|
 |
30-05-2005, 09:43
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Feb 2005
Sted: Spydeberg
Meldinger: 885
|
Babymassasje
|
|
Tenkte at jeg skulle prøve litt babymassasje. Har kjøpt en god olivenolje (tror jeg, den er i hvert fall kaldpresset, og det har jeg lest et sted at den helst bør være..) Noen som har litt erfaring og tips?
Viss dere masserer - har dere tatt kurs?
Bruker dere olje? Hvilken type?
Tror det er vanligst å massere etter bad, men viss jeg bruker f.eks. olivenolje - blir ikke det veldig klissete? Eller kanskje det bare er bra for huden?
Det er vel bare å prøve seg fram, men syns det er litt ok å høre litt hva andre gjør.
|
|
|
30-05-2005, 10:06
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Kristiansund
Meldinger: 6,497
|
Vi har gjort babymasasje før bading siden lillegutt har vært liten og det liker han veldig godt. Bruker den matoljen som også kan brukest til masasje, husker ikke navnet i farten. Vi gjør dette med lillegutt, har fått ett lite kurs av en bekjent men dette er enkelt å lære seg selv også
"Vannhjulet":
Plasser den høyre hånden din like nedenfor babyens brystkasse og før den mot deg som om det var sand i den. Gjør det samme med venstre hånd. Fortsett så vekselvis med høyre og venstre hånd i en jevn rytme.
"Knær mot mage":
Før babyens knær samlet og forsiktig inn mot babyens mage, og hold dem der i seks sekunder. Slipp beina varsomt ut igjen og rist dem lett.
"Sol og måne":
Plasser venstre hånd på nedre del av babyens mage. Gjør en sirkel i urets retning rundt hele magen. Plasser deretter høyre hånd på øvre del av babyens mage, og gjør en halvmåne på venstre magehalvdel. Skift mellom solen og månen - først solen så månen.
En runde magemassasjerunde består av:- 6 "vannhjul" med hver hånd
- "knær mot mage"
- 6 "sol og måne"
- "knær mot mage"
Gjør to til tre runder rett etter hverandre to ganger om dagen. Prøv å snakke med babyen din mens du masserer. Fortell hvorfor du gjør det, og at du håper det vil hjelpe mot kolikksmertene. Hvis babyen har helt faste gråteperioder, er det lurt å massere en halv til en time før disse pleier å starte. Det er viktig at du forsøker å massere hver dag. Det kan ta opptil to uker før en bedring inntreffer, men som oftest kommer det før. Magemassasje er den eneste massasjen du kan utføre selv om babyen gråter.
Sist endret av Pearly; 30-05-2005 kl 10:08.
|
|
|
30-05-2005, 11:27
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Feb 2005
Sted: Tromsø
Meldinger: 767
|
Jeg har vurdert å gå på massasje kurs for babyer men har ikke rukket og undresøkt runt det enda, eller har vel egentlig glemt det  . Men har brukt å masere henne forde, har bare tatt litt olje og gnidd litt rundtomkring
Men neste gang jeg masserer henne skal jeg gjøre det slik PJK skriver
Takk for tipset PJK
|
30-05-2005, 11:34
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 3,822
|
Vi masserer etter at vi har badet. Jeg bruker babyoljen fra Sebamed som vi bruker som badeolje også. Jeg fikk en plakat fra Libero med et massasjeprogram for hele kroppen som vi bruker, det henger strategisk plassert over stellbordet slik at lillegutt får litt massasje hver dag, men hele programmet hver gang vi bader.
Jeg syns ikke han blir klissete, men jeg bruker veldig lite olje. Det er mest bare for å minske friksjonen. Bare gni litt olje inn i hendern slik at det blir glatt og når du kjenner at det begynner å bli "tørt" tar du litt mer.
Lykke til! Lillegutt her elsker å bli massert
|
|
30-05-2005, 12:51
|
|
VIP-Medlem
Sted: Telemark
Meldinger: 5,266
|
I den ene boka mi står det litt om babymassasje. Har også fått et ark av helsesøster med forskjellige ting. Det PJK skriver om er vel mest mot kollikk, men selvfølgelig bra for babyen ellers også.
Jeg bruker olje fra Babyline, står at den kan brukes til bad og massasje.
Begynner med bena, tar begge hendene hver sin gang fra låret og helt ut til tærne, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hva jeg gjør akkurat, klemmer og vrir litt. Har vært på besøk hos ei venninne som tok kurs (for 2 år siden) så har litt ideer derfra og.. Gjør det noen ganger på hvert bein, og så føttene, gnir fra hælen og opp til tærne. Klemmer litt på hver tå. Gjør akkurat det samme med armene, begynner øverst og drar/klemmer meg utover mot hånda. På kroppen tar jeg noe lignende "sol og måne" som PJK beskriver. Snur babyen på magen, masserer litt nedover ryggen. Ikke på ryggraden!! Men sidene. Helt fra skuldrene og ned til rompa har slutta. Sånn 4-5 ganger tror jeg at jeg gjør... Snur tilbake til ryggen og masserer forsiktig i ansiktet med fingrene mine. Avslutter det hele med å ta løst opp og ned på kroppen og skifte stemmeleie. Under hele massasjen forteller jeg hva jeg gjør og hvor flott/fin/nydelig babyen er. Forteller hver gang jeg tar olje i hendene (venninna mi sa jeg skulle gjøre det...).
Mamma sa at hun gjorde sånn da vi var små også, uten å noen gang ha hørt om babymassasje. Masse hudkontakt, det er flott.
Står i den ene boka mi at man må være obs på avfallsutslipp (les: tiss, bæsj og promp) etter magemassasje, så jeg gjør det alltid på stellebordet.
|
|
30-05-2005, 12:54
|
|
VIP-Medlem
|
Her fant jeg noe om babymassasje. Ligner faktisk veldig på sånn jeg gjør. (og her står kollikk-massasjen som PJK har beskrevet... nesten iallefall)
Den var veldig fin den sida der egentlig.
|
|
30-05-2005, 13:05
|
|
VIP-Medlem
Sted: Kristiansund
Meldinger: 6,497
|
Jepp, det mor kolikk/luft i magen det jeg gjør, siden lillegutt har hatt kolikk
|
|
|
30-05-2005, 13:20
|
|
Supermedlem
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,084
|
Mor mi har tatt kurs så hun er babymassasje-instruktør, så jeg har fått hefte og innføring med henne.
Det som jeg synes er viktig å tenke på, i tillegg til at hudkontakt er flott, er at babyen lærer at dette er noe han kan styre. Jeg spør han om han vil ha massasje og ser an humøret om jeg tror han er villig. Viser han uvilje under massasjen slutter jeg. Som mor sier, så kan dette bidra til at ungen lærer å skjønne at det er noe feil dersom han opplever hudkontakt som ikke opphører til tross for protester.
|
|
30-05-2005, 13:40
|
|
Veteranmedlem
Sted: Jæren...
Meldinger: 4,265
|
jeg har tatt kurs og der blanda vi 50-50 med solsikkeolje og rafinert olivenolje.... fås kjøpt i vanlige matbutikker
Jeg ville badet ungen etter masasjen for å ta vekk den overlødige oljen
ville tatt kurs jeg eller noe viss jeg var deg for masserer du feil vei på magen så kan ungen få forstoppelse....
|
30-05-2005, 13:52
|
|
VIP-Medlem
|
Trenger ikke kurs for å vite hvilken vei "med urets retning" er da
|
|
 |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:55.
|