|
|
15-09-2004, 20:11
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Aug 2003
Meldinger: 4,238
|
MMR-vaksinen frikjent i stor studie.
|
|
Sakset fra Nettavisen:
TRYGG VAKSINE:
MMR-vaksinen frikjent i stor studie
Av Kjell-Arild Danielsen 13.09.04 14:01
I en stor studie med over 5000 deltakere blir vaksinen mot meslinger, kusma og røde hunder frikjent. MMR-Vaksinen har vært anklaget for å forårsake autisme hos barn.
Denne siste studien ble publisert i siste nummer av det anerkjente medisinske tidsskriftet, The Lancet.
For et noen år siden var det stort oppstyr rundt MMR-vaksinen, som er en del av det norske vaksinasjonssystemet. Enkelte studier som ble publisert, kunne tyde på at MMR forårsaket utviklingsforstyrrelser hos barn. Særlig i USA ble det store reaksjoner, men også i Norge har det vært en reell nedgang i antall barn som har blitt vaksinert.
Færre vaksineres
Statistikk fra Nasjonalt Vaksinasjonsregister (SYSVAK) viser at barn født i 2001 har jevnt over lavere dekningsgrad enn barn født i 1997 (før oppstyret rundt MMR-vaksinen). Dekningsgraden forteller hvor stor andel av befolkningen som er vaksinert. I Oslo og Vestfold er den under 80 prosent, i Hordaland er den helt nede på 62 prosent.
Blir vaksinasjonsdekningen for lav, kan det være en fare for oppblomstring av epidemier vaksinen retter seg mot.
Hva gjør MMR-vaksinen?
Vaksinen beskytter mot:
*Meslinger: Tidligere var dette vår alvorligste barnesykdom, og årlig forårsaker den minst 1 million barnedødsfall på verdensbasis. Den er forårsaket av Morbillivirus, og gir uttalt sykdomsfølelse, høy feber og hudutslett. Den kan gi alvorlige komplikasjoner som hjernebetennelse, lungebetennelse og bronkitt.
*Kusma: En virusinfeksjon forårsaket av parotitisvirus. Det rammer ørespyttkjertelen, og fører til en uttalt hevelse. Den kan også ramme testiklene, og dersom begge testiklene blir affisert kan man bli steril.
*Røde hunder: En virusinfeksjon forårsaket av rubellavirus. Denne sykdommen gir vanligst forkjølelsessymptomer og et rødprikkete utslett. Den største faren er at den kan gi fosterskade dersom den rammer en gravid kvinne de første tre-fem månedene av svangerskapet.
Vaksinen trygg
En forskergruppe under ledelse av Liam Smeeth, ved London School of Hygiene and Tropical Medicine, har gått gjennom et materiale på over 5000 briter som har mottatt MMR-vaksinen. De fant ingen sammenheng mellom autisme eller utviklingsforstyrrelse og vaksinen. De konkluderer med at vaksinen skal være trygg.
Videre forteller de at det er høyt uklart hvorfor barn får autisme og utviklingsforstyrelser. Smeeth spekulerer i om denne usikkerheten er grunnen til at enkelte forskningsmiljøer grep tak i MMR-vaksinen i utgangspunktet.
Takk og lov for at de forsker på slikt, sånn at de som nekter vaksinere barna sine på tynne grunnlag, får bevist at de tar feil. (Snakker nå ikke om de med barn med enorme allergiproblemer).
|
|
24-09-2004, 11:19
|
|
Gjest
|
Sv: MMR-vaksinen frikjent i stor studie.
|
|
Kanskje jeg er litt dum, men hvorfor vaksineres mot disse sykdommene? Jeg liker ikke alle disse vaksinene jeg, kanskje litt uten grunn. Jeg har hat kusma, rødehunder og meslinger på ordentlig og har jo ikke tatt noen skalde av disse. Er det ikke beder å få sykdommene på ordentlig da, evt vaksinere når barna blir litt større hvis de ikke har hatt det?
Grim har vannkopper nå og det er faktisk ikke så ille når de er så små. Uff, jeg er så i tvil om jeg skal ta MMR eller ikke når han er 15 mnd. Ikke på grunn av fare for autisme nødvendigvis, men jeg er litt skeptisk til disse vaksinene og det som er i dem i tillegg til antistoffene.....
|
|
|
24-09-2004, 11:25
|
|
Supermedlem
Medlem siden: May 2004
Sted: Tønsberg
Meldinger: 825
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av beate74
Kanskje jeg er litt dum, men hvorfor vaksineres mot disse sykdommene? Jeg liker ikke alle disse vaksinene jeg, kanskje litt uten grunn. Jeg har hat kusma, rødehunder og meslinger på ordentlig og har jo ikke tatt noen skalde av disse. Er det ikke beder å få sykdommene på ordentlig da, evt vaksinere når barna blir litt større hvis de ikke har hatt det?
