Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Februar
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-04-2006, 11:22   #1
Supermedlem

emma-80 sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Sør-Trøndelag
Meldinger: 859
MP Rating: 0% (0)
emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.
Søvn...

Lillegutt sover en dupp oftest på dagtid. Den er på 3 1/2 time i vogna ca. Han sovner tvert i vogna si. Men ellers roer han seg ikke til å sove her hjemme, men er heller veldig grinete dagen lang. Tidligere sov han iallefall bra på natta, med først en dupp på 4-5 timer, av og til 6 og, så kunne det gå 3-4 timer til neste amming. Og enda da kunne vi ta en ekstra dupp sammen i senga en time etterpå. Det var så godt for oss begge. Men likevel var han grinete om kvelden, men mye blidere på dagen. Siste 2 ukene er nettene blitt verre og verre. Og da også dagene. Han sover fortsatt bare den 3 1/2 timen i vogna si, og sovner i bilen i tillegg hvis vi er ute å kjører, men det er sjelden. Nå sover han første langduppen på natt ca fra 2230-23-tida, til 02-0230, og det er vel ikke så verst. Men det går max 4 timer ca fra måltidet på kveld (hvor han spiser HELE tiden), og neste måltid. Og av og til kan han bruke 1/2 time til time før han sovner. Vi ammer i ca en time med bleieskift og rap i tillegg, og så kan han bruke en halvtime minst på å sovne hver gang. Og da ammer vi minst annahver time fra amming til amming, så det blir veldig lite søvn! Han liggerå presser og strever litt ved måltidene på morgenkvisten, så mulig magen plager han, og at det er det som gjør det. SKulle vel tro han var mett om kvelden, siden han sover de første timene godt? Jeg ga han MM på flaske i tillegg her en kveld etter siste måltid, og han slukte det i full fart, og ble kjempesint da det var tomt. Jeg prøvde på ny igår å gi han 60 ml på flaske, for jeg hadde pumpa ut 80 på hvert bryst tidligere på dagen. Men han var ikke spesielt interessert da, tok ikke mye av flaska. Men da jeg tok den unna, skrek han. Jeg ga med kopp isteden, og han skrek nå litt imellom. Men tok nok ca 50 ml tilslutt. Jeg var litt usikker om han egentlig var så interessert. Men inatt har det vært enda verre enn før. Han spiste til ca 2230, og sovna ikke før 2315 minst. SÅ var det mat igjen 2.20. Og bleieskift. Og så ville han ikke sove. Og vi sovna ikke før 04 minst. Så var det mat igjen 5.30, og han ville heller ikke sove denne gang. Vi rakk vel knapt å sove en times tid, før han igjen skulle ha mat 830, og var ikke interessert i å ligge å kose og samsove litt med mamman sin. SÅ vi måtte stå opp. Sov nok max 6 timer inatt, kanskje bare 5 1/2. Stakkar gutten blir jo helt utslitt han. Ligger nå grinete i vippestolen sin som jeg rugger på, dupper såvidt, men får ikke sovet. Skal ta han med i vogna etter måltid nå, så sover han flere timer. Og så er han nok like grinete når han våkner. Så trasig for han at han skal ha det sånn, og bare være grinete og trett. Og slitsomt for mor og. Hvorfor sover han plutselig så lite da? Og med så korte intervall på natt? Kan jo ikke være økedøgn som varer 2 uker heller...jeg drømmer om at vi skal få litt mer søvn og blidere dager igjen. Men det hjalp tydeligvis ingenting å gi MM i tillegg på kveld iallefall, sov akkurat like lenge som før, og var mer grinete hele natten (men det kan jo være tilfeldig). Noen som har råd? Hvordan skal gutten vår få mer hvile? Og hvorfor spiser han så ofte på natta plutselig når vi bare hadde en amming hver natt tidligere?
Gammel 11-04-2006, 11:27   #2
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 2,011
Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.Solstråle. har en strålende fremtid.
Sv: Søvn...

Kansje det er noen øke dager. Jeg har ikke lest hvor lenge det kan vare.
Gammel 11-04-2006, 11:35   #3
Medlem

Soløye sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Hedmark
Meldinger: 266
Soløye er fantastisk mot andre.Soløye er fantastisk mot andre.Soløye er fantastisk mot andre.Soløye er fantastisk mot andre.Soløye er fantastisk mot andre.Soløye er fantastisk mot andre.Soløye er fantastisk mot andre.Soløye er fantastisk mot andre.Soløye er fantastisk mot andre.Soløye er fantastisk mot andre.Soløye er fantastisk mot andre.

