Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Forebyggende helse
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-02-2004, 08:59   #1
Medlem

Kerato sin avatar

Medlem siden: Jun 2003
Meldinger: 273
MP Rating: 0% (0)
Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.
I disse fakkeltider.....Ang vaksinasjon

Da ble det jo endelig lagt frem at forsker Andrew Wakefield som forfattet den omstridte artikkelen om sammenheng mellom MMR og autisme, i det medisinske tidskriftet Lancet i 2001 var kjøpt og betalt. Han har i følge Aftenposten mottatt 100 000 dollar fra en rettshjelpsorganisasjon(som i sin tur mest sannsynlig representerer en bivirkningsgruppe) for å publisere denne artikkelen. Det er med andre ord, et godt stykke fantasi forskning, som i sin tid ble presentert i denne artikkelen.

Det er jo diskutert hyppig etter denne artikkelen ble publisert, hvorvidt disse reultatene avvek så til de grader fra all annen forskning. Ingen andre har kommet frem til resultater i nærheten, verken før, eller siden. Men allikevel, har hans kapitalstyrte artikkel medført en nedgang i MMR vaksine på 10 %.

Så til poenget; hvorfor i alle dager unnlater dere å vaksinere barna deres? (Da ser jeg bort i fra de som gjør det på grunnlag av neurologiske, immunologiske og andre medisinske grunner)
Av tidligere debatter har jeg sett referanser til Foreningen Vaksine Opplyste foreldre, med div bivirkninger etter bla MMR vaksine. Denne er lang. Men man må vurdere risiko mot fordel og utbytte. ALLE verdens alternative bivirkninger, om det så var et febertilfelle i Østre Sibir blir tatt med på slike lister. Men risikoen er allikevel ikke større, enn om man setter seg i bilen eller går en tur langs veien.
For å ta med et annet eksempel. De fleste gir barna Paracet, dersom de har feber. Oppegående foreldre vet at det ikke er bra å gå over lenger tid med høy feber. Da gir vi anbefalt dose Paracet. Dette kan i ytterst få tilfeller medføre både leverskade og nyresvikt. Veldig sjeldent, men det KAN skje. Men vi gir da, gor all del den Paraceten allikevel. Samme med Rhinox, dersom nesen er tett. Tett nese over tid, gir ørebetennelse. Det vil vi ikke ha. Vi gir selvfølgelig nesespray, som feks Rhinox. Dette kan i sjeldne tilfeller medføre systemiske bivirkninger. Og gud forby de som har barn som sliter med hoste, falsk krupp og øvre luftveis problemer. De må kanskej gå til det skritt å gi Efedrin. Hjelpe trøste. Her er bivirkningslisten lang og skremmende. VI snakker og både neurologiske, og utslag i mage tarm og muskel og skjelett....Men vi gir det allikvel, for hvem vil ha videreutvikling til nedre luftveissykdom, bronkitt og lungebetennelse.....

Jeg spør da nok en gang, hvorfor velger dere bort vaksine. Som kun er til barnas (og andre barn de omgåes med) beste?

Jeg klarer iallefall ikke å ta foreninger som VaksineOpplyste foreldre helt innpå meg. Dette er skremselspropaganda!

Kerato
Kerato er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-02-2004, 09:39   #2
Tidligere bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Fordi de er dumme.
Mer er det ikke å si, rett og slett.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-02-2004, 09:48   #3
VIP-Medlem

Medlem siden: Dec 2001
Meldinger: 9,823
Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.

For de av oss som faktisk har opplevd alvorlige reaksjoner på vaksiner, blir det litt arrogant å bare feie dette bort som skremselspropaganda. Greit nok, det er veldig sjelden at barn blir alvorlig skadet av vaksiner, men det skjer. Det oppleves ganske annerledes hvis du har det barnet som blir alvorlig sykt og "ofret" for den gode saken. Det må da virkelig være lov å være kritisk til dette. Spedbarnsepilepsi (som kun 8% kommer fra uten hjerneskader) er en farligere sykdom enn kikhoste. Jeg ville tatt sjansen på kikhoste fremfor dette når som helst om jeg hadde fått valget og visst at det kunne skje.

Vampiria: Jeg er ikke dum. Og det er nok ganske mye mer å si om denne saken, enn at foreldre som er kritiske til vaksiner er dumme.

Maximillia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-02-2004, 09:48   #4
Supermedlem

Stine Merete sin avatar

Medlem siden: Dec 2002
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 1,057
Stine Merete er som en lysfontene.Stine Merete er som en lysfontene.Stine Merete er som en lysfontene.Stine Merete er som en lysfontene.Stine Merete er som en lysfontene.Stine Merete er som en lysfontene.Stine Merete er som en lysfontene.Stine Merete er som en lysfontene.Stine Merete er som en lysfontene.Stine Merete er som en lysfontene.Stine Merete er som en lysfontene.

Jeg vaksinerer ikke pga alle de kreft-fremkallende stoffene som er i dem. Det var ikke noen lett avgjørelse å ta, men føler det er det riktige for oss.
Gammel 26-02-2004, 10:02   #5
VIP-Medlem

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 8,728
Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.

Vaksinebeslutninger er kompliserte, fordi det handler om å vurdere ulike typer risiko opp mot hverandre. Å kalle folk som ikke klarer å gjøre hele denne kompliserte vurderingen for dumme blir å overdrive. Flertallet av Norges befolkning ville strøket glatt i et hvilket som helst statistikkfag. Det er vanskelig!

Noen bivirkninger er alvorlige, men sjeldnere enn bivirkningene etter for eksempel meslinger. Det blir ekstra komplisert når det er tre ulike sykdommer i samme vaksine.

