Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Familieliv
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 19-07-2007, 22:29   #1
Medlem

jady sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Ålesund
Meldinger: 79
MP Rating: 0% (0)
jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.
Økonomiske tips i permisjonstiden! Hjelp!

(Jeg vet ikke helt hvor dette innlegget skal legges, men jeg prøver her og håpern en moderator vil sende det til rett sted...)

HJELP! Jeg begynner å innse at dette her blir et veldig veldig tøft år økonomisk. Jeg har et helt års perm med 80% lønn, pluss noen få uker ulønnet i etterkant for å "nå til" barnehagestart. Jadymannen har full jobb, og vi har ikke forferdelig dårlig betalt noen av oss, men har lån som alle andre.
Forbruket vårt har ikke vært unormalt stort heller, men må tydeligvis omrokkeres og begrenses dette kommende året...

Har dere noen tips til meg? Noen som har følt på samme panikk jeg føler nå? Hadde vært kjekt å høre tanker om dette.
Gammel 20-07-2007, 21:25   #2
Supermedlem

Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 612
lise1976 har mye å være stolt av.lise1976 har mye å være stolt av.lise1976 har mye å være stolt av.lise1976 har mye å være stolt av.lise1976 har mye å være stolt av.lise1976 har mye å være stolt av.lise1976 har mye å være stolt av.lise1976 har mye å være stolt av.lise1976 har mye å være stolt av.lise1976 har mye å være stolt av.lise1976 har mye å være stolt av.
Sv: Økonomiske tips i permisjonstiden! Hjelp!

Min permisjon er ferdig til nyttår og da skal jeg være hjemme 1 ekstra år uten lønn. Jeg tenker med angst på det året ja!! Blir koslig å være hjemme, men blir nok litt rart å ikke få noen lønn... Håper ihvertfall at de ikke kutter i kontantstøtten!! Jeg tenkte at jeg kanskje kunne ta en liten dagmammajobb eller noe sånt. En vennine av meg begynte som støttekontakt - ca 6t i uka. Ikke så godt lønnet, men det er da noe!
Gammel 09-08-2007, 22:13   #3
Medlem

Elin77 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Østfold
Meldinger: 354
Elin77 er fantastisk mot andre.Elin77 er fantastisk mot andre.Elin77 er fantastisk mot andre.Elin77 er fantastisk mot andre.Elin77 er fantastisk mot andre.Elin77 er fantastisk mot andre.Elin77 er fantastisk mot andre.Elin77 er fantastisk mot andre.Elin77 er fantastisk mot andre.Elin77 er fantastisk mot andre.Elin77 er fantastisk mot andre.

Har ikke så mye tips. Men det lønner seg å ta ut ferie mens man har permisjon. Da forleng men den. F.eks tar man ut 4 uker så blir permisjonen forenget 4 uker.
Elin77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-08-2007, 07:18   #4
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 19,098
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Om det blir trangt økonomisk så kan dere be banken om å ha lånet avdragsfritt mens du er i permisjon.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-08-2007, 07:41   #5
Medlem

malena sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 231
malena har mye å være stolt av.malena har mye å være stolt av.malena har mye å være stolt av.malena har mye å være stolt av.malena har mye å være stolt av.malena har mye å være stolt av.malena har mye å være stolt av.malena har mye å være stolt av.malena har mye å være stolt av.malena har mye å være stolt av.malena har mye å være stolt av.

Tja, det er jo en del småting i hverdagen man kan forandre på, som kan bidra til at man minsker de månedlige utgiftene.
Feks:

-Lage ukeplan for middager og matinnkjøp
-Handle der det er billig
-Bruke budsjett, da har man full kontroll
-Kjøpe en billig moped og bruke den på jobb i stedet for bilen?
-Har dere mye klær og annet liggende som ikke brukes? Selg det unna og få noen ekstra slanter.

Ja, det var nå det jeg kom på i farta.
Gammel 10-08-2007, 08:05   #6
Veteranmedlem

Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 3,040
Smukkline har et ubeskrivelig bra rykte.Smukkline har et ubeskrivelig bra rykte.Smukkline har et ubeskrivelig bra rykte.Smukkline har et ubeskrivelig bra rykte.Smukkline har et ubeskrivelig bra rykte.Smukkline har et ubeskrivelig bra rykte.Smukkline har et ubeskrivelig bra rykte.Smukkline har et ubeskrivelig bra rykte.Smukkline har et ubeskrivelig bra rykte.Smukkline har et ubeskrivelig bra rykte.Smukkline har et ubeskrivelig bra rykte.