Har du prøvd å bære han? Hvis du har en bæreanretnig av noe slag (sjal, babybjørn, wrap e.l) så er det lett å fortsette å drive med div. husarbeid eller annet småtteri du måtte ønske å drive med. Barna synes det er godt å få bli båret rundt, og har han litt vondt i magen er det ofte bæring også gjør at det blir bedre. Jeg bærer alltid Villemo hvis hun har urolige dager og da sover hun og koser seg i bæreselen i stedet, og av og til kommer det noen skikkelige raper også.

Håper det ordner seg for deg, det er virkelig slitsomt å ikke få sove så mye!
Gammel 11-04-2006, 11:36   #4
Seniormedlem

Aivi sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Sunnfjord
Meldinger: 1,504
Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.

Uff da, det høyrtes travelt ut. Har vel egentlig ingen gode råd å komme med, sidan eg ikkje har hatt sånne problemer. Hugser at eldstejenta var litt urolig av seg ein periode til å begynne med, men det er så lenge sida- så alt det er jo gløymt no.

Leander har hatt 2-3 veker der han har vore ganske urolig om kvelden, men vi gir han jo flaske og veit kor mykje han får. Og han skriker ikkje fordi han er svolten... Men det er jo vanlig (har eg lese)- så han får ligge i armane våre heile kveldane
Og han pleier også å skrike etter kvart flaskemåltid, men roer seg jo litt når han får opp rapen og får smokken sin

Salgstrådene mine: Flaske/pumpe-utstyr , Babyguttekle

Aivi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-04-2006, 11:38   #5
Supermedlem

emma-80 sin avatar

emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.emma-80 er fantastisk mot andre.

Sitat:
Opprinnelig postet av Soløye
Har du prøvd å bære han? Hvis du har en bæreanretnig av noe slag (sjal, babybjørn, wrap e.l) så er det lett å fortsette å drive med div. husarbeid eller annet småtteri du måtte ønske å drive med.
Har babybjørn, men han trives ikke spesielt i den, og sovner iallefall ikke der. Han liker vippestolen sin godt, så jeg har med meg den overalt, og vipper med en fot når jeg driver med ting. Det liker han. Takk for svar, begge to
Gammel 11-04-2006, 11:38   #6
Seniormedlem

Aivi sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Sunnfjord
Meldinger: 1,504
Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.Aivi er fantastisk mot andre.

No når eg las Soløye sitt innlegg, kom eg på at eg pleide å bruke bæreselen mykje til eldstejenta
(Vi har begynt å lære Leander litt på den også, men foreløpig er den nok litt uvant sidan han ikkje heilt roer seg der heller.. men han skal nok bli vant til den)

Salgstrådene mine: Flaske/pumpe-utstyr , Babyguttekle

Aivi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-04-2006, 11:58   #7
Medlem

Siadatra sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 128
Siadatra er et navn alle kjenner.Siadatra er et navn alle kjenner.Siadatra er et navn alle kjenner.Siadatra er et navn alle kjenner.Siadatra er et navn alle kjenner.Siadatra er et navn alle kjenner.Siadatra er et navn alle kjenner.Siadatra er et navn alle kjenner.Siadatra er et navn alle kjenner.Siadatra er et navn alle kjenner.Siadatra er et navn alle kjenner.

Jeg tenkte også for noen uker siden at jeg skulle være så smart å pumpe meg og gi før natta sånn at han kanskje sov litt lenger, men selv om han slukte melka og tømte begge puppene ble den natta bare rot. Han pleide å sove 3-4 timer før neste amming, men da gikk det bare 2 timer før han ville ha mat igjen. Så kom jeg over denne artikkelen: http://www.babyverden.no/templates/A...____12123.aspx og etter at jeg leste den har alt liksom falt på plass for meg. Den første melka på dagen er mer en tørstedrikk enn en mettende drikk, så han ble jo ikke noe mer ordentlig mett av det jeg gav ham med flaske. Kanskje artikkelen kan hjelpe deg også.
Gammel 11-04-2006, 17:18   #8
Seniormedlem

Enni sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: I trøndelag et sted
Meldinger: 1,516
Enni har et ubeskrivelig bra rykte.Enni har et ubeskrivelig bra rykte.Enni har et ubeskrivelig bra rykte.Enni har et ubeskrivelig bra rykte.Enni har et ubeskrivelig bra rykte.Enni har et ubeskrivelig bra rykte.Enni har et ubeskrivelig bra rykte.Enni har et ubeskrivelig bra rykte.Enni har et ubeskrivelig bra rykte.Enni har et ubeskrivelig bra rykte.Enni har et ubeskrivelig bra rykte.

