|
 |
|
03-06-2006, 10:54
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Mar 2006
Sted: Sør-Trøndelag
Meldinger: 859
|
Slitsomme netter..avlastning dere?
|
|
Lillegutt er så veldig opp og ned om natta. Men det har vært en del uro om nettene. Han sov jo først nettene igjennom i 14 dager, men nå våkner han bare tidligere og tidligere om natten. Han har alltid sovet langdupp først, men gjør ikke det lenger heller. Ikke nok med det, de siste nettene har han heller ikke villet sovet etter oppvåkningene. Jeg legger meg sammen med han 2230 for å få mest mulig søvn. Inatt har han vært våken annahver time hele natta, og spiser i en time. Og ville heller ikke sove etter ene amming. Jeg blir så trett og sliten. Våkner med hodepine hver dag, og får ikke overskudd til annet. Kroppen verker etter for lite søvn. Mannen ligger på eget soverom og vet ikke hva nattevåk er. Får 10 timer sammenhengende søvn hver natt. Det føles så urettferdig! Jeg har spurt han mange ganger om han ikke skal sove med oss, men nei...han sitter oppe hver kveld, og legger seg når han vil, og står ikke opp før 10-tiden. Jeg synes iallefall han kunne gjort mer om dagen for å avlaste da. Han kunne også tilbudt seg å ta han litt på natt han og, ellers morgenen, synes jeg. Har dere noe tips hvordan jeg kan få meg en god natts søvn? En eneste natt hadde gjort så godt! Men uten at puppene sprenges da, for jeg er jo vant med hyppig amming nå. Skal pappan sove med han, og gi han fryst MM hvis han våkner ofte, og komme inn til meg midt i natta? Er det flere som har urolige netter? Jeg lurer på om det er tenner på gang her da, har hatt mistanke om det en stund. Og har kutta ut minifom, så det kan være det og...tror ikke det skyldes lite melk, for det er veldig opp og ned fra natt til natt...
|
|
|
03-06-2006, 11:13
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 1,569
|
Sv: Slitsomme netter..avlastning dere?
|
|
Usch, det låter jobbigt...  Förstår att du är helt slut, jag hade det så de första 6-8 veckorna, då jag tog allt på natten själv och inte fick sova på dagen. Ont i hela kroppen (nästan som influensa) och orkade ingenting.
Vi gjorde så att mannen min tog mer av natten. Hanne hade det svårt med att roa sig hos mig, jag luktade mjölk. Så, jag ammade och pappa tog det med att få henne till att somna om.
Tar han smokk efter amning?
Kan ju vara en av dessa jobbiga ökningsdagarna, men jag har så lite erfarenhet med dem att jag kan liksom inte ge så goda råd...
Tycker nog du ska kräva att din man tar mer av nätterna! Berätta hur du har det, det är lov att vara trött och att vara lei sig!
|
03-06-2006, 11:28
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Nordaførr
Meldinger: 892
|
|
|
Huff... ja sånne netter har vi også.. det er slitsomt!! Har hatt det sånn stort sett hele tiden.. Han har stort sett sovnet etter mat tidligere, men har jo likevel spist hver 2.-3. time. Men nå har han surret etter mating også. I natt har jeg stort sett ikke sovet etter tre.. Men nå har han vært litt syk i tillegg og da innarbeider man litt dårlige vaner iforhold til puppinga.
Men nå er jeg veldig heldig, jeg da. Har en samboer som gjør det han kan for at jeg skal sove. Men nå i det siste har storebror også vært syk, så vi har delt oss og ligget på hvert vårt rom med hver vår unge. Og i tillegg skal jo han på jobb om morgenen så jeg kan liksom ikke forlange med enn det. Men han står stort sett alltid opp med ungene i helga og han har flere ganger sagt at jeg skal legge med på et annet rom, men jeg får det liksom ikke til..
Jeg synes skikkelig synd på deg! Skjønner godt at du er helt på felgen når det gjelder søvn! Jeg har dessverre ingen råd når det gjelder å få han til å sovne etter amming, for der sliter jeg veldig selv.. Lillebror tar ikke smokk og da er det liksom bare puppen som gjelder. Og så spiser han for mye, blir urolig og våkner og klarer ikke å sovne igjen uten puppekose- og sånn blir det en ond sirkel av. Jeg har planer om, bare jeg kommer litt ovenpå med søvn, å la han styre litt om natta for å klare å øke måltidene ihvertfall til 3 timer mellom.