Hvis dere har to biler, kan det kanskje være lurt å selge den og kun ha en i permisjonstiden. Vi gjorde det for se hvordan det gikk, og det gikk kjempfint. Kjøpte ny når jeg begynte å jobbe igjen. Men slapp jo da forsikring, veiavgift, drif og vedlikehold på en bil i mange mnd.

Har du studielån kan du jo høre med de om du kan søke om betalingsutsettelse og som Niobe sa kanskje vurdere avdragsfritt boliglån.

Lykke til - som regel går det mye bedre enn man tror.

smukkeline
Gammel 11-08-2007, 12:11   #7
Seniormedlem

Arwen* sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Vestfold
Meldinger: 2,336
MP Rating: 100% (9)
Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.

Jeg kjenner til frustrasjonen din, vi er i akkurat samme situasjon vi også. Jeg har akkurat begynt på permisjonen, og det hjelper jo ikke akkurat på å være vant til å få lønn i begynnelsen av mnd, men å nå få 80 % fra trygdekontoret helt sist i mnd. Regningene forfaller jo som før, og økonomien blir jo da skakk-kjørt fra første stund.

I denne tråden finner du endel små og litt større tips som du kan se på.
http://www.nybaktmamma.com/plassen/s...d.php?t=526398

Ellers satte jeg meg ned for en mnd siden og gikk igjennom hele økonomien. Så på alt av regninger som vi har betalt det siste året og satte opp et ryddig budsjett. Satte opp ulike poster som: klær, apotekvarer, lege, tannlege, dyrlege, dyremat, mat, bensin i tilegg. Fant ut av vi ikke har noe å gå på hele året, så det blir et hardt år. Ingen penger til fornøyelser i år...Og billigere gaver til jul og i bursdager. Men det er nok veldi viktig å sette seg grundig inn i alt av forbruk, sette inn kvitteringer i en perm/skrive opp beløp og i det hele tatt være ekstremt bevisst på hva alt går til.

født 15. august-07
Arwen* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-08-2007, 23:32   #8
Supermedlem

tone.m sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Meldinger: 899
MP Rating: 100% (2)
tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.tone.m har mye å være stolt av.

Skaff deg nytt skattekort slik at du ikke betaler inn mer enn du trenger.

Hvis du er mye på café kan det lønne seg å se hvor mye alle småbeløpene blir i løpet av et år....
Gammel 11-08-2007, 23:42   #9
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 2,011
Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.

Si opp avis og andre tidskrifter.
Ikke kjøp ting på tilbud. Eks vaskepulver var på tilbud på Coop denne uken til 29.90 normal pris er 45-50.
Bruker du engangsbleier, se hvem som har den billigste avtalen.

Jeg har funnet ut at Rema 1000 har noen ting vi bruker mye rimligere enn Ica som jeg pleier å handle i.
Jeg har funnet ut at Mega er rimligere enn andre på barnemat.
Kutt ned på brus, snop, kles shopping som man ikke MÅ ha.
Gå mindre ut å spise middag, kino el
Isted for å gå på cafe, innviter hjem. Enkel servering koster mindre og like koselg.
Gammel 12-09-2007, 23:34   #10
Medlem

jady sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Ålesund
Meldinger: 79
jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.jady er som en lysfontene.

Deren er råflinke på økonomi! Jeg fikk masse gode tips og har begynt å bruke flere av de! Det første vi gjorde var å se grundig gruuundig igjennom hva vi bruker i faste utgifter. Kuttet ned der det var mulig (tv-abo, olje kontra strøm, si opp avis etc), og regne ut gjennomsnittlig hver måned hva vi har igjen og hva vi må legge av. Og jeg har vent meg til å legge igjen kortet hjemme når jeg triller innom butikken. Coop har billige bleier, og fikk idag tips om Lidl-bleier. Vet ikke helt om de er til å "stole" på, men verdt et forsøk. Så foreløbig går jeg faktisk i pluss Tusen takk for tipsene!

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:01.