|
 |
28-10-2005, 13:32
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Telemark
Meldinger: 1,394
|
Er i litt nyskjerrige hjørne i dag jeg
Hva gjør dere for og aktivisere febbisene nå???
Aktiviserer de seg mest selv nå?
Synger dere for de? Isåfall hvilke sanger?
Leser dere for de?
Hva leker dere med de for tiden?
Hva liker babyene og gjør for tiden?
28-10-2005, 14:27
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 5,266
|
Helene aktiviserer seg selv hvis hun er i humør til det. Hun kan gjerne ligge på gulvet i stua 1-2 timer i strekk. Da plukker hun cd-er ut fra cd-hylla, reiser seg til lekegrinda, leker med noen leker (dvs slå, dunke, smake på, kjenne på og kikke på) krabber bort til tv-bordet og trykker på litt knapper, stikker armen inn i lekegrinda og henter ny leke, dytter litt på en ball og krabber etter... osv osv.
Jeg leser ikke noe særlig for henne, for jeg får ikke holde boka selv. Vi synger endel, eller JEG synger endel. Mye mens jeg har henne på fanget, av og til når hun ligger på gulvet. Også danser vi av og til. Har noen barne cd-er som jeg setter på innimellom, og da synger og danser vi til.
Aller helst leker Helene med ting som ikke er leker. Cder, flasker, mobil, stereoanlegg... Eller utforsker. Det er jo det hun gjør. Utforsker hele stua gang på gang, dag etter dag. Akkurat nå har hun reist seg opp etter sofaen og sier "GA, ÆÆ, GA, ÆÆ" til meg.
På ettermiddagen må gjerne jeg eller pappaen sitte på gulvet med henne, ellers gidder hun ikke. Det blir også endel til at hun sitter på fanget vårt, eller står oppi sofaen og reiser seg, faller, reiser seg, faller. Det ser ut som hun prøver å finne balansen for hun slipper seg og ser hva som skjer.
Noen ganger hvis hun er sutrete er vi bare nødt til å trille tur, det liker hun. Da er det mye spennende å se på.
Men utforske er vel stikkordet her ja. Har barnesikret hele stua så hun får lov til å gjøre alt hun klarer nå foreløpig. Har satt store ting foran alt av ledninger, har grind i døråpningen, bokhylle, cd-hylle og stereo får hun lov å plukke på. Hun har begynt å gå fra sofaen bort til bordet og river ned ting derfra, så jeg må nok tø mme det ganske snart.
|
|
28-10-2005, 15:14
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Hamar
Meldinger: 6,119
|
Lillegutt syns ikke det er så artig å ligge på gulvet over lengre tid alene, men det kan skje hvis han akkurat har sovet og spist. Da starter det med babygymmen for den er enda stor stas til tider før ferden går til pc-ledninen min, lappen på babygymmen, monsteret av en leke vi kjøpte av Happy  og eventuelt andre leker på gulvet.
Han reiser seg ikke enda, men det er stor stas å traske rundt i leiligheta mens vi holder i henda. Det blir ikke gjort så veldig mye for det er fryktelig tungt for ryggen min å gå sånn bøyd.
Også stor stas å stå og holde seg i TV-benken mens TV'en er på. I umiddelbar nærhet har han babygymmen og monsterleken, men han står aldri lenge ved hver ting (jeg sitter jo så klart bak og passer på og holder til tider). Vil si han er rastløs.
Om kvelden kan han godt sitte i sofaen med oss og leke med fjernkontrollen eller bla i et blad.
Som Elise sier, det som er mest spennende å leke med er ikke leker. Ledninger er en stor hit og også fjernkontroller. Han har også stø kurs for telefonene hvis han er ute og går selv om han ikke ser den.
Det synges nå og da, og da om kvelden eller hvis jeg ikke får roet han ned ellers. Musikk syns han tydeligvis er beroligende
Leser ytterst lite for han, for tålmodigheten er ikke der enda
Gosh, ble jaggu langt det her
|
28-10-2005, 15:49
|
|
Supermedlem
Sted: Oslo
Meldinger: 1,051
|
Han er stort sett flink til å aktivisere seg selv, når han er sutrete (trøtt, sulten etc) vil han absolutt sitte på fanget. Ellers sitter han gjerne i lekegrinda og leker, eller krabber rundt på gulvet, reiser seg opp, drar ut bøker fra bokylla, inspiserer stuebordet om det kan være noe der å pakke i munnen, slå av/på tvn'n o.l.
Lesing har det ikke blitt, han tar fra meg boka og putter den i munnen, så det har vi gitt opp foreløpig.