Ut fra en totalvurdering er jeg ikke i tvil om at vaksine er det tryggeste for vanlig, ikke-allergiske barn, og vaksinerer med glede.

Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-02-2004, 10:11   #6
Seniormedlem

Robyn sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 1,991
Robyn har en strålende fremtid.Robyn har en strålende fremtid.Robyn har en strålende fremtid.Robyn har en strålende fremtid.Robyn har en strålende fremtid.Robyn har en strålende fremtid.Robyn har en strålende fremtid.Robyn har en strålende fremtid.Robyn har en strålende fremtid.Robyn har en strålende fremtid.Robyn har en strålende fremtid.

Jeg vaksinerer barna og ville aldri drømt om å la være.

Jeg har selvsagt forståelse for de som ikke gjør det av helsemessige årsaker, men de hører til fåtallet.

Maximillia: Skjønner godt at du føler situasjonen annerledes siden du har stått i det, men tallenes tale er vel ganske klar. Det skjer ikke ofte.
Syns derfor ikke det er arrogant.

Du kan jo spørre om meningen til de som nesten mistet barnet sitt av kikhoste hva de syns.

Som med alt annet vi gjør her i livet må vi veie fordelene og ulempene mot hverandre.
I dette tilfellet syns jeg man må vurdere hva konsekvensene av å ikke vaksinere blir i forhold til å vaksinere.

Og en ting er helt sikkert, skulle alle foreldre sluttet å vaksinere tror jeg vi hadde fått et stort problem her i landet (og verden forøvrig).

Så jeg er mye mer engstelig hver gang vi setter oss i bilen enn de gangene barna mine får vaksine.

Alle disse dagene som kom og gikk,
ikke visste jeg at de var selve livet...
Robyn er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-02-2004, 10:20   #7
Medlem

Kerato sin avatar

Medlem siden: Jun 2003
Meldinger: 273
Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.Kerato er et navn alle kjenner.

Sitat:
Opprinnelig melding fra Stine Merete
Jeg vaksinerer ikke pga alle de kreft-fremkallende stoffene som er i dem.
Godt mulig du ville fatte deg i korthet her, så jeg skal ikke bite hodet helt av deg. MEN, slike svar blir veldig naive for meg. Håper du kan forklare litt mer om "de kreftfremkallende stoffene", hvilke stoffer det faktisk er snakk om.

Og til Maximilia; dersom dere har opplevd alvorlige bivirkninger, vil jeg påstå jeg har mitt på det rene, ved at jeg nevner medisinske årsaker som unntak fra det jeg skriver.....

Kerato
Kerato er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-02-2004, 10:24   #8
Supermedlem

snøkrystall sin avatar

Medlem siden: Nov 2002
Sted: Snøtopia
Meldinger: 857
snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.

Sitat:
Opprinnelig melding fra Vampiria
Fordi de er dumme.

Man er ikke dumme fordi man velger å ikke vaksinere !

dette er hver enkelt foreldres avgjørelse å di velger selvfølgelig det di mener er best for barnet !

Jeg er en av di som har valgt å ikke ta MMR vaksine på nåverende tidspunkt ! å dette er pga masse bivirkninger å selvfølgelig autisme debatten.

Jeg mener at mitt barn ikke trenger denne vaksinen i en alder av 18 mnd . Dette pga at meslinger er en vanlig barnesykdom, røde hunder er farlig for gravide kvinner å kusma er farlig for gutter i puberteten .

da venetr jeg heller til barnet mitt er 3-4 år , dette var noe av di på helsestasjonen syns var veldig lurt å di skjønte godt min avgjørelse.

Jeg har hittil sluppet å gi en eneste parasect , ingen antibiotia eller annen skalg for smertestillende . mulig jeg har vært heldig over at snuppa mi aldri har vært ordentlig syk ... selvfølgelug har hun hatt litt feber , men jeg løper ikke bort åp stapper i ho paraset for de!

Men jeg er ikke imot vaksine , skjønner åsså di som velger å vaksinere .
men skal jeg vaksinere så skal jeg hvertfall dele den opp i 3 !

så slutt å snakk dritt om di som velger å ikke vaksinere

Mamsen til Storesøster født 02.08.02 Prinsen født 11.07.05 Prinsessa født 11.07.05

Sist endret av snøkrystall; 26-02-2004 kl 10:32.
snøkrystall er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-02-2004, 10:41   #9
Seniormedlem

Hippie sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Hjemme så klart!
Meldinger: 2,937
Hippie er et navn alle kjenner.Hippie er et navn alle kjenner.Hippie er et navn alle kjenner.Hippie er et navn alle kjenner.Hippie er et navn alle kjenner.Hippie er et navn alle kjenner.Hippie er et navn alle kjenner.Hippie er et navn alle kjenner.Hippie er et navn alle kjenner.Hippie er et navn alle kjenner.Hippie er et navn alle kjenner.

Sitat:
Opprinnelig melding fra Vampiria
Fordi de er dumme.
Som jeg skulle sagt det selv!
Velge bort vaksine... det er helt tullete å gjøre!

Hippie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-02-2004, 10:49   #10
Supermedlem

snøkrystall sin avatar

Medlem siden: Nov 2002
Sted: Snøtopia
Meldinger: 857
snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.snøkrystall er et navn alle kjenner.

Sitat:
Opprinnelig melding fra Hippie
Som jeg skulle sagt det selv!
Velge bort vaksine... det er helt tullete å gjøre!

sier di bedrevitende

Mamsen til Storesøster født 02.08.02 Prinsen født 11.07.05 Prinsessa født 11.07.05
snøkrystall er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:55.