Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Februar
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-07-2005, 14:10   #1
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a
Et lite spm...

Hvor lenge bør man gi pupp før fast føde? (med tanke på magen til den lille!)
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-07-2005, 15:07   #2
Supermedlem

Siggi sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 833
MP Rating: 0% (0)
Siggi har mye å være stolt av.Siggi har mye å være stolt av.Siggi har mye å være stolt av.Siggi har mye å være stolt av.Siggi har mye å være stolt av.Siggi har mye å være stolt av.Siggi har mye å være stolt av.Siggi har mye å være stolt av.Siggi har mye å være stolt av.Siggi har mye å være stolt av.Siggi har mye å være stolt av.
Sv: Et lite spm...

Jeg gir det jeg kan, altså så lar jeg han ligge til jeg føler det ikke er mer. Da vil han selv spise det han orker etter på. Det varierer da på hvor mye han spiser, men jeg merker forskjell fra uke til uke nMen dette finner dere to ut av sammen...alle barn er jo forskjellig

Troy født 20 feb,05.feb 09
Vi har fått en prins, han er det fineste som fins!
Siggi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-07-2005, 19:00   #3
VIP-Medlem

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,586
MP Rating: 100% (2)
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.

Så lenge du vil bevare morsmelk som hovedkilde til næring skal du gi mm før fast føde.
Gammel 27-07-2005, 19:54   #4
Tidl. bruker
Gjest

Så det gjør ikke noe for magen/tarmene hennes at jeg ikke gir mm først??
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-07-2005, 20:02   #5
VIP-Medlem

Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av *emma*
Så det gjør ikke noe for magen/tarmene hennes at jeg ikke gir mm først??
Nei
Gammel 27-07-2005, 20:22   #6
Tidl. bruker
Gjest

Oki! Leste her inne et sted at det var veeeldig viktig!! Så jeg har strevd skikkelig for å få Nora til å ta puppen før jeg ga henne grøt!

Man skal ikke tro på alt man leser gitt.....
Gammel 27-07-2005, 21:39   #7
Medlem

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 261
MP Rating: 0% (0)
mammadonna er som en lysfontene.mammadonna er som en lysfontene.mammadonna er som en lysfontene.mammadonna er som en lysfontene.mammadonna er som en lysfontene.mammadonna er som en lysfontene.mammadonna er som en lysfontene.mammadonna er som en lysfontene.mammadonna er som en lysfontene.mammadonna er som en lysfontene.mammadonna er som en lysfontene.

Morsmelk inneholder enzymer som letter fordøyelsen av både morsmelk og annen mat. Altså enzymer som hjelper til å spalte noen av de kjemiske forbindelsene i næringsstoffene, slik at det dannes bestanddeler som kroppen kan nyttegjøre seg. Det er derfor man kan se at grøt som lages av mm blir mer eller mindre "suppe" utover i måltidet. Fordøyelsesprosessen tjuvstarter rett og slett i tallerkenen.
Dersom man ammer like før et måltid vil barnet ha morsmelk i magen og tarmene. Enzymene i morsmelken vil kunne lette fordøyelsesprosessen, derfor kan det være en fordel å amme like før et måltid.

Med andre ord - det kan være en fordel å amme før et måltid, men det er ikke dermed sagt at det er en ulempe å ikke gjøre det. Kroppen klarer jo å fordøye maten selv likevel.

Et annet poeng, som Happy nevner, er at amming før måltid gjør at man kan holde på morsmelk som hovednæringskilde lenger. Hvis man ønsker å amme lenge er dette en fordel ettersom melkeproduksjonen ikke avtar like mye som hvis man gir mat først og ammer etterpå.

Mamma til september 2002 og februar 2005
mammadonna er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-07-2005, 00:35   #8
VIP-Medlem

Flott utfyllende svar Mammadonna!

Dersom man vil hjelpe til med fordøyelsesprosessen uten å amme først, man man rett og slett ha litt morsmelk i maten til babyen. Jeg har ikke lenger noe å pumpe ut, men jeg klarer alltids å skvise ut noen få dråper som jeg peier å blande i grøten til Liten. Da unngår jeg at grøten blir fastere utover i måltidet (som den ofte blir mår man blandet med mme) siden enzymene i mm løser opp/spalter kjemiske forbindelser i maten, samtidig slipper jeg "suppe" som det ville blitt om jeg bare hadde brukt mm. -Ja, takk! Begge deler! sa Happy fornøyd
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:03.