Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Forebyggende helse
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-01-2002, 14:29   #1
Nome
Gjest

Meldinger: n/a
Er hun gal??? (klage på helsesøster)

KOm til å tenke på en ting helsesøster sa da vi var på kontroll..
Hvis Mattias ikke legger noe særlig på seg til neste kontroll (om en mnd) måtte vi begynne med tillegg... Hallo??? Han er jo 4 mnd når den tid kommer, og jeg syns heller det vil være naturlig å begynne med små grøt/velling-måltider. Mattias får nemlig sååååå vondt i magen av tillegg (også Nan HA-1). Men da jeg sa at jeg heller ville gi grøt fikk hun spasmer omtrent og sa at det var aaaaaaaltfor tidlig. Når hensikten er at han skal legge på seg så vil vel grøt være mer gunstig??? Bir så irritert på henne, for selv om hun fra nå av skal fremme fullammming til 6 mnd, så er det jo ikke mer enn noen få mnd siden hvor 4 mnd var en helt grei alder å innføre grøt. De fleste av oss her inne ble nok foret på grøt fra vi var 3 mnd, og vi lever da???

Lurer på hva som skjer i hodene på disse helsesøsterene jeg.. Ikke gidder hun å gjøre noe med alt utslettet til Mattias heller, enda jeg er bombesikker på at det er atopisk eksem (arv fra pappan), jeg får bare beskjed om å smøre med a-krem, eller Mildison hvis det ikke blir bedre. Burde vi ikke fått time hos barnelegen da??? Bare for å være sikker???

Gggrrrrrr....
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-01-2002, 14:54   #2
VIP-Medlem

Hampus sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Telemark
Meldinger: 7,183
MP Rating: 0% (0)
Hampus har en strålende fremtid.Hampus har en strålende fremtid.Hampus har en strålende fremtid.Hampus har en strålende fremtid.Hampus har en strålende fremtid.Hampus har en strålende fremtid.Hampus har en strålende fremtid.Hampus har en strålende fremtid.Hampus har en strålende fremtid.Hampus har en strålende fremtid.Hampus har en strålende fremtid.

Sarah hadde ikke lagt på seg så mye når vi var på 4-månederskontroll. Fikk da rådet av helsesøster å begynne med grøt. Hun syntes ikke det var vits i å gi tillegg siden jeg hadde gav henne pupp og så var hun jo 4 måneder blitt.

Hvis du føler deg usikker på helsesøsteren vedr. eksemen hadde jeg bestilt en time til legen jeg. Det skader jo ikke!

Har du undersøkt muligheten for å byte helsesøster, hvis du ikke er fornøyd med henne?
Det er faktiskt ditt barn og du som vet hvordan ditt barn har det! Hun skal bare gi deg råd og veiledning, ikke bestemme at du skal gi tillegg!
Gammel 14-01-2002, 16:09   #3
Seniormedlem

hegecesi sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Sted: Telemark
Meldinger: 1,579
hegecesi er som en lysfontene.hegecesi er som en lysfontene.hegecesi er som en lysfontene.hegecesi er som en lysfontene.hegecesi er som en lysfontene.hegecesi er som en lysfontene.hegecesi er som en lysfontene.hegecesi er som en lysfontene.hegecesi er som en lysfontene.hegecesi er som en lysfontene.hegecesi er som en lysfontene.

Jeg hadde garantert begynt med grøt, selv om jeg hadde fått samme anbefaling som deg.

Så lenge du har melk til Mattias, synes jeg han skal få det.
Gammel 14-01-2002, 17:27   #4
Supermedlem

Philomène sin avatar

Sted: Bærum
Meldinger: 900
Philomène er fantastisk mot andre.Philomène er fantastisk mot andre.Philomène er fantastisk mot andre.Philomène er fantastisk mot andre.Philomène er fantastisk mot andre.Philomène er fantastisk mot andre.Philomène er fantastisk mot andre.Philomène er fantastisk mot andre.Philomène er fantastisk mot andre.Philomène er fantastisk mot andre.Philomène er fantastisk mot andre.

På tre mnd kontroll veide L&M 5,2kg (2,8kg ved fødselen) og jeg merket at de var mye mere sultne, måtte amme annehver time omtrent. Jeg hadde tenkt å gi velling/grøt men helsesøster rådet til å gi dem tillegg til de to siste måltidene. (Jeg gir dem Collett). Det er visst veldig vanlig å gi dem først tillegg, før man forøker grøt o.l.
Det har i hvert fall gått veldig bra. Nå er de tilbake til 6 måtid/døgn og det er deilig!

En annen ting jeg ville si: det er til syvende og sist DITT barn, og om du syns det er riktigere å gi ham velling/grøt, er det vel ingenting i veien før det?! (Man begynner når babyen er tre mnd i Frankrike).
Men om Mattias reagerer på ertstatning, er du ikke redd for at han skal reagere på "kraftigere" mat?
Gammel 14-01-2002, 17:29   #5
Nome
Gjest

Phiol.. eh...fiol?? Nei, philo var det...

hehe..

