Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Familieliv

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 29-03-2006, 14:32   #1
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a
hm Realistisk husholdningsbudsjett for familie på 4

Jeg lurer på om noen kloke-koner kan hjelpe meg litt her.
Skal sette igang og lage matbudsjett, hvor jeg også skal innlemme husholdsningsartikler.
Jeg har tenkt, at 1500kr pr uke må da holde til en familie på 4.
Vi skal "spare" altså ikke overbruke på noe som helst.
Resterende av pengene skal inn på fast konto, hvor alle regninger blir trukket.
Er 1500 ok for familie på 4??
2 voksne, og to barn under 5 år.
Er det noen som har en mal til budsjett og dele bort også kanskje??

På forhånd takk
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-03-2006, 18:41   #2
Seniormedlem

lykkeliten02 sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Akershus
Meldinger: 2,102
MP Rating: 0% (0)
lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Realistisk husholdningsbudsjett for familie på 4

Synes det høres ganske greit ut. Vi er familie på fire og etter at vi begynte å handle en gang i uka har vi handlet for ca 700-900 kr hver gang. Men det blir noen ganger mer dersom det skal plusses på litt vaskemidler, shampoo osv...
Man kan sikkert klare det på enda mindre, for vi er ikke alltid så flinke til å bruke alt i fryseren og vi unner oss også en del god mat.
Gammel 29-03-2006, 18:52   #3
m^3
Veteranmedlem

m^3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2003
Sted: På landet
Meldinger: 3,671
m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.

Det synes jeg høres realistisk ut Lil@. Kan også anbefale å handle kun en gang i uka. Planlegg middagene på forhånd og kjøp alt du trenger, så slipper du unna de dyre impulsinnkjøpene på ettermiddagen.
Hvis du vil gjøre det så billig som mulig: Kjøpe vaskepulver, shampo, såpe, vaskemidler etc. i store pakker på Felleskjøpet, Europshop e.l.
Hvis du bor i nærheten av Sverige er jo det også en mulighet til å spare inn litt

Nå har vi bare 1 barn da, men bruker rundt 1000-1200 i uka på husholdning, uten at vi tenker så nøye på at vi skal spare, men vi er heller ingen luksusdyr.
Gammel 29-03-2006, 19:46   #4
Seniormedlem

lykkeliten02 sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Akershus
Meldinger: 2,102
lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.lykkeliten02 har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja, Coop sine egne merker og Euroshopper(?) og Best Price er billige og like bra som de andre dyrere merkene. Synes også Rema 1000 er en ganske billig butikk som alikevel har en del utvalg.
Gammel 30-03-2006, 17:17   #5
Tidl. bruker
Gjest

Kommer til å ha fast handledag på Fredager, og jeg skal sette opp ukes meny for en hel uke er tanken.
Tror budsjettet vil gå greit, vi har to bleiebarn så det må påberegnes litt ekstra der også, men kjøper alltid Jumbo pk på Rema, hvor det er to bleiepakker for 70,-
Billigeste rundt her har jeg funnet ut, slår til og med Kiwi med deres bleieavtale.
Takk for tipset M^3, det skal jeg jommen gjøre..det var jo kjempe lurt.

Sette meg ned når jeg er alene og planlegge
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-03-2006, 18:12   #6
VIP-Medlem

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 8,729
Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.

Middagsplanlegging er lurt, og da går det sikkert an å komme ned i 4000 per måned i dagligvarer for to voknse og to barn. Men vær klar over at det krever både nøktern og god planlegging.

Noen andre poster det kan være greit å ha med i et budsjett:
- Strøm
- Forsikringer (sett av et månedlig beløp for de tingene som forfaller en gang i året)
- Apotekvarer
- Klær og utstyr - barn (det blir ikke noe hver måned, men de månedene det blir noe så går lappene fort. Hos oss har det gått MYE penger den veien det siste halvåret. Snittet er 1300 kroner per måned! Da er det et nytt barnesete der, parkdresser, vintersko, luer, cherroxer, vintervotter, vanlige klær, osv. Jeg kjøper en del brukt og på salg, men stort sett gode merker, så det kan nok gjøres billigere
- Klær og utstyr - voksne. Det er vel her de fleste kniper inn..
- Moro
- Sparing til ferie
- Gaver (det blir fort noen hundrelapper av det også, så mye bursdager som det er i barnehagen!)
- Bensin og bil (service, årsavgift, osv.)
- Hus&hjem (alt fra møbler og sparing i tilfelle fryseren ryker, til nye telysholdere)
- TV-lisens
- Foto

Det er i hvert fall noen av de tingene vi har i vårt budsjett. Vi fører i tillegg regnskap hver måned, og det er veldig nyttig. Får noen aha-opplevelser der, ja!

Lykke til med husholdningsbudsjett! Lurt og nyttig!

Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 31-03-2006, 08:42   #7
Supermedlem

Apple sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 526
Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.

Får litt dårlig samvittighet av Polyannas innlegg

Må skjerpe meg. Har et slags budsjett, men det krever en grundig oppdatering.
Apple er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 31-03-2006, 09:30   #8
Seniormedlem

Kiara_pus sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 2,708
Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.

Trur nok som polyanna at du kan klare å få det ned på 1000 kr i veka. Eg var veldig flink tidlegare, og handla kun ein gong i veka, prøvde å få billege varer der det gjekk, og da holdt me oss på 900-1000 i veka, og me er ein familie på 5.

Kanskje eg skal begynne med det igjen?

Lykke til.

Kiara_pus er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 31-03-2006, 14:26   #9
Tidl. bruker
Gjest

Idag har jeg hatt min første "ukeshandling" innenfor ett budsjett, og jeg kom innenfor med vannvittig god margin.
Hadde som nevnt over her satt 1500 som ukes-sum, da jeg kom ut av butikken var summen på kassalappen 571,17 kg (hadde riktignok ikke kjøpt bleier nå da, men det er jo bare å plusse på 70 kr, og det trenger jeg bare hver 14 dag omtrent siden vi kjøper 2pk)
Da har jeg kjøpt middag for en hel uke, samt lørdagsgodt til barna til i morgen.

Polyanna, skal sette opp sånt budsjett den 10 april med hjelp av økonomisk rådgiver
Gammel 31-03-2006, 14:28   #10
Tidl. bruker
Gjest

Det vil jo bli dyrere når vi skal ha såper o.l da, men det hadde vi nå så jeg trenger ikke handle sånt nå før i allefall neste uke om ikke to
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 15:56.