Grim har vannkopper nå og det er faktisk ikke så ille når de er så små. Uff, jeg er så i tvil om jeg skal ta MMR eller ikke når han er 15 mnd. Ikke på grunn av fare for autisme nødvendigvis, men jeg er litt skeptisk til disse vaksinene og det som er i dem i tillegg til antistoffene.....
|
Og nå startes nok en ny vaksinediskusjon på høyt nivå..... Har gjort dette noen ganger før her.. Blir nok aldri enige...
Sist endret av Boogie; 24-09-2004 kl 11:31.
|
|
|
24-09-2004, 11:32
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2003
Meldinger: 2,593
|
|
|
Sitat:
|
Et godt argument for å vaksinere er at man hindrer store utbrudd/"epidemier" når et stprt nok anntall barn er vaksinert. Det vil nemlig alltid være noen barn som er for syke eller svake til å få slike vaksiner, og det er også disse barna som vil tåle en barnesykdom dårligst. Ved å vaksinere de robuste barna vil man være med på å beskytte de andre barna. Disse sykdommene kan også føre til svært alvorlige komplikasjoner og i verste fall dødlighet hos noen av de som får det. Det utfallet er for meg mye verre enn at han blir litt dårlig en dag eller to etter vaksinen.
|
24-09-2004, 12:04
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Aug 2003
Meldinger: 4,238
|
|
|
Sitat:
|
Det gikk fint med deg da du fikk sykdommene, for du var et friskt barn, med et normalt imunsystem. Men tenk på f.eks kreftsyke barn. De har så og si ikke imunsystem under behandlingsperioden, og skulle de få f.eks røde hunder eller meslinger kan det bety døden. Tenk hvis ditt uvaksinerte barn skulle smitte et barn med svakt imunforsvar? Man tenker nok ikke så langt fordi man har friske barn, som nok skulle klare seg bra hvis de fikk barnesykdommene.
Skulle en gravid bli smittet med røde hunder kan barnet bli sterkt hjerneskadet.
Gutter kan bli sterile av kusma.
Syns disse grunnene er gode nok til å vaksinere mitt barn. Jeg mener det er et felles ansvar man må ta for å verne om de svakeste i samfunnet. Og skulle mange nok la være å vaksinere barna sine, kan det komme store epedemier.
Det er ikke skremsel, men et fakta. For noen år siden var det et krafitg utbrudd av en av barnesykdommene i Nederland og mange små barn ble alvorlig syke, noen døde.
Sitat:
Grim har vannkopper nå og det er faktisk ikke så ille når de er så små. Uff, jeg er så i tvil om jeg skal ta MMR eller ikke når han er 15 mnd. Ikke på grunn av fare for autisme nødvendigvis, men jeg er litt skeptisk til disse vaksinene og det som er i dem i tillegg til antistoffene
|
Hvis du er i tvil så ta kontakt med helsestasjonen og fortell hvordan du føler det. De kan gi informasjon. For det er vel derfor du er redd for å vaksninere, fordi du ikke har info nok om det?
|
|
25-09-2004, 10:26
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2004
Meldinger: 2,569
|
|
|
Jeg har også vært usikker på vaksine (3. påfyll av trippelvaksinen), siden gutten min har allergi og har blitt syk de to første gangene. Etter en saklig diskusjon med HS har jeg bestemt meg for vaksine. Noen dager med symtomer er ingenting mot risiko for hjernehinnebetennelse og andre virkelig farlige ting. Kunne aldri ha tilgitt meg selv om jeg hadde mistet han pga dette.
Vi er utrolig heldige som bor i et land som har tatt dette på alvor. Barnedødligheten ville vært stor i Norge også hvis ikke "alle" ble vaksinert. Har vi da lov til å være så egoistiske at vi bare tenker på oss selv og lar andre ta støyten for oss? Hva med de barna som ikke tåler barnesykdommer, er de ikke vårt felles ansvar?
Mener ikke annklage noen, for de fleste velger det de tror er best. MEN; hallo! Vet dere som velger å ikke vaksinere, