Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Fødselshistorier




 
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-09-2008, 15:50   #1
Moderator
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Lier
Meldinger: 1,355
MP Rating: 0% (0)
Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.
Da Lotte endelig kom til verden..

Har visst ikke lagt inn fødselsrapporten her! Den er laaang, men måtte få den ned så jeg ikke skulle glemme

03.07.08: Jeg ble lagt inn kl 20:00. Fikk satt inn ballongkateter siden jeg skulle settes igang. Syns det var utrolig vondt å få lagt inn! Overraska over hvor vondt det var faktisk. Legen hadde ikke noe tro på at dette skulle hjelpe på noe som helst. Hadde lyst til å spørre hvorfor i all verden hun gjorde det da. Merket ikke så mye når ballongen var inne. Satt litt på Tv-stua, og da klokka var rundt 23:30, dro Nils hjem. Gikk på do for å stelle meg, tørka meg og så slangen henge ut. Skjønte at den hadde falt ut, og sa fra til JM. Hun skulle si fra til legen, og jeg ringte Nils og ba han komme tilbake. Da vi hadde venta rundt halvannen time, etterlyste vi legen. Hun hadde ikke fått beskjed i det hele tatt Klikk på bildet for å se det i full størrelse.
Hun sa jeg måtte ha nytt kateter, og jeg begynte neste å grine. Hadde håpet de skulle hoppe over det og gå rett på piller, siden hun ikke hadde tro på kateret uansett! Det 2. kateteret var enda v erre, jeg var jo øm fra før. Da den endelig var på plass, lakk alt vannet ut igjen. Det var visst et nytt merke som ikke tålte 30 ml væske likevel....
Så da fikk jeg en gammel type, og det ble sittende heldigvis Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

04.07.08: På morgenen sjekker de kateret, og det sklir rett ut. 3 cm åpning, og jeg får lagt 1. modningspille.
Merket ikke så mye til den, og da neste pille skulle bli satt var det ensten ingen endring.Etter 2. pille fikk jeg jeg rier. 5-6 min mellom i begynnelsen, ca. 3 min på slutten. Vi var ute på perm, gikk mye for at det skulle hjelpe på modningen. Hadde en skikkelig god følelse da vi skulle tilbake klokka 22 for kontroll. Det var ingen endrning! Fy søren så skuffa jeg ble! Hadde jeg gått med alle disse riene forgjeves??
Jeg måtte ligge på ctg min. en halvtime før og en time etter hver pille. Så nå ble jeg lagt på ny ctg for å få pille nummer 3. Lotte var vilter i magen, og de mente fosterlyden var for høy. Ventet litt, og ble lagt på ny ctg igjen. Etter ca 2 timr på ctg, var fosterlyden fin. Det har vært vaktskifte, og jeg får en dansk JM som sier at jeg ikke får noe 3. pille. Jeg var for sliten. hadde lyst til å slaå henne ned!Klikk på bildet for å se det i full størrelse. Klikk på bildet for å se det i full størrelse. .
Jeg skjønte jo poenget hennes, men jeg følte meg jo ikke sliten... Riene var begynt å dabbe av, og jeg hadde håpet å få en ny pille for å skyte fart på dem igjen.
Ble lovet ny pille klokka 5 neste morgen, og de lovte å vekke meg.

05.07.08: Våknet klokka 05:30. De hadde ikke vekket meg! Småsnurt ringte jeg på. Fikk ctg og pille Klikk på bildet for å se det i full størrelse. Var ute mesteparten av dagen, bare inn for ny pille og ctg. Svake rier innimellom, men jeg skjønte at de ikke gjorde noe for seg. Klokka 19 fikk jeg den 3. og siste pilla. Fikk vite at jeg nå bare hadde 1.5-2 cm åpning! Det var jo nok til å ta motet fra enhver, når det går tilbake, liksom.
Det var bursdagen til Nils, og etter ctg do vi og kjøpte meg pizza som vi tok med oss hjem. Hadde sterke rier fra like etter de satte pilla.
Prøvde å ikke bry meg så mye, fikk jo så forhåpninger dagen før, og da gjorde de jo ingen nytte.
Fikk i meg maten på et vis, men riene var skikkelig vonde. Lurte på om vi skulle dra tilbake til føden, men jeg hadde ikke noe lyst. Regnet med det var falsk alarm. Men tilslutt klarte jeg ikke mer, så vi dro tilbake rundt klokka 22.
Fikk ikke sove fordi jeg hadde så vondt, og riene kom så ofte. Fikk 2 pinex forte og innsovningstablett. Pinex'en funka ikke, og innsovningstabletten gjorde bare at jeg ble litt groggy. Men jeg fikk da litt søvn til sluttKlikk på bildet for å se det i full størrelse.

