|
|
17-03-2006, 10:08
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 1,629
|
jeg har jo en som snart er 6 år,og han har fra han var ganske liten hatt litt plikter og oppgaver.i forskjellige grader så klart.
nå har han faste oppgaver,han skal alltid rydde rommet sitt på kvelden før leggetid,han rydder inn i oppvaskmaskinen etter seg når han har spist,og han hjelper meg å rydde ut av oppvaskmaskinen (han har annsvaret for bestikket dette er jo noe han syntes er gøy og jeg mener at barn skal lære å ta ansvar for egne ting og ta del i husarbeid og plikter.
jeg ser så alt for ofte at barn bare slipper det de har i hendene og mor løper å plukker opp!! sån er det ikke her i huset nei....
han er en utrolig flink gutt og har alltid syntes det er gøy å hjelpe meg i huset,når jeg vasker vil han gjerne ha egen klut så får han ommråder der han kan vaske.han syntes også (såklart) at det er gøy å spraye med feks jiffspryen så må jeg tørke.arbeidfordeling
så hver fredag får han ukepenger 15; de kan han gjøre hva han vil med,spare de til noe spesielt eller bruke noen til lørdagsgodt og noen i sparebøssa.dette bestemmer han.
jeg tror og mener dette er bra for barn,ha litt oppgaver og annsvar.
han får også muligheten til å ta et eget valg ang pengene han får.
hordan har dere det hjemme?
noen meninger om dette!!??__________________
|
|
17-03-2006, 10:15
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2005
Sted: Hjem!!!
Meldinger: 2,579
|
Sv: plikter og ukepenger.
|
|
Jeg synes du har fiksa dette bra jeg
Jeg har ei jente på 9 år. Hun har blitt lovet kr 10 i uke penger pr dag, men dette innebærer at hun hjelper til litt hjemme. F.eks hjelpe til å dekke eller rydde av middagsbordet, at hun rydder av etter hun har spist andre måltider, at matboksen kommer ut av sekken, og at rommet blir ryddet til kvelden. Men her i gården er det mye mer moro å leke med venner enn å hjelpe til hjemme. Så det blir med at hun rydder av bordet etter seg selv eneste, og da blir det heller ingen penger. MEn det synes hun er helt greit. Så til lørdags får hun bare litt mamma innkjøpt godis, og ingen klager.
Hun rydder vel og merke rommet sitt 1-2 ganger i uka, men hun er veldig flink til å rydde etter hun har lekt så det er sjelden det er veldig rotete der. Men vi må vel snart sette ned foten, og få henne til å hjelpe til litt hjemme. Greit å bli vant med det før de kommer i de vanskelige tenårene..
|
17-03-2006, 10:27
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Feb 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 8,728
|
|
|
Angående plikter så er jeg HELT på linje med deg! Jeg syns på prinsipielt grunnlag at å drive familien er felles glede og felles plikt, der alle skal bidra etter evne. Jeg er faktisk ikke ansatt i denne familien, som Nennemor sier.
Min gutt på 3,5 år bidrar foreløbig mest med å rydde alle lekene om kvelden, og ellers hjelper han til litt her og litt der.
Det jeg er mer usikker på er dette med ukepenger. Skal det knyttes til det å bidra hjemme, eller er det utenom det? Hva med andre oppgaver enn de avtalte - skal de ha ekstra penger for det? Så her blir jeg glad for andre innspill. Men jeg tror min hovedtanke er at ukepenger får de som en egen "greie", og å bidra er en selvfølge. De tingene trenger ikke å henge sammen.
|
|
17-03-2006, 10:44
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Polyanna
Angående plikter så er jeg HELT på linje med deg! Jeg syns på prinsipielt grunnlag at å drive familien er felles glede og felles plikt, der alle skal bidra etter evne. Jeg er faktisk ikke ansatt i denne familien, som Nennemor sier.
Min gutt på 3,5 år bidrar foreløbig mest med å rydde alle lekene om kvelden, og ellers hjelper han til litt her og litt der.