Synging blir det litt av, men jeg kan desverre ingen barnesanger så jeg bare finner på noe...
|
|
|
28-10-2005, 18:51
|
|
VIP-Medlem
Meldinger: 5,266
|
Viren, kjøp en cd med gode gamle barnesanger da vel!
|
|
28-10-2005, 19:18
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 1,622
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Elise_
Helene aktiviserer seg selv hvis hun er i humør til det. Hun kan gjerne ligge på gulvet i stua 1-2 timer i strekk. Da plukker hun cd-er ut fra cd-hylla, reiser seg til lekegrinda, leker med noen leker (dvs slå, dunke, smake på, kjenne på og kikke på) krabber bort til tv-bordet og trykker på litt knapper, stikker armen inn i lekegrinda og henter ny leke, dytter litt på en ball og krabber etter... osv osv.
Jeg leser ikke noe særlig for henne, for jeg får ikke holde boka selv. Vi synger endel, eller JEG synger endel. Mye mens jeg har henne på fanget, av og til når hun ligger på gulvet. Også danser vi av og til. Har noen barne cd-er som jeg setter på innimellom, og da synger og danser vi til.
Aller helst leker Helene med ting som ikke er leker. Cder, flasker, mobil, stereoanlegg... Eller utforsker. Det er jo det hun gjør. Utforsker hele stua gang på gang, dag etter dag. Akkurat nå har hun reist seg opp etter sofaen og sier "GA, ÆÆ, GA, ÆÆ" til meg.
På ettermiddagen må gjerne jeg eller pappaen sitte på gulvet med henne, ellers gidder hun ikke. Det blir også endel til at hun sitter på fanget vårt, eller står oppi sofaen og reiser seg, faller, reiser seg, faller. Det ser ut som hun prøver å finne balansen for hun slipper seg og ser hva som skjer.
Noen ganger hvis hun er sutrete er vi bare nødt til å trille tur, det liker hun. Da er det mye spennende å se på.
Men utforske er vel stikkordet her ja. Har barnesikret hele stua så hun får lov til å gjøre alt hun klarer nå foreløpig. Har satt store ting foran alt av ledninger, har grind i døråpningen, bokhylle, cd-hylle og stereo får hun lov å plukke på. Hun har begynt å gå fra sofaen bort til bordet og river ned ting derfra, så jeg må nok tø mme det ganske snart.
|
Dette høres veldig ut som oss!
|
|
|
28-10-2005, 20:37
|
|
Veteranmedlem
Meldinger: 3,822
|
Hva gjør dere for og aktivisere febbisene nå??? Aktiviserer de seg mest selv nå? N aktiviserer seg i stor grad selv, han fyker rundt i stuen og kjøkkenet og leter etter ting å se på og røre. Han leker med lekene sine og leker med tingene våre, slik som cd'er, dvd'er, trykker litt på tingene i tv seksjonen og tar ut blader og aviser i stuebordet. Dette lar jeg han få holde på med, ledninger og blomster er off limits og da fjerner jeg han bestandig og gir han noe annet. Men jeg tror han syns det er den morsomste leken, for han gir jo ikke opp  Ellers så er det jo som Elise sier, at han er mye mer selskapssyk på ettermiddagen og kvelden og trenger da at noen leker sammen med han eller bare å kose på fanget evt. herje litt
Synger dere for de? Isåfall hvilke sanger? Jeg synger masse forskjellig eller så hører vi på musikk, både barnemusikk som Egner og andre barneklassikere eller De lillos, U2, Travis, Coldplay eller bare svisj på nrk2.
Leser dere for de? Det er hovedsaklig pappan som leser for N, han liker veldig godt de tre bukkene bruse  Ellers så ser vi i pekebøkern og de andre lydbøkern han har fått. Vi er medlem i Go'boken og Bokklubben baby og mottar en del bøker....
Hva leker dere med de for tiden? Nå er stableklosser veldig morsomt  jeg lager tårn og han kommer i fullfart og river det ned. Veldig morro. Ellers er alt som kan plukkes ifra hverandre morsomt, alt som kan smakes på, trykkes på, lager lyder. Han liker å dytte ting rundt på golvet og krabbe etter de, som en liten kattepus
Hva liker babyene og gjør for tiden? Han liker å utforske omgivelsene sine, han liker å dra ut på tur og treffe andre mennesker, flørte med gamle damer på trikken. Han liker å herje med pappa og leke fly og helekopter. Han liker å stå selv og hoppe opp og ned og det er også veldig morsomt å være på fanget og se ut av vinduet på bilene eller folkene som kommer forbi....
|
|
 |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:34.
|