I Tromsø har det de siste dagene vært oppslag i avisene om et foreldrepar som har hodt sin lille sønn på 4 år innestengt i et lite rom inne i en hytte. I følge media har han ikke vært stellt, så da politiet fant han dunstet han urin og avføring, og det var tydelig at han ikke hadde hatt tilfredstillende omsorg på lang tid. I tillegg var det flere typer ulovlige hunderaser ( kamphunder) der inne,slik at rommet hans på 2.2 kvadrat var blokkert av planker. Slik at amstaffen og rottweileren ikke skulle komme seg inn på rommet hans. Da han ble funne hadde han vært innestengt på rommet siden klokken 8 kvelden før og politiet vekktefaren i 12 tiden.
Da politiet fant guttungen står det i avisen at han oppførte seg mer som en hund enn som et menneske......
Det kommer også frem at barnevernet har vært inne i bildet i forhold til denne lille gutten, han har gått i barnehage og det kommer frem at av og til luktet det så stygt av han at de andre ungene i barnehagen ikke klarte å sitte ved siden av han
Det som gjør meg så uendeli trist er at slike historier faktisk forekommer, de forekommer i nærheten av oss, i nabolaget, ja nesten hvor som helst.
Denne lille gutten var faktisk inne i barnevernets system, hvordan kunne han være der uten at noe ble gjort ?
Hvordan kunne personalet i barnehagen sende han hjem og vite at han ikke kom til å ha det bra?
Hvordan kan voksne folk se at en liten sjel lider så til de grader?
Hvordan kan vi tillate oss å lukke øynene for hvordan andre små uskyldige barn har det.
Her om dagen da jeg hadde lest denne historien tok jeg MIN lille gutt med meg og lot han leke i dusjen. Mens jeg vakset han og lot han leke med dusjkranen måtte jeg tenke på han lille som hadde avføring og tiss i håret da politiet tilfeldigvis kom over han.....
Ingen foreldre ga HAN en slik omsorg, lot vaskekluten skli over huden hans, vasket han i håret, kledde på han rene velduftende klær, koset med han, lot han få vite hvor høyt elsket han var/er......
Jeg er så uendelig glad på denne lille guttens vegne over at han ble funnet, reddet og kom seg bort fra disse grusomme foreldrene.....
Ja de har kan hende en historie de også, har kan hende ikke selv opplevd et ordentlig liv.....MEN de er voksen, og valgte å påta seg ansvarfor et menneske som ikke ble ivaretatt.......Personlig har jeg ingen medfølelse med slike mennesker.....ingen.......Jeg er bare trist over at slikt forekommer......