Det jeg er mer usikker på er dette med ukepenger. Skal det knyttes til det å bidra hjemme, eller er det utenom det? Hva med andre oppgaver enn de avtalte - skal de ha ekstra penger for det? Så her blir jeg glad for andre innspill. Men jeg tror min hovedtanke er at ukepenger får de som en egen "greie", og å bidra er en selvfølge. De tingene trenger ikke å henge sammen.
|
jeg har også tenkt litt på det ang penger,det er først nå han har begynt å få ukepenger.men jeg tror jeg vil ha det sån at det som er helt faste plikter skal gjøres,som at rommet skal være ryddig før leggetid og tøyet hans skal henges på knaggen,hvis ikke blir det ikke ukepenger.
dette lærer han å få annsvarsfølelse og også få en god annerkjennelse og god selvfølelse over at han har mestret oppgavene sine.
men her går jeg ikke over med forstørrelses glass på rommet altså,men han skal gjøre så godt han kan og mere forlanger jeg ikke enda.
|
|
17-03-2006, 10:46
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,286
|
|
|
jeg synes det er viktig å vinkle det positive - at barn skal få lov til å ta del i fellesskapet og få føle seg som en verdifull og viktig del av familien (og ikke; "jeg er ikke slaven her ,så dere får jaggu meg.." )
prinsessen er 2.5 år og hjelper til med mye.
dekke på kan hun selv (men må ta ned glass og tallerkener fra overskapet - bestikk henter hun selv)
hun kan rydde bestikk ut av oppvaskmaskinen og sortere det i skuffen (mora hennes tar grønnsakkniven, evt.. )
hun kan rydde lekene sine
hun kan tørke støv når mor vasker (jaja, hjelp og hjelp.. hun er nå med!)
hun er med når vi skal fylle og tø mme vaskemaskinen. hennes spesielle jobber er å hjelpe til med å legge i klærne, lukke såpeskuffen, og trykke på power etter at jeg har stilt programmet.
hun kan hjelpe til med div. når vi lager mat, og er særlig god på helling og røring, og å putte ting i noe.. (f.eks. frosne grønnsaker i gryta)
hun EEELSKER å være med!
|
|
|
17-03-2006, 12:09
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Feb 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 8,728
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av charlie
jeg synes det er viktig å vinkle det positive - at barn skal få lov til å ta del i fellesskapet og få føle seg som en verdifull og viktig del av familien (og ikke; "jeg er ikke slaven her ,så dere får jaggu meg.." )
|
Veldig godt poeng!
|
|
17-03-2006, 12:12
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 32,580
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av charlie
|
Selvfølgelig! Masse skryt og takk for hjelpen hører med.
Jeg er i hvert fall ingen martyr, men jeg er rimelig god på selvskryt når jeg har stått på litt ekstra. På den måten får jeg frem at jeg har vært flink og gjort noe utenom det vanlige og at jeg ikke synes det skal bli tatt for gitt uten å sutre.
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
|
|
|
17-03-2006, 10:50
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 32,580
|
|
|
Ingen av våre får ukepenger ennå, men når den dagen kommer så kommer jeg til å knytte disse pengene til skole og skolearbeid. Jeg kan gå på jobb og tjene penger, mens skolebarn må gå på skolen og gjøre leksene sine på dagtid. Hvis ikke leksene følges opp kan det bli trekk i ukepengene.
Her hjemme må vi dele på jobbene og bidra alle sammen. Det er det ingen av oss som får betalt for. Jeg kan sikkert ta det opp til vurdering hvis en av dem gjør noe utenom det vanlige og belønne det, men sånn i det daglige får ingen betaling for å gjøre noe her hjemme.
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
|
|
|
17-03-2006, 10:52
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 3,854
|
|
|
Begge mine unger har hatt plikter å gjøre i huset fra de var ganske så små, men de får ikke penger for å hjelpe til å huset nei. Jeg synes det er en selvfølge at alle i familien tar i et tak, og her i huset gjør alle det gratis.
Eldstemann er 13 år, og vi slenger til han litt lommerusk innimellom hvis han skal på noe spesielt da. Han prøver også å spare litt.
6-åringen får også litt penger innimellom, men hun har ikke like mye brukt for penger som broren sin enda da, men hun synes jo det er stas å ha litt penger lell. Hun har en lommebok, som hun putter noe penger i, og en sparegris som hun putter litt på innimellom.
|
|
|
17-03-2006, 10:55
|
|
Seniormedlem
|
|
|
ja det er viktig det som charlie sier,og jeg føler vi har det sån,han blir oppmuntret og får mye skryt når han er ferdig.og når han hjelper til utenom så viser jeg hvor takknemlig jeg er.
det er del av det å vokse opp,en del av en god oppdragelse.
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Hybridmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:05.
|