Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Februar
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-03-2006, 20:48   #1
Supermedlem

emma-80 sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Sør-Trøndelag
Meldinger: 852
MP Rating: 0% (0)
emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.
Amming/mat

Noen spm om amming:
- Hvor mye spiser de små til hvert måltid? Er dette veldig individuelt og forskjellig? Jeg har for første gang pumpet meg etter at lillegutt ammet. Første gangen ble det 40ml på 1 bryst, andr egang 30 ml på begge bryst. Så nå har jeg 70 ml i kjøleskapet på lur. Lurer på å bruke det..men vet ikke. De sluker vel mere luft med flaske? Lillegutt har hatt problemer med magen sin. Er 70 ml nok til et måltid mon tro?? Mannen tilbød seg å gi han på flaske inatt, men da får jeg sikkert enormt melkespreng, så det er vel ikke så lurt. Dessuten anbefaler de jo nattamming for produksjonen sin skyld, tør ikke risikere noe med den..men kanskje imorgen for å få litt fri, og ikke amme annahver timeog gjøre noe for meg selv

- det ene brystet mitt er mye større enn det andre. Er det noen som har det likedan? Merkelig, til og med når det store brystet er tømt er det litt hardt og stort. Mens det andre er slapt og lite..men jeg tømte det lille for 40ml idag etter at lillegutt bare sugde litt på det. Så det er jo melk der. Noen som har forklaring? Lillegutt bryr seg mest om det store brystet. Siden han tar begge brystene hver gang, starter vi alltid med det store. Kanskje det kan være årsaken? At han suger mindre på det han tar tilslutt, siden det lille alltid er tilslutt??

- På sykehuset sa de 20-25 min på hvert bryst ble regnet som tømt, tror jeg. Helsesøster sa også at 30 min på hvert bryst var nok. Lillegutt holder alltid på så lenge, og sugde nesten 40 min på det store brystet i e.m. Men jeg synes jo en time amming i gangen er MER enn nok når det ammes annahver time. Gjør jo ikke stort annet enn å amme. Så stikker inn fingeren min å får han til å slippe når halvtimen er gått. Hva med dere? Har dere hørt dette?

Ble mange spm fra meg, og håper på svar
Gammel 21-03-2006, 22:07   #2
Supermedlem

Sted: rogaland
Meldinger: 771
linea+1 har mye å være stolt av.linea+1 har mye å være stolt av.linea+1 har mye å være stolt av.linea+1 har mye å være stolt av.linea+1 har mye å være stolt av.linea+1 har mye å være stolt av.linea+1 har mye å være stolt av.linea+1 har mye å være stolt av.linea+1 har mye å være stolt av.linea+1 har mye å være stolt av.linea+1 har mye å være stolt av.
Sv: Amming/mat

Jeg vet ikke så mye om amming siden jeg pumper å gir..men jeg pumper en full flaske (tilsammens fra begge bryst) det blir mellom 140-160ml ver gang han drikker som regel hele flaska å da går det alt fra 3-5 timer før han skal ha mat igjen i begynelsen ammet jeg å da hang han i puppen hele tiden..
Gammel 22-03-2006, 09:55   #3
Supermedlem

emma-80 sin avatar

emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.

Flere?? Det ene brystet er fortsatt hardt og mye større enn det høyre. Bør jeg pumpe meg etter hvert måltid, for å passe meg for brystbetennelse? Har hatt en, og vil nødig ha en til...
Gammel 22-03-2006, 10:54   #4
Medlem

neon sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Bodø
Meldinger: 246
neon er som en lysfontene.neon er som en lysfontene.neon er som en lysfontene.neon er som en lysfontene.neon er som en lysfontene.neon er som en lysfontene.neon er som en lysfontene.neon er som en lysfontene.neon er som en lysfontene.neon er som en lysfontene.neon er som en lysfontene.

I går hadde vi barnevakt til Sebastian (mens vi var på Spa - som var en himmelsk opplevelse ) , og da spiste han ei hel flaske med 200 ml til ett eneste måltid... Så 70 er kanskje litt lite, men greit nok for å teste om ungen vil ta flaske
neon er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-03-2006, 12:28   #5
Seniormedlem

Jacobs_mamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 1,569
Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.Jacobs_mamma har mye å være stolt av.

Tror nog att barnet lättare och mer effektivt får ut mjölken, så att du "bara" fick 40 och 30 ml när du pumpade betyder inte att det är det din lille äter då han ammar.

- Tror jag hade satsat på att ha mer till den måltiden än 70 ml. Kanske det dubbla? Om det inte går åt så är det ju ingen fara, då kan man ju bara hiva det.

- Tror det är ganska vanligt med ett större och ett mindre bröst. Det stora bröstet är kanske det som din gutt har som favorit? Märker att Hanne gillar det vänstra bäst, fast för några veckor sedan hade hon det högra som favorit... Du har kankse mer produktion på det stora bröstet - du borde kanske lägga honom till det lilla först - annenhver gång?

- Eftersom Hanne är färdig efter 5-10-15 min vanligtvis kan jag inte så mycket om det sista "problemet". Ju större barnen blir, ju fortare tömmer de bröstet - de blir starkare och får bättre teknik. Några barn likar att ligga länge och snutta - andra vill bli fort färdiga.
Gammel 22-03-2006, 12:55   #6
Mar
Supermedlem

Mar sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Sted: Rogaland
Meldinger: 533
Mar har mye å være stolt av.Mar har mye å være stolt av.Mar har mye å være stolt av.Mar har mye å være stolt av.Mar har mye å være stolt av.Mar har mye å være stolt av.Mar har mye å være stolt av.Mar har mye å være stolt av.Mar har mye å være stolt av.Mar har mye å være stolt av.Mar har mye å være stolt av.

70 ml høres litt lite ut. Her får jeg ut opp mot 100 ml på hvert bryst, men det skjer ikke alltid.
Ellers skal ikke brystet være hardt og gjøre vondt, så jeg ville nok prøvd å tømme det skikkelig dersom du er redd for en betennelse. Still deg eventuelt i dusjen og masser der det er hardt. Kan jo være tette melkekanaler? Jeg hadde det i begynnelsen på ene brystet, og da var omtrent halve brystet hardt. Fikk løst det opp ved iherdig jobbing - så alt går!
Om du synes barnet ligger for lenge ved brystet, så vil du kanskje se om barnet ligger der og faktisk drikker, eller om det "sutter" for kosens skyld. Her tar jeg meg den frihet og hekter Sander av dersom han ikke drikker og svelger tydelig.

Lykke til!
Mar er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-03-2006, 17:32   #7
Supermedlem

emma-80 sin avatar

Takk for svar fra dere alle Gleder meg til han sutter litt fortere etterhvert Synes det er vanskelig å se hva som er kos og skikkelig suging. Kjenner jo at han sutter godt aller først på hvert bryst, men så tror jeg han koser og glemmer seg litt, men så avleder jeg han eller trykker litt under føttene hans, og da er det som om han husker hva han driver med og fortsetter å suge litt bedre igjen. Har tenkt tanken at det kan være noe tette melkekanaler på gang ja...skal ta en dusj nå med en gang jeg og massere litt
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:49.