3 månederskontrollen var ganske nøyaktig på 3 månedersmerket i dag (9.5-2006) - eller 3 mnd og 4 dager.
Jeg måtte reise alene med Lille E til kontrollen i dag, fordi mannen hadde dobbeltbooket oss med et viktig møte... jeg var litt skeptisk til hvordan det ville bli å kjøre bil hjem alene med nyvaksinert barn... men fordelen med å bekymre seg er at det som oftest går mye bedre enn man frykter
Jeg hadde på forhånd en idé om at Lille E ville veie over 8000 g (har målt på to forskjellige badevekter) - men det viste seg at hun "bare" var 7705 g

Jeg har mine tvil om hvor riktig det var, men jeg kunne ikke akkurat begynne å kreve omveiing for å bevise poenget mitt (vekta på HS er sånn som står og vingler litt mellom grammene, før den sakte men sikkert beveger seg nedover... skjønner ikke helt hva som er så genialt med det, akkurat, men det er sikkert en grunn til at den er som den er...) Det er liksom ikke så mye poeng i å diskutere det heller, for det er liksom ikke så viktig å veie nøyaktig når hun så åpenbart er i "godt hold"

HS sa "hvis dere hadde foret henne på
MME, ville vi bedt dere om å blande det tynnere, men så lenge det er MM er alt helt greit"

)
Lengde var 62.5 og hodemål var 41 cm.
Vi fikk mye skryt for stor og fin unge, sterk i kroppen og fin hodefasong
Jeg og mannen har vært i ganske dårlig form de siste dagene, så jeg måtte spørre HS om det var trygt å ta vaksinene, eller om vi heller skulle avtale en annen dag... Hun sa at det skulle være veldig dårlig allmenntilstand for at man ikke vaksinerte. E har bare hatt et par nys de siste dagene, så det kvalifiserte for vaksine.
Det skulle settes to vaksiner; en i hvert lår. Den vanlige er kikhoste, difteri og stivkrampe, og den andre (nye) er en pneumokokkvaksine. Den nye vaksinen hjelper mot alt som pneumokokker kan forårsake; hjernehinnebetennelse, lungebetennelse, ørebetennelse og halsbetennelse, blant annet. (Jeg hadde på forhånd lest om vaksinene på
www.fhi.no , så jeg følte meg trygg på at vi ville vaksinere.)
Da den første sprøyta ble satt, klynket hun litt, men det gikk raskt over. Da hun fikk en til i det andre låret, var det litt verre. Allikevel roet hun seg fort ned da jeg holdt henne inntill meg og bysset henne litt. Det føles småslemt å la noen stikke i henne, men det er garantert vondere med hjernehinnebetennelse og kikhoste, så jeg hadde ikke sååå dårlig samvittighet.

HS sjekket foldene på lårene (som fortsatt er litt usymmetriske) og bøyde litt på hoftene igjen. Hoftene ser ut til å være som de skal, selv om det ene låret har en "pølse" mer enn det andre.
Vi skulle vente 20 minutter før vi dro hjem etter vaksinen, for å utelukke allergisk sjokk ol. Mens vi ventet og småpratet litt, sovnet Lille E på fanget mitt... og hun sov fortsatt da jeg satte henne i bilstolen... sov hele veien hjem... og har sovet i hele dag (med unntak av 4 måltider). Trøtthet er visst en ganske vanlig bivirkning, men dette var voldsomt mye soving, da...

Skal tro om vi går vår første urolige natt i møte?
Fortsatt ingen tegn til feber, og det er bare så vidt mulig å se hvor sprøytene ble satt... ikke noe rødt rundt eller noe sånt. Så det ser ut til at de helt store reaksjonene uteblir. Jeg blir i alle fall ganske mørbanket av stivkrampesprøyter, men det er kanskje mindre vondt å få dem i låret? I alle fall når man ikke går ennå?
Jeg synes nå at jeg har en eksepsjonelt fin og snill jente

, som jeg trygt kan ta med meg ut alene på skumle ting som vaksiner og sånt... HS fikk til og med et par smil når stikkingen var over