|
|
|
14-03-2007, 08:15
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,162
|
Gult belegg på tennene til 2-åring
|
|
Arghhh, ser at gutten vår har gult belegg på tennene nede både utenpå og innenfor. Akkurat der jeg får tannstein selv. Er det noe jeg kan gjøre med det? Jeg pusser tennene på han morgen og kveld NØYE og har gjort det siden første tann kom. Han får også fluor og spiser så godt som aldri søtsaker. Tips for å få det bort eller for å unngå at det kommer mer? Tror ikke det nytter å gå til tannlegen med han enda...
|
14-03-2007, 11:38
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 705
|
Sv: Gult belegg på tennene til 2-åring
|
|
kan du ikke snakke med en tannlege om det er noe du kan gjøre?
|
|
|
14-03-2007, 16:10
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jan 2004
Meldinger: 3,025
|
|
|
Elektrisk tannbørste men barne kost på????? men det anbefales bare å bruke den 1 gang om dagen, og da en vanlige den andre gangen....
14-03-2007, 17:10
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Aug 2002
Sted: Midt på
Meldinger: 3,252
|
|
|
Har fått samme problem her og kontaktet den lokale tannhelseklinikken. De hadde egne tannleger som var spesialisert på små barn og skulle finne en time til oss. Hun spiser overhode ikke søtt, og vi børster med fluorskylling etter tannpussen, så de kan nok få tannstein/belegg likevel.
Liten matboksblogg
Lite på NM - send heller PM
|
|
|
15-03-2007, 08:04
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2001
Sted: Bærum
Meldinger: 1,577
|
|
|
Minstemann her har brune flekker på tennene. Første gangen jeg så det fikk jeg jo litt panikk selv om vi er nøye med tannpussen og sukkerinntaket så jeg kontaktet tannlegen. Det viste seg at han har noe som heter barnebelegg. Det er ikke skadelig for tennene men litt skjemmende er det jo. Så tannlegen pusset det vekk. Men det kommer igjen så det må pusses vekk flere ganger. Det vil antagelig forsvinne med melketennene.
Kanskje det er noe lignende ditt barn har fått. Men det er altså brune flekker og ikke gult.
|
15-03-2007, 09:38
|
|
Medlem
Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 212
|
|
|
Er det på alle tennene nede, eller bare noen? Storesøster har et gult belegg på "huggtennene", det har hun alltid hatt. Vi var hos tannlegen nå nettopp, og hun forklarte at dette var et belegg som kom pga av sykdom i svangerskapet (i 2. trimester). Influensa, kraftig forkjølelse, eller egentlig hva som helst. Belegget skader ikke tennene, og har ingen innvirkning på tennene som kommer etter. Du kan jo kanskje høre med en tannlege om det er et slikt belegg gutten din har?
|
15-03-2007, 09:55
|
|
Gjest
|
|
|
Jeg dro med storebror til tannlegen da han var 2,5 år. Etter et lengre sykehusopphold der tannhelsen kom i bakevja oppdaget jeg at flere av tennene hans hadde stygge gule/brune flekker. Tannlegen sa at han hadde dårlig emalje, og at det var noe som hadde skjedd under svangerskapet fordi jeg hadde vært syk (ser det også nevnes over her) da anleggene hans for emalje ble dannet.
Det var ikke noe å gjøre med, bare å pusse godt. Nå er han 10 år, og de nye tennene hans er helt fine.
|
|
|
15-03-2007, 10:09
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 1,162
|
|
|
Det ligger som en rand nederst på tennene i underkjeven, både foran og bak. Ser ut som skikkelig tannstein. Var ikke syk overhodet i svangerskapet med ham (men derimot i svangerskapet med lillesøster - grøss og gru), så tror rett og slett det er tannstein. Skal til tannlegen selv i morgen og skal spørre henne om det bør fjernes med en gang. Takk for svar alle sammen (og tar gjerne imot flere).
|
16-03-2007, 13:47
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Aug 2002
Sted: Midt på
Meldinger: 3,252
|
|
|
Her er det jekslene som er rammet. Tannlegen sa det kom av at hun var prematur siden tannemaljen da kan ha 'feil' eller være underutviklet og dermed få flekker.
Liten matboksblogg
Lite på NM - send heller PM
|
|
|
14-05-2007, 12:57
|
|
Medlem
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Paris
Meldinger: 244
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av oslo78
Skal til tannlegen selv i morgen og skal spørre henne om det bør fjernes med en gang.
|
Fikk du noe svar? Jeg lurer på det samme (er helt sikker på at det er tannstein).
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:50.
|