Det kommer an på så mye.
Han er jo 4 mnd omtrent nå, så du gjør forsåvidt ikke noe galt dersom du introduserer et måltid. Det vil sannsynligvis redusere nattammingen, men også ammingen generelt.
For meg høres det nesten ut som han øker, og bruker natten til det. Forøvrig er hyppig nattamming en glimrende måte å øke melkemengden på, ettersom nivået av prolaktin(hormonet som styrer melkemengden) i kroppen er høyere om natten.
Hvis du spør hva
jeg hadde gjort, så ville jeg ammet ofte og veid han relativt ofte - kanskje hver uke til omtrent samme tid på dagen - og diskutert med helsesøster underveis. Hvis han legger på seg jevnt og trutt, om ikke så mye, så går det fint an å se det an for hans del. Plutselig har du "sett det an" i fire uker, og så har han blitt en måned eldre...
Det andre hensynet man må ta er hensynet til en selv. Du blir vel sliten av all nattammingen, tenker jeg.
Hvor viktig er det for deg at han fullammes lengst mulig? Folk har ulikt syn på amming. For meg er det veldig viktig. For andre er det ikke fullt så viktig. Det kommer litt an på hva man tror på, og hvor sterkt man tror på det.
Som sagt, du gjør ikke noe galt om du gir han et måltid på kvelden. Det er du som er mamma'n hans og kjenner han best. Selv om han ikke tar skade av å være litt sulten innimellom sålenge han øker greit i vekt, så er det ikke så ok å være en sulten liten Plomma heller...
Svaret mitt er egentlig at hvis jeg var deg hadde jeg ønsket å fullamme lengst mulig, men ikke på bekostning av mitt barns trivsel.