke så mye til før jeg begynner å rydde som en gal  ..
Også blir det så mye søppel hele tiden... syns ikke jeg gjør annet enn å bære ut søppelposer......
|
 |
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:17.
|