Hei!

Først litt trøst til en trøtt og frustrert mor!

Skjønner godt at du ikke helt vet hva du skal gjøre, det er ikke så enkelt å forstå disse småtassene bestandig. Ettersom du etterspør råd, skal jeg komme med mine erfaringer på temaet søvn. Har litt erfaring der, sleit veldig med storesøster før jeg skjønte hva som var tingen for henne.

Hun skulle bare sove I VOGNA på dagtid!!!!

Vi var som regel ute og gikk en tur på formiddagen, og da kunne hun fort sove fem timer i strekk, men på ettermiddagen var vi som regel slitne og kunne godt tenke oss å bare være inne. Men da var det ei som var SÅ sinna, som ikke ville roe seg uansett hva jeg gjorde. Var vi på besøk var det på samme viset. Men hun sovna som en stein med en gang hun ble lagt i vogna eller satt i bilstolen.
Og desverre tok det et par måneder før jeg skjønte at skulle hun ha det bra, måtte hun få sove i vogna to ganger om dagen. Da bodde vi i en bygård, fjerde etasje uten heis, og det var uaktuelt at hun kunne stå ute alene og sove, så da ble det tråkking rundt ute et par timer både på formiddagen og ettermiddagen... (Da hun var tre mnd flytta vi til ei sokkelleilighet, det gjorde alt meeeget enklere...)

Så mitt tips til deg er å legge han ned i vogna for en dupp både på formiddagen og på ettermiddagen, hvis det er der han trives. Det var i allefall det vi måtte gjøre, vogna var med overalt hvor vi skulle, og sånn er det fremdeles. Sjelden vi får tuppa til å sove duppen inne, hvis det ikke er noe spesielt da, som at hun er syk eller noe. (Hun er to år nå.)

Når det gjelder amming på natta så kan det godt være økedager på gang, og ellers så endrer rutinene seg så ofte for disse små, så det kan fort gå seg til igjen om noen netter.

Ikke fortvil, det kommer til å bli bedre, og husk å sove når lillegutt sover.

Klemmer

Storesøster, des. 03 og Lillebror, feb. 06

01.08.09
Enni er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-04-2006, 22:09   #9
Supermedlem

emma-80 sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Enni
Så mitt tips til deg er å legge han ned i vogna for en dupp både på formiddagen og på ettermiddagen, hvis det er der han trives.
Oftest sover han litt utpå om morgenen til 10-11, så vil han gjerne ha et måltid allerede 1 1/2 time etter forrige før han roer seg og sovner i vogna i 13-14 tida - rett etter det måltidet. For her spises det lenge. Og da synes jeg liksom han godt kan være våken den lille stunda om dagen, synes det blir litt merkelig å legge han rett etter en hel natt. Men som de siste dagene hadde det sikkert gått. Men føler jo han må få litt stimuli og være litt våken og. For i vogna sover han til 1630-1730-tida, og da er han våken til han legger seg til natta. Men skjønner tankegangen din, kan hende vi får det til

Den artikkelen har jeg lest, og den var kjempekjekk Men helsesøster forslo idag å gi han litt ekstra til alle måltid bare for å se. Men vi tror egentlig begge det skyldes mageknip.Nå virker han ikke særlig interessert i ekstra melk på flaske nei, ser jeg. Men puppen vil han gjerne fortsette med. Helsesøster har anbefalt meg å kutte ned måltider til 20 min på hvert bryst, og at han skal lære seg til det. Men kanskje lurt av meg å gi han litt lenger på kveld likevel? Han kan jo ligge å suge uendelig, virker det som...han koser seg sånn med puppen, lille gutten. Hører tydelig at han svelger nå, tross at han har ligget til brystet 30 min...vanskelig dette..han tar vel litt lengre pauser mens han holder på.

Takker for alle svar

Sist endret av emma-80; 11-04-2006 kl 22:14.
emma-80 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:04.