Får prøve meg på en rapport og se hvor mye jeg husker.
Etter uker med maserier og styr så hadde jeg gitt opp at ting skulle starte opp av seg selv. Overtidskontrollen var bestilt og jeg var innstilt på at jeg måtte settes igang denne gangen også.
Men den gang ei
Natt til 2.mars våknet jeg av at det var noen anderledes tak i ryggen og magen enn de som hadde vært før. i tillegg hadde jeg kraftige menssmerter konstant.
Natta gikk og takene var der med ti minutters mellomrom.
På morran begynte jeg å se blodslim og tok det som ett veldig positivt tegn.
Sto opp, dusjet og fikk sendt Brage i bhg. Takene fortsatte en stund, men etter noen timer oppe så kom de sjeldnere og sjeldnere og jeg ble passe små irritert. Gikk og la meg og sov litt og det gjorde godt.Sto opp og kjente da takene kom litt oftere igjen og de var passe små vonde, men kunne fortsatt snakke meg gjennom dem.
I tre tida kom de mer regelmessig, men ikke så veldig ofte. Ca ti minutter mellom hver. Ringte opp på føden og fikk avtalt å komme på sjekk så snart mamma og broder`n var kommet oppover. Greit med barnevakt
Kom opp på sykehuset halv seks og biltur er ikke noe særlig med rier.
Ble undersøkt og det ble konstatert 5 cm åpning, helt modent og sentrert og fødselen var med andre ord i gang
Ble satt på registrering og fikk spise litt. Fin CTG og nå hadde jeg rier hvert fjerde/femte minutt.
Etter CTG fikk jeg legge meg i badekaret og det var helt himmelsk. Fikk slappe av og da begynte riene å ta seg opp.
Etter en time ble jeg flyttet inn på ei ny fødestue og undersøkt på nytt. Seks cm åpning og en stor vannblære som jeg kjenner ved hver ri.
Klokka var nå blitt åtte og vi avtalte at jeg skulle få satt noen nåler og prøve lystgass.
Nålene hadde sin effekt og jeg supte lystgass for harde livet
Litt over ni ble jeg på nytt undersøkt og vannblæra var blitt enda større. Prøvde å stå litt for å se om vannet gikk av seg selv, men det ble så utholdelig at halv ti ba jeg dem om å ta det.
Hadde en student med på fødselen og hun prøvde først, men fikk det ikke til. Så måtte ha ei JM til å ta vannet. Og det var en himmelsk følelse da det trykket ble borte.
Merket fort at trykke trangene nærmet seg og det ble fort konstatert at det snart var full åpning. Men den siste kanten var seig og JM måtte hjelpe til for å få den utslettet. Klokka ti kunne jeg endelig begynne med pressinga og også denne gangen tok det tid å få presset ut nurket.
Etter iherdig innsats på 45 minutter kom hun endelig ut 22.44. 4320 gram, 52 cm og 36 cm rundt hodet. Med nesa opp og ei hand først. Dette førte til at jeg revnet ganske så mye. Og etter en sjekk av en kirurg så ble det bestemt at jeg måtte opp på operasjonsstua for å bli sydd ordentlig.
Fikk heldigvis lagt henne til begge puppene før dette ble gjort og hun tok puppen med en gang
Pappa`en fikk også nurket opp på brystet like etterpå og det var stort både for han og meg
Ble trillet opp en etasje rundt midnatt til noe vi fikk beskjed om skulle ta en halv time. Fikk satt spinalbedøvelse og ble bedøvd fra midt på ryggen og ned. En time tok syinga og etter det vare det to timer på oppvåkninga til jeg kunne løfte på føttene.
Halv fire på natta ble jeg endelig gjennforent med mannen og lille Frøydis.
Fikk spise litt og byttet seng og gitt jenta mat igjen.
Heldigvis sov hun hele første natta og til langt ut på formiddagen på fredag.
Merker ikke så mye til syinga, men sliter litt med ett kranglet bekken når jeg går. Men det går vel over håper jeg.
Ble på barsel til lørdags ettermiddag og nå koser vi oss hjemme.
Brage syns det er stas å være storebror og er veldig opptatt av sin baby