Dere merket jo ikke at jeg var borte engang..
På onsdag reiste vi til Bergen med 2 store bager! veldig klar for en langweeken på sjukehus.
Var der til kl 11, og ble da visst inn på et sengerom.
Vi ventet og ventet og endelig kom det en barnelege å undersøkte lillemor.
Hun sjekket alt sjekkes kan på den lille kroppen og stilte 1000 spørsmål.
Følte meg nestenen litt mistenk når hun spurte om jeg tok noen medikamenter, drakk alkohol, og ekspreminterte med nakotiskestoffer under svangerskapet.
KLART JEG GJORDE IKKE DET... jeg som ikke turde å røre en paracet engang under hele svangerskapet...
jaja..
Så da, etter. 5!!

timers venting, kom endelig kirurgen.
Det første han sa var:
"på mandag begynner vi!"
Begynner vi nå?
Joda, på mandag starter vi prosessen...
Da skal vi innover til haukeland igjen å ta avstøpning av ganen.
Dette er rett og slett fordi at det ikke går å "reparere" ganen hennes sånn at det blir 100% bra.
Diagnosen hennes er jo :
Holoprosenchephali
Holo= ansikt, prosen= hele og Chephali= hjerne
Det vil si at hun har en litt mer omfattende ganespalte en hva barn med vanlig leppe, kjeve og ganespalte har. Altså en gjennomgående spalte som går forbi nase og opp mellom øyne.
Samtidlig på mandag, så skal hun få bøyle, slik at hun holder tunga på plass rett i munn og ikke kan komme i kontakt med leppa, og slik at leppespalta kan begynne å trekkes litt sammen før operasjon.
Som jeg skjønte det, så kan det ikke gå lang tid etter avstølypningen før plata blir satt på plass, så jeg rekner ikke med at det blir lenge før operasjon heller.
Blir nok en meget stor forandring det når både leppe og ganespalta blir fiksa på en gang...
Det blir nok en tøff tid framover, men som alltid... vi kommer oss forbi det!
MEN, i allefall er prosessen i gang. Og jeg er overlykkelig
Må nok si at jeg både er spente og gru-gleder med til dette ja...