06.07.08: Livmorhalsen var nå nesten avflatet, men ikke noe mer åpning. Riene hadde hatte en effekt hvertfall. Nå tok de vannet. Etter ca. 1 time ble jeg satt på drypp. Klokka var ca 09:30. Riene tok seg fort opp, og jeg tusla over til fødestua med dryppet mitt og bleia mellom benaKlikk på bildet for å se det i full størrelse. .
De neste timene husker jeg ikke så mye av. Jeg er sånn at jeg blir helt stille når jeg har sinnsykt vondt, og går heller inn i meg selv. Trodde jeg skulle være sånn under fødselen også. Men jeg hylte rimelig høyt ja. Bannet eller ropte ikke i det hele tatt, men var absolutt ikke lydløs! Det var mye vondere enn jeg hadde trodd.. Hadde så trykketrang, og klarte ikke kontrollere det. Jeg pustet og pustet og prøvde så godt jeg kunne, men følte jeg mistet totalt kontrollen. Nils var kjempeflink. Hentet vann til meg, tørka meg i panna, la på rispose. Jeg satte utrolig pris på å ha han der. Han var stort sett stille, minnet meg på å puste, og sa ta jeg var kjempeflink. Akkurat det jeg trengte.
Dryppet ble regulert litt opp og ned, Lotte reagerte på den. Så de fulgte nøye med på fosterlyden. Fikk akupunktur mot smertene. Hjalp ingenting på det, men det hjalp på fosterlyden.
Klokka 13:30 fikk jeg endelig epidural. Uten den vet jeg virkelig ikke hva jeg hadde gjort!!
Hadde fortsatt veldig vondt selvfølgelig, men jeg følte jeg hadde litt mer kontroll.
Hadde så trykketrang, men de sa at Lotte fortsatt lå høyt oppe i bekkenet.
Klokka 14:00 var det ny vurdering. Jeg hadde nå 5 cm åpning og avflatet livmorhals.
Nils spurte hvor lang tid man kunne regne med fra nå, og fikk beskjed om å belage oss på rundt klokka 21.

Fikk ny JM klokka 16. Han mente riene mine var litt for korte, og trodde ikke de hadde nok effekt. Han ville sette opp dryppet mitt. Ble litt redd, jeg følte at jeg lå akkurat på grensen til hva jeg kunne tåle.
Han skulle bare ta en sjekk på om det i det hele tatt hadde vært noen forandring først.
Oi, her er det full åpning, sier ha. Jeg trodde jeg hørt feil! Mn neida, full åpning, og toppen av hodet sto i livmorhalsåpningen.
Han gikk ut for å gjøre klar ting, og en barnepleir kom også inn. Jeg lå bare der og konsntrerte meg om å ikke trykke, siden jeg ikke fikk lov før han var tilbake.
Flyttet meg over i fødesenga, herregud, nå skulle det skje!! Vi skulle få møte jenta vår! Jeg og Nils bare kikket på hverandre... La meg på siden, med den ene benet opp i benholder og håndtak på ene siden.
Helt utrolig deilig å kunne presse på neste ri! Utrolig befriende!
Etter et par pressrier blir jeg beordret på rygg istedet, og får beskjed om å bare fortsette å presse når rien gir seg. JM ser på CTG'en, og tilkaller barnelege. jeg fikk ikke med meg det...
Jeg bare presser og puster og presser.. Helt sykt hva slags krefter man får når man ligger sånn!
Kjenner hodet i åpningen, og før jeg vet ordet av det, så er hun ute.
Hun hylte ikke med en gang, men jeg hørte litt surkling heldigvis, og hun skrek fort.
Hun hadde navelsnoren 2 ganger rundt halsen, og rundt armen, og var ganske blå. Fikk fort frisk og fin farge, da Klikk på bildet for å se det i full størrelse.
Plutselig var det en del folk i rommet, de hadde sett på ctg'en på bakrommet, så derfor kom de inn.

Lotte ble lagt på brystet mitt, og det var en helt ubeskrivelig følelse. Nils og jeg brast sammen i gråt, og bare kikket på denne nydelig lille skapningen Klikk på bildet for å se det i full størrelse. Nydeligste jeg noen sinne har sett!
Ble liggende sånn en god stund, siden jeg revnet en del. Måtte jo gå ganske kjapt på slutten. Vet ikke helt hvor mye det er, men det er en del innvendig, og mot endetarmen. Men ingen muskler heldigvis.
Jeg lå bare å så på skjønne jenta vår hele tida mens jeg ble sydd, så tida gikk fort!

3280 g, 48 cm lang og 33 cm i hodeomkrets er målene. Ei lita tulleKlikk på bildet for å se det i full størrelse. Hun svømmer jo i alle klærne sine Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Jeg er heldig, og har vært i kjempefin form etter fødselen. Vært oppe og gått siden rett etterpå, alle på føden var så sjokkerte Klikk på bildet for å se det i full størrelse.
Lav jernprosent er det eneste jeg sliter med, så jeg har virkelig vært heldig!

Nå er vi endelig mamma og pappa, det er helt ufattelig herlig og surrealistisk. Nesten 8 år og 1 ICSI-forsøk fra da vi begynte å prøve..
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Nå ligger hun og sover så søtt ved siden av meg her, tenk at hun snart er 3 mnd
__________________
Takknemlig mamma til Gulljenta
f. 06.07.08 etter 8 års venting.
Lillebror er ventet 03.10.09

Sist endret av Monen; 30-09-2008 kl 15:58.
Monen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
 



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:41.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com