Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Forebyggende helse


Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 01-11-2009, 16:55   #1
VIP-Medlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 5,593
MP Rating: 100% (1)
lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.
Avsporing: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Avsporing fra: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Sitat:
Opprinnelig postet av Corine
Ikke for å kritisere deg spesielt altså, for jeg vet at dette gjelder for mange. Men det er nettopp dette som gjør meg så provosert. Vi som er vaksine- skeptikere blir hele tiden beskylt for å ikke ha peiling på det vi snakker om, og at vi ikke har satt oss inn i problematikken.

Jeg har enda til overs å snakke med en vaksinemotstander som ikke er klar over dette: altså at størstedelen av den voksne befolkningen går rundt og ikke har gyldige vaksiner mot mange av sykdommene de samtidig vaksinerer sine barn mot!

Er man litt opplyst, og har lest om hva/hvorfor/hvordan det vaksineres mot, burde dette vært allmennkunnskap. Helt greit å vaksinere ungene sine, det er folk sitt eget valg- men jeg hadde i det minste satt meg grundig inn i emnet før jeg lot helsesøster komme med nåla!
(...og man trenger ikke å lese mye før man får med seg at man må revaksineres i voksen alder......)
Jeg har nylig hørt at man burde revaksineres mot kikhoste. Men hvilke andre burde en ta? Hvor ofte burde en gjøre dette? Hvor finner man informasjon om dette? Jeg er helt grønn på temaet, men vil gjerne høre fra de som vet mer enn meg.
__________________
Awake and unafraid
Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
lucifine er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-11-2009, 20:04   #2
Supermedlem
 
Eia78 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 520
MP Rating: 0% (0)
Eia78 har en strålende fremtid.Eia78 har en strålende fremtid.Eia78 har en strålende fremtid.Eia78 har en strålende fremtid.Eia78 har en strålende fremtid.Eia78 har en strålende fremtid.Eia78 har en strålende fremtid.Eia78 har en strålende fremtid.Eia78 har en strålende fremtid.Eia78 har en strålende fremtid.Eia78 har en strålende fremtid.
Sv: Avsporing: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Kikhostevaksinen virker i ca sju år, ihvertfall har man nå startet å gi denne vaksinen igjen når barna går i 2. klasse.
Rubella kan man ta en blodprøve for å sjekke om man har antistoffer mot. Vaksinen trenger ikke nødvendigvis å virke. Jeg sjekket den da jeg var gravid.
Ang. de andre vaksinene vet jeg ikke.
__________________


Stolt mamma til

&
Eia78 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-11-2009, 22:38   #3
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,221
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Avsporing: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Her finnes det meste av den infoen du trenger om dette:

Tema: Vaksine - Folkehelseinstituttet

Velg av menyen til venstre etter ditt behov.

Her står det en del aktuelt om vaksiner i de ulike livsfasene:

Nasjonalt folkehelseinstitutt - Velkommen til Folkehelseinstituttets nettsted

Sitat:
Voksne
Oppfriskningsvaksiner


For flere av vaksinene som gis i barnevaksinasjonsprogrammet, trengs det gjentatte oppfriskningsdoser i voksen alder for å opprettholde beskyttelsen mot de aktuelle sykdommene. Slik oppfriskningsvaksinasjon anbefales mot sykdommene stivkrampe, difteri og kikhoste. Dette bør gjøres ca. hvert 10. år og gjelder alle voksne, også personer som ikke har tenkt seg på utenlandsreise. På grunn av økt risiko for smitte og videre spredning av smitte til sårbare pasienter er dette spesielt viktig for helsepersonell. Ved reise til land hvor poliosmitte forekommer, bør det også gis oppfriskningsvaksine mot polio.
Er man fullvaksinert, er man det i ca ti år. Feks sist jeg tok stivkrampevaksine, var det også med bla. kikhoste i en og samme vaksine (difteri-tetanus-pertussisvaksine (DTP)) men jeg tror dette kan variere litt om man tar vaksine i voksen alder - altså om den kommer i kombinasjon eller ei.

For at jeg ikke bare skulle være sikret i en kortere periode, krevdes det fullvaksinering. Det krevde en dose til etter tre måneder og så en til etter et år. Da var jeg fullvaksinert for ti år.


Her finner du også informasjon om de ulike vaksinene:

Vaksiner a-å - Folkehelseinstituttet


Når det gjelder revaksinasjon som er gjort systematisk gis det fra skoleåret 2005-2006 gis boosterdose DTP-IPV ved 8-årsalder også. Boostervaksinasjon av voksne anbefales ca. hvert 10. år.
__________________
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-11-2009, 09:28   #4
VIP-Medlem
 
Tini 2 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 5,135
MP Rating: 100% (1)
Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Avsporing: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Både jeg og mannen har revaksinert oss i voksen alder. Han tok bla noen i militæret, samt at vi begge tok det vi manglet/hadde gått ut før vi dro på bryllupsreise til Thailand. Det er 6 år siden, så de holder enda. Vi planlegger ny thailandstur om noen år og da skal hele familien vaksineres for det vi trenger, og på den måten får vi frisket opp igjen de av oss som trenger det.
Synes det er veldig greit å vaksinere seg som voksen og kommer helt klart til å fortsette med det
__________________
-98 aug-05 sept 06
http://forum.nybaktmamma.com/hus-og-...getrad-620956/
Tini 2 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-11-2009, 09:36   #5
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2003
Sted: Vestfold
Meldinger: 1,649
MP Rating: 0% (0)
Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.
Sv: Avsporing: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Både jeg og mannen er revaksinert. Vi ble anbefalt dette på helsestasjonen ifb med vaksinering for utenlandsopphold.
__________________
Elsie



Elsie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-11-2009, 10:19   #6
VIP-Medlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 5,593
MP Rating: 100% (1)
lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Avsporing: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

takk for svar!

jeg hadde aldri tenkt på at en kanskje måtte revaksineres (annet enn ved utenlandsopphold)
__________________
Awake and unafraid
Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
lucifine er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:29.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com