3-åringe min ble bitt av kaninen sin idag - han bet flere ganger framme på pekefingeren hennes, det ble et lite dypt sår, som blødde veldig. Hun sa det svidde, og det gjorde veldig vondt.
På lommelegen står det at man bør oppsøke lege ved dyrebitt? Er dette virkelig nødvendig? Kan vi vente til mandag i såfall?
Vi vasket såret først med vann, siden med grønnsåpe og vann. Satte plaster på, og det ser helt ok ut. Hun har fått alle vaksiner inkl stivkrampe.
På legevakten sa de man alltid skulle ringe, for å avklare om stivkrampesprøyte, og om amn evt må sy. Hun sa at så lenge såret var renset godt, så var det greit, man skulle abre se etter teng på infeksjon de neste dagene.
Stivkrampevaksinen varer i 10 år, men man gir gjerne ny hvis det er gått mer enn 5 år siden sist vaksine dersom man får stygge bitt/kutt for å være på den sikre siden. Å gi den for ofte gir oftere bivirkninger.
ved bitt er det viktigere å være på vakt mot sårinfeksjoner av andre slag.