Vesla har det med å hikke et par ganger om dagen, og hvis det skjer når hun skal sove, våkner hun og begynner å gråte. Hva kan man gjøre for å få stoppet hikken og hvorfor hikker hun?
Det hikkes her også. Både prinsessa og prinsen hikket mye i magen og fortsatt med det på utsiden av magen de først månedene. Min erfaring er at hvis jeg legger dem til brystet og ammer litt mer så stopper hikken opp. Vet ikke om det hjelper for alle, men verdt ett forsøk?
Samme erfaring her. Han hikket mye i magen, og har som regel en hikkeperiode på kveldstid. Det bruker å hjelpe med pupp. Ellers har jeg hørt at det kan hjelpe å ligge på magen (har ikke funket her ennå...) eller å gi litt kokt vann (ikke prøvd).
Her hikker vi mye. Har funnet ut at hun begynner å hikke når hun ligger på stellebordet og det starter når vi løfter rompa opp for å vaske etc. - nesten hver gang. Sikkert press mot mellomgulvet eller noe som starter det.
På sykehuset fikk vi forklart at hikke kan skyldes flere ting:
-barnet er umodent, og hikkingen er rett og slett en refleks (mine frøkner hikker mye, men de er premature)
-barnet er kaldt
-barnet er stressa
-barn som hikker mye i magen gjør gjerne det når de kommer ut også
Det man kan gjøre for å roe dem ned er å legge de mage mot mage sånn at de blir varme og rolige av å høre hjerteslagene dine...