Men jeg synes det er kjempeviktig at du sier ifra til din mann! Det er jo tross alt hans barn også og det skal bare mangle at han ikke skal hjelpe til. Spesielt når du er så sliten og trøtt som nå! Han trenger jo ikke våke så mye på arbeidsdagene, men kan ihvertfall ta sin turn når det er fridager! Du skal jo åsså ha litt helg innimellom! Og han kan jo, om ikke annet, ta gutten med seg på en lang trilletur på dagen slik at du kan få sove! Der utrolig hva bare etpar timer kan gjøre!
For det er forferdelig slitsomt å ikke få sove! Lå i natt og tenkte at søvnmangel er jammen meg skikkelig psykisk terror! Lå ved siden av lillemmann som skreik og skreik selv av bare oppgitthet!
Masse lykke til til deg!!
|
03-06-2006, 11:40
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Karmøy
Meldinger: 619
|
|
|
Føler med deg  Storebror her var sånn i starten, og jeg gikk rundt som en zombie til slutt.
Men jeg har en samboer som hjelper til litt mer da.
Jeg tror ikke jeg hadde godtatt at sambo sov 10 timer sammenhengende altså. Han kan vel klare seg med 7 timers søvn og likevel komme opplagt på jobb? (hvis der er unnskyldningen hans for å sove så mye). Da kan han ta et skift enten tidlig på natten, eller tidlig om morgenen sånn at du i alle fall får 3-4 timers sammenhengende søvn.
|
03-06-2006, 11:55
|
|
Medlem
Medlem siden: May 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 384
|
|
|
Jeg er enig med Jacobs mamma - ta det opp med mannen din. Vi hadde en lignende situasjon her i heimen da jenta vår var ganske nyfødt. Fordi mannen min ofte satt oppe halve natta, tok han den første vakta. Jeg ammet ungen og samboeren min tok henne med seg ut i stua så hun kunne sove der. Når hun ville ha mer mat, kom han inn til meg med henne. Både jeg og datteren vår sov bedre da. Det er ikke så mange timers søvn man trenger for å få igjen litt overskudd. Jeg opplevde at selv en halvtime om dagen var nok til å gi meg litt mer å gå på da det sto på som verst her. Vi tar den største støyten når barna er så små. Ikke mist motet! Snart snur det, og gutten din sover bedre om natten igjen. Hvis ikke mannen din kan hjelpe deg akkurat nå, har du kanskje familie eller venner som kan avlaste deg litt, sånn at du får sovet litt mer om dagen? Lykke til, og klem fra meg og Lea.
03-06-2006, 12:31
|
|
Medlem
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Melhus
Meldinger: 229
|
|
|
uff... dette høres slitsomt ut, ja  Jeg ville sagt fra klart og tydelig til mannen om hva du trenger og hva du vil at han skal gjøre. Si det så sterkt at det er ikke noe han kan velge å gjøre/ikke gjøre. Det er hans PLIKT som pappa å ta vare på ungen sin. Både han og ungen har godt av at pappaen tar mer ansvar mens de er små. Her i gården tar sambo kveldsstell og legging  , så får jeg en liten pause før første trøsting når Ida våkner igjen og ikke vil sove
Vi hadde en lignende situasjon for et par mnd siden da jeg fortsatt ammet. Pappaen tenkte ikke på at han kunne gjøre noe som helst om natta for det var jo jeg som hadde maten! Nå har vi funnet en fin ordning der pappaen tar Ida om natta når han har fri dagen etter. Men det er jo enklere hos oss når vi bare gir mme....

Lille Ida ble født 04.02.06
|
|
|
03-06-2006, 13:13
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 2,011
|
|
|
Sover mannen 10 timer  også på et annet rom.
Jeg synes du skal snakke med mannen din.
Jeg mener at du skal få sove en natt innimellom på det andre rommet. Han kan komme inn til deg en gang om natten så du får ammet, så du ikke blir helt sprengt. Også kan han gi flaske de andre måltidene.
Nå er det lang helg, så jeg synes du skal si til mannn din at i natt gjør vi sånn. Du må slå i bordet og forlange når han ikke klarer å tilby deg det selv.
|
|
|
03-06-2006, 13:52
|
|
Supermedlem
Sted: Sør-Trøndelag
Meldinger: 859
|
|
|
Tusen takk for svar alle sammen  Tenkte på løsningen du foreslo jeg og, Solstråle. Så får vi se om han går med på det da...han er ikke så lett å snakke med, for han er av den stille typen.
