|
|
|
02-05-2007, 12:40
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 6,452
|
Gutten min på 2,5 år ble bitt av en katt på armen. Det ble 2 sår, sikkert fra hoggtennene. Dette var i for i gårs, men sårene har hovna opp og er røde.
Skal barn egentlig ta stivkrampe sprøyte også ved kattebitt?
|
|
|
03-05-2007, 11:11
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2002
Meldinger: 2,664
|
Jepp, det måtte jeg da jeg ble bitt som lita.
Når det går hull, så bør en lege se på det.
Jeg utviklet faktisk sterk allergi mot katter etter at jeg ble blitt, og jeg er fremdeles allergisk den dag i dag!
|
|
03-05-2007, 11:17
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Kristiansand
Meldinger: 5,047
|
Dersom det går hull, så må man ha stivkrampesprøyte ja.
Ta en tur til legen dere!
God bedring!
03-05-2007, 11:18
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,188
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Kaaka
Dersom det går hull, så må man ha stivkrampesprøyte ja
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Bonnie
Jepp, det måtte jeg da jeg ble bitt som lita.
Når det går hull, så bør en lege se på det.
|
Ikke nødvendigvis.
Så lenge barnet har fulgt det vanlige vaksinasjonsprogrammet, har barnet ditt allerede fått stivkrampesprøyte allerede fra 3 mnd alder da de får den første vaksina. Den gis i 3 omganger, og da er man fullvaksinert i 10 år mot bla stivkrampe.
Det er derfor ingen grunn til å ta ny vaksine nå.
Til informasjon kan jeg også fortelle deg at katte- og hundrebitt er ikke så ille som det å bli bitt av andre mennesker.
Å bli bitt av andre mennesker innebærer en lang større infeksjonsfare enn om man blir bitt av diverse dyr, nettopp fordi vi mennesker har mange ganger fler og farligere bakterier i munnen vår
- tro det eller ei
Har barnet fått ordinære vaksiner, bør man bare se an bittet og om det utvikler hevelse/rødhet og betennelse. Ingen grunn til å oppsøle lege ellers.
Har barnet ikke fulgt ordinær vaksineprogram, så sjekk om barnet har fått stivkrampevaksina. Har barnet ikke fått den, bør den få det og fullvaksineres (flere vaksiner over tid) så man er beskyttta i 10 år.
Sist endret av Berta; 03-05-2007 kl 11:24.
|
|
|
03-05-2007, 11:20
|
|
Æresmedlem
|
Mer kan leses her:
Sitat:
Vi begynner å vaksinere barnet ved 3 måneders alder. Første vaksine beskytter mot: stivkrampe, difteri, kikhoste (trippel), hib-vaksine, polio og pneumokokksykdom. Denne vaksinen gjentas ved 5 måneder og 12 måneders alder
|
03-05-2007, 11:26
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 6,452
|
Han ble vaksinert 12.7.05 fikk jeg opplyst i går da jeg ringte helsestasjonen. Ringte til legekontoret, og de vil han skal ta en antibiotikakur. Nå i dag så ser det helt grodd ut.
Er det nødvendig med antibiotika altså?
|
|
|
03-05-2007, 11:30
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Trånnheim
Meldinger: 7,888
|
Tviler på at stivkrampesprøyte er nødvendig, siden han er så liten. Om han ble vaksinert som baby da?
Guttungen min ble bitt av hund i fjor sommer. Han var da nesten 5 år. Han fikk vaksine. Legen var i tvil på om det var nødvendig, siden han var vaksinert som baby, men siden endel av sårene var dype, og det var gått såpass mange år siden vaksinen, få valgte han å gjøre det.
Men kontakt lege og hør. Kan uansett være lurt å fått renset og plastret sårene skikkelig, for å forhindre at det går betennelse i dem.
|
03-05-2007, 11:31
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Trånnheim
Meldinger: 7,888
|
Sitat:
Opprinnelig postet av ~Lykke~
Han ble vaksinert 12.7.05 fikk jeg opplyst i går da jeg ringte helsestasjonen. Ringte til legekontoret, og de vil han skal ta en antibiotikakur. Nå i dag så ser det helt grodd ut.
|
Gutten min fikk ikke antibiotika, men vi fikk beskjed om å holde sårene under oppsikt, og ta kontakt med lege om de så betente ut.
|
03-05-2007, 11:33
|
|
Æresmedlem
|
Sitat:
Opprinnelig postet av ~Lykke~
|
Jeg kan ikke uttale meg om dere trenger en antibiotikakur eller ei.
Vi har har katt og hest, både jeg og unger (den gang andr unger som vanka i stallen sammen med hester og katter) har fått skrammer, bitt og diverse.
Det verste var da jeg skar meg på noe i den møkkete stallen. Fikk stivkrampesprøyte på legevakta fordi jeg ikke hadde fått det på ti år, men så lenge stedet der huden har gått hull ikke er rødt, hovent, har smerter og ser fint ut, har det aldir vært snakk om noen antibiotikakur.
Derfor, om det er negativ CRP, ingen feber eller tegn til infeksjon og "fint" bitt kan ikke jeg skjønne hvorfor en kur skal være nødvendig, Men så er jeg heller ikke lege... "Bare" sjukepleier....
Jeg tenker at legen vil behandle forebyggende, men jeg kan virkeligi kke se hensikten med det her så lenge alt ser fint ut.
Jeg ville derfor vist frem bittet til legen for en vurdering før kur påbegynnes.
03-05-2007, 11:41
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 586
|
Er heller ikke lege, men sykepleier/helsesøster og signerer alt det Berta skriver her. Lykke til
|
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 13:17.
|