Jeg hadde tenkt å blande morsmelka mi i grøten, bare for å se om magen hans tålte det bedre nn tillegget... *håpe håpe*

Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-01-2002, 18:38   #6
MaritaG
Gjest

Johannes får bare erstatning og om kveldane drakk han bortimot 200 ml med melk og då vakna han etter ei stund og sku ha meir.Når eg snakka med helsesøstera om det fekk eg beskjed om å begynna med velling te han.
Gammel 14-01-2002, 20:14   #7
mmbab
Gjest

Hei

Katja hadde lagt på seg lite til 4mnd-kontrollen. Eg foreslo, og fekk medhold, med litt graut på dagen, og 1 gang tillegg på kvelden. Prøvar oss fram litt vi!

Helsesystra sa at vi måtte gjere det vi følte var rett. Og det rådet vil eg gje deg og! Fortsett å amme og gje grøt el tillegg viss du vil og barnet vil!

Klem frå Anette og Katja (11.09.01)
Gammel 14-01-2002, 20:39   #8
Supermedlem

Kjersti sin avatar

Sted: Høgt oppi lia
Meldinger: 536
Kjersti er fantastisk mot andre.Kjersti er fantastisk mot andre.Kjersti er fantastisk mot andre.Kjersti er fantastisk mot andre.Kjersti er fantastisk mot andre.Kjersti er fantastisk mot andre.Kjersti er fantastisk mot andre.Kjersti er fantastisk mot andre.Kjersti er fantastisk mot andre.Kjersti er fantastisk mot andre.Kjersti er fantastisk mot andre.

Vesle beinrangelet mitt (akkurat passert 6 kg, 5,5 mnd gammel) har ligget akkurat og litt under kurven sin hele tiden, til min stadige bekymring.....
Før jul, da hun var 5 mnd, hadde hun gått ned i vekt og jeg var sikker på at nå ville vi bli anbefalt grøt! Den gang ei Virker som om grøt før 6 mnd er helt tabu for mange helsesøstre!
Ingrid har fått litt tillegg på kvelden hele tiden, og noe mer har hun ikke villet hatt, og nå vil hun ikke ha i det hele tatt! Helsesøster ville vente og se til neste kontroll, men nå syntes jeg det var nok!!
Begynte med grøt i romjula, jeg, og snuppa kaster innpå , så får helsesøster si hva hun vil! Må jo være lov å bruke hodet selv også, mener jeg.....Som du sier så er det jo bare noen mnd siden det var akseptert å begynne med grøt ved 4 mnd. Og jeg fikk potet og gulrot da jeg var 2,5 mnd og to grøtmåltider da jeg var 3 mnd! Ble folk av meg også!

Gjør det du føler er rett selv du, Nome

Ps! Etter 3 uker med grøt begynner nå snuppa mi endelig å få pondus og lubne fingre....og jeg har det mye bedre med meg selv nå som jeg ser at hun får nok mat
Gammel 14-01-2002, 21:50   #9
Supermedlem

Anitra sin avatar

Sted: Sørpå..i en typisk s
Meldinger: 1,180
Anitra er en kommende stjerne på ryktebørsen.Anitra er en kommende stjerne på ryktebørsen.Anitra er en kommende stjerne på ryktebørsen.Anitra er en kommende stjerne på ryktebørsen.Anitra er en kommende stjerne på ryktebørsen.Anitra er en kommende stjerne på ryktebørsen.Anitra er en kommende stjerne på ryktebørsen.Anitra er en kommende stjerne på ryktebørsen.Anitra er en kommende stjerne på ryktebørsen.Anitra er en kommende stjerne på ryktebørsen.Anitra er en kommende stjerne på ryktebørsen.
Jeg blir helt matt enkelte ganger..

Skal det virkelig være sånn at fordi de har tittelen helsesøster,så er de nesten på lik linje med leger? De vet best uansett????

Jeg spør vår helsesøster om råd,men til syvende og sist er det min egen magefølelse jeg følger. Ja jeg begynnte med grøt da Mathias var 3 mnd! Jeg slutta å amme da han var 5.
Jeg har en jente fra før,og merker enorm forskjell på disse to matmessig sett. Mathias er mye mer krevende,og spiser oftere og mere enn Vanja gjorde. Og enda så legger han ikke stort på seg. Sist hadde han gått opp bare 30 gr på 3 uker. Men så er han veldig aktiv også,der han ligger på ryggen

Nome: følg instinktet ditt..det er tross alt du og ikke helsesøstra som kjenner gutten
Anitra er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-01-2002, 22:23   #10
Æresmedlem

Nennemor sin avatar

Meldinger: 32,578
Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.

Har de rukket å bli fantatiske med denne seks-måneders regelen allerede? Det er jo bare en par-tre måneder siden den forsknins-rapporten ble gitt ut jo!

Jeg begynte med grøt til Elise da hun var fire måneder for da var det, det riktige. Denne gangen kommer jeg til å drøye det og fullamme til seks måneder hvis lillemann legger på seg som han skal og alt er i orden, hvis ikke begynner jeg med grøt ved fire måneders alder denne gangen også. Tillegg er så mye styr!

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
Nennemor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:17.