Sitat:
Opprinnelig postet av Ruby
Jeg tror ikke jeg hadde godtatt at sambo sov 10 timer sammenhengende altså. Han kan vel klare seg med 7 timers søvn og likevel komme opplagt på jobb? (hvis der er unnskyldningen hans for å sove så mye).
|
Han har nok ingen unnskyldning..mannen min jobber annahver uke, for jobber 7 nattevakter i strekk arbeidsuka. Så har han ei uke fri osv. Når han jobber er han bare 4 timer hjemme i våken tilstand, så da krever jeg selvfølgelig ikke mye av han den uka. Men så har han ei uke fri, og da synes jeg han selvfølgelig skal få hvile ut ei natt eller to, men etter det kunne han iallefall sovet med oss og avlastet litt hvis lillegutt er urolig. Tenkte å gå inn med lillegutt til ham i går morges, da jeg nesten ikke hadde sovet, lillegutt var lys våken, og nettopp hadde spist. Men jammen fikk jeg meg ikke til å gjøre det...for jeg vet at han sitter opp utover nettene..men det er jo bare dumt av meg, det vet jeg. Det er jo hans skyld at han ikke kommer seg i seng. Det er jo alltid jeg som legger meg med lillegutt.
|
|
|
03-06-2006, 15:02
|
|
Medlem
Sted: Oppe på fjellet
Meldinger: 190
|
|
|
Uff og uff. JEg har hatt litt trøbbel med min andre halvdel jegf ogås. Det er ikke så kjekt det.
Det som hjalp meg mye var å skrive inn her om det  og få vite litt hvordan dere andre tenker. Da fikk jeg ut litt steam også. Så satt vi oss ned i rolige former og snakket litt om våre forventninger til arbeidsfordelingen. Da fikk begge si sin side av saken og jeg unngikk å beskylde + bli sint på han.
Lykke til!!
|
03-06-2006, 16:11
|
|
Medlem
Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 170
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av emma-80
Lillegutt er så veldig opp og ned om natta. Men det har vært en del uro om nettene. Han sov jo først nettene igjennom i 14 dager, men nå våkner han bare tidligere og tidligere om natten. Han har alltid sovet langdupp først, men gjør ikke det lenger heller. Ikke nok med det, de siste nettene har han heller ikke villet sovet etter oppvåkningene. Jeg legger meg sammen med han 2230 for å få mest mulig søvn. Inatt har han vært våken annahver time hele natta, og spiser i en time. Og ville heller ikke sove etter ene amming. Jeg blir så trett og sliten. Våkner med hodepine hver dag, og får ikke overskudd til annet. Kroppen verker etter for lite søvn. Mannen ligger på eget soverom og vet ikke hva nattevåk er. Får 10 timer sammenhengende søvn hver natt. Det føles så urettferdig! Jeg har spurt han mange ganger om han ikke skal sove med oss, men nei...han sitter oppe hver kveld, og legger seg når han vil, og står ikke opp før 10-tiden. Jeg synes iallefall han kunne gjort mer om dagen for å avlaste da. Han kunne også tilbudt seg å ta han litt på natt han og, ellers morgenen, synes jeg. Har dere noe tips hvordan jeg kan få meg en god natts søvn? En eneste natt hadde gjort så godt! Men uten at puppene sprenges da, for jeg er jo vant med hyppig amming nå. Skal pappan sove med han, og gi han fryst MM hvis han våkner ofte, og komme inn til meg midt i natta? Er det flere som har urolige netter? Jeg lurer på om det er tenner på gang her da, har hatt mistanke om det en stund. Og har kutta ut minifom, så det kan være det og...tror ikke det skyldes lite melk, for det er veldig opp og ned fra natt til natt...
|
sniker litt fra mars klubben jeg...
I de nettene som har vært slitsomme her hjemme har pappan tatt lillegutt etter måltidet rundt 07.00 om morgenen, da har jeg fått ca 3 timer sammenhengende søvn etterpå og det gjør utrolig godt for kropp og sjel!  ( Dette gjorde han hver dag de først 14 dagene etter av vi kom hjem fra sykehuset og ellers på alle fridager, snill mann!  )
Så krev at mannen din hjelper deg når det trengs!
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 23:33.
|