Jeg lurer på hva folk der ute har av juletradisjoner??
Både i adventstiden og i juledagene...
Vi har en tradisjon hver søndag i advent, da har vi en marsipanrull og en sjokolade som er delt opp i biter, som vi koser oss med. Ellers tenner vi lys da...
Lille julaften pynter vi juletre (gjorde det tidligere i år da vi ikke hadde mulighet på lille julaften), så ser vi på kvelden før kvelden og kanskje annen underholdning.
Fra min oppvekst på julaften:
Stått spent opp, på morgenen, da vi har fått noe godteri og mandarin i julestrømpen... Spiser først litt mat som regel, så setter vi oss ned å kikker på ting på tv, mens vi spiser godteri... Så har vi dratt til kirkegården en tur for å tenne lys på lillesøsters grav.
Så drar vi hjem igjen, og spiser middag i fem tiden, så tar vi en "matpause" og spiser riskrem ca. kl. 18. Så åpnes julegavene, og vi ungene lekte og koste oss frem til leggetid...
Nå lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det når vi skal begynne å stå for julefeiring selv... Jeg kunne tenke meg å droppe riskremen, og heller ta en litt lettere dessert, siden riskrem er så mektig. Og så kunne jeg tenke meg å spise dessert rett etter mat, for å bli ferdig med å sitte rundt bordet. Ungene blir utålmodige hvis vi skal ha matpause også, når de gleder seg mest til gavene. Vi pleier å ha pinnekjøtt på julaften, men mannen liker ikke det, så i år hadde vi begge deler, det er en del arbeid med to forskjellige julemiddager, så vi får se hvordan vi gjør det fremover.
I dag dro vi hjem igjen kl. 7. Ungene var stuptrøtt, og småen hadde 40 i feber da vi kom hjem. Begynte med høy feber i går. Jenta vår er heller ikke helt frisk fra lungebetennlsen ennå... Blir tidlig kveld her i dag.
Resten av julegavene har vi ikke noe spesielle tradisjoner... Kalkun 3. dag og ribbe 2. dag som regel.