Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Forebyggende helse




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 09-03-2009, 22:11   #1
Seniormedlem
 
maya 80 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2004
Sted: sørlandet
Meldinger: 2,182
Blogginnlegg: 1
MP Rating: 0% (0)
maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.
livmorhalskreft vaksine.

Eldstejenta hadde vaskine på skolen idag, og kom hjem og fortalte att til neste år skal de ta en helt ny vaksine.. som bare jentene skal ta..regner med det er denne livmorhalskreft vaksinen....

jeg veit ikke helt om jeg vil hu skal ha den, da jeg mener de ikke aner seinvirkningene av denne ennå....

noen som har meninger/erfaringer med denne?
__________________
4 turboer
97, 99, 02, 06
maya 80 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-03-2009, 08:50   #2
Supermedlem
 
tranquil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,284
MP Rating: 100% (10)
tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: livmorhalskreft vaksine.

*abonnerer* jeg, da dette snart er aktuelt hos oss også.
__________________

tranquil er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-03-2009, 09:42   #3
Max
Seniormedlem
 
Max sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,694
MP Rating: 100% (7)
Max har et ubeskrivelig bra rykte.Max har et ubeskrivelig bra rykte.Max har et ubeskrivelig bra rykte.Max har et ubeskrivelig bra rykte.Max har et ubeskrivelig bra rykte.Max har et ubeskrivelig bra rykte.Max har et ubeskrivelig bra rykte.Max har et ubeskrivelig bra rykte.Max har et ubeskrivelig bra rykte.Max har et ubeskrivelig bra rykte.Max har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: livmorhalskreft vaksine.

Min 15 år gamle datter driver å tar denne vaksinen. Vi tar den for egen regning. Koster 1360 pr sprøyte, og det trengs 3 sprøyter fordelt over 6 mnd.

USA, Belgia, Frankrike, Tyskland, Italia og Australia har startet vaksinering mot livmorhalskreft. England og Danmark starter høsten 2008 mens Nederland starter i 2009. I Sverige har Socialstyrelsen foreslått at vaksinen tilbys jenter i 5. og 6. skoletrinn. I Norge blir bare 7 klasse vaksinert til tross for at det ble anbefalt at alle fra 7 klasse og opp til 15 år skulle ettervaksineres. Men det kostet 104 mill, vedtaket som er fattet koster "bare" 57 mill.

Dersom det finnes en vaksine mot kreft kan jeg ikke skjønne hvorfor en ikke skal gi det til barna sine. Den har også en positiv effekt mot flere andre mer sjeldne kreftformer som bl.a. munnhulekreft.

Vaksinen Cervarix som har vist opp mot hundre prosent beskyttelse mot de to viktigste virusene som forårsaker livmorhalskreft.

Årlig får 300 kvinner livmorhalskreft, 80-100 av dem dør.
__________________
18 Januar 18 Juli 18 September

Nesten nygift
Max er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-03-2009, 10:04   #4
Moderator
 
frk.X. sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Sted: Oppland
Meldinger: 4,440
MP Rating: 100% (1)
frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: livmorhalskreft vaksine.

Du kan lese litt meir om bivirkninger og slik i felleskatalogen
__________________
Frk.x. har 1-2-3-4-5 rotehuer under samme tak
frk.X. er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-05-2009, 19:06   #5
Medlem
 
alberte sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Sted: nordland
Meldinger: 66
MP Rating: 0% (0)
alberte har mye å være stolt av.alberte har mye å være stolt av.alberte har mye å være stolt av.alberte har mye å være stolt av.alberte har mye å være stolt av.alberte har mye å være stolt av.alberte har mye å være stolt av.alberte har mye å være stolt av.alberte har mye å være stolt av.alberte har mye å være stolt av.alberte har mye å være stolt av.
Sv: livmorhalskreft vaksine.

Jeg kommer til å gi den til min datter om 1 år. Det er lenge siden det har kommet en vaksine på markedet som skal forebygge en sykdom som rammer så mange. 3000 får celleforandringer i løpet av et år som medfører stress og uro, 300 får kreft og 1/3 av disse dør. Det er en svært alvorlig sykdom, og den vanligste kreftformen blandt unge jenter. Det er ikke mulig å beskytte seg mot dette viruset, og man vet ikke hvorfor noen utvikler kreft. Gå på folkehelseinstituttet sine hjemmesider for info.
__________________
Alberte mamman til storesøster 98, største storebror 00, minste storebror 03 og lillebror 08
alberte er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-05-2009, 20:08   #6
VIP-Medlem
 
Celinemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2003
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,666
MP Rating: 100% (1)
Celinemor har et ubeskrivelig bra rykte.Celinemor har et ubeskrivelig bra rykte.Celinemor har et ubeskrivelig bra rykte.Celinemor har et ubeskrivelig bra rykte.Celinemor har et ubeskrivelig bra rykte.Celinemor har et ubeskrivelig bra rykte.Celinemor har et ubeskrivelig bra rykte.Celinemor har et ubeskrivelig bra rykte.Celinemor har et ubeskrivelig bra rykte.Celinemor har et ubeskrivelig bra rykte.Celinemor har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: livmorhalskreft vaksine.

Datteren vår kommer til å få tilbud om å ta den til neste år når hun begynner i 7.klasse. Jeg er ikke sikker på om hun skal ta den, vil lese litt om den først. Helsesøster sier vi skal få god informasjon når det nærmer seg så da får vi bestemme oss om vi skal gi den til hun eller ikke.

Hvis det ikke er påvist noe skade eller noe så kommer vi sikkert til å gi den, hvis dette kan hjelpe så syns jeg dette er en bra vaksine.

Men akkurat nå vet jeg for lite om den så vi har ikke bestemt oss ennå.
__________________
Lykkelig mamma til to prinsesser på 5 år og 11 år. Og en liten prins født 13.02.08
Celinemor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-05-2009, 20:12   #7
VIP-Medlem
 
Suzie Q sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 5,099
MP Rating: 0% (0)
Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: livmorhalskreft vaksine.

Hva er alternativet? Hvor ofte må man ta celleprøver for å evt oppdage dette i tide hvis man er så uheldig å få denne typen kreft?

Hos oss kan ikke barna være med på vaksineforsøk, og det vurderes hvorvidt de kan fortsette å ta ordinære vaksiner selv om vi så gjerne vil. Valget mellom to onder for vår del
__________________
Klem fra Suzie Q
Frøken Snupp Sprettkanort født 10/12/02
Unge herr Super Sprettkanort født 12/10/04
Suzie Q er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-05-2009, 22:01   #8
Supermedlem
 
Strwberri sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 1,304
Blogginnlegg: 34
MP Rating: 0% (0)
Strwberri har et ubeskrivelig bra rykte.Strwberri har et ubeskrivelig bra rykte.Strwberri har et ubeskrivelig bra rykte.Strwberri har et ubeskrivelig bra rykte.Strwberri har et ubeskrivelig bra rykte.Strwberri har et ubeskrivelig bra rykte.Strwberri har et ubeskrivelig bra rykte.Strwberri har et ubeskrivelig bra rykte.Strwberri har et ubeskrivelig bra rykte.Strwberri har et ubeskrivelig bra rykte.Strwberri har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: livmorhalskreft vaksine.

Det anbefales at man tar celleprøver like ofte som normalt selv om man er vaksinert.

Jeg kjenner at jeg er glad for at den vaksinen ikke er aktuell her på mange, mange, MANGE år enda..
__________________
I hear the voice in my head again, telling me to misbehave..


Bildegalleriet til oktober.2007

Strwberri er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-05-2009, 09:37   #9
Veteranmedlem
 
saki78 sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 3,609
MP Rating: 0% (0)
saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: livmorhalskreft vaksine.

Hadde jeg hatt jenter så hadde jeg vaksinert de nå har jeg bare gutter og syntes det nesten er litt dumt at jeg ikke får vaksinert de for de vil jo da evt være bærere... synes å huske at så mange som 80% av den seksuelt aktive befolkning har HPV.. riktignok får jo ikke gutter livmorkalskreft, men de vil jo da kasnskje være smittebærere til jenter som evt ikke har fått vaksinen (nå høres det ut som om at jeg tror at guttene mine kommer til å bli de rundbrennerne.. men dere skjønner hva jeg mener?)
__________________



saki78 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-06-2009, 22:23   #10
Supermedlem
 
mor -igjen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 1,496
MP Rating: 0% (0)
mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: livmorhalskreft vaksine.

Sitat:
Opprinnelig postet av Suzie Q Vis post
Hva er alternativet? Hvor ofte må man ta celleprøver for å evt oppdage dette i tide hvis man er så uheldig å få denne typen kreft?

Hos oss kan ikke barna være med på vaksineforsøk, og det vurderes hvorvidt de kan fortsette å ta ordinære vaksiner selv om vi så gjerne vil. Valget mellom to onder for vår del

Utfra det du skriver leser jeg at dine barn muligens ikke kan få vaksine i det hele tatt.

MEN jeg synes det er viktig at vi ikke kaller dette for et vaksineforsøk. Dette er ikke et forsøk. Forsøkene er over. Vaksinen er i "vanlig" drift. Det er etter forsøksperioden satt over 40 millioner doser med vaksinen på verdensbasis.
__________________
Mor -igjen

med 02 og 05

Sist endret av mor -igjen; 07-06-2009 kl 22:27.
mor -igjen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



« Solkrem | - »
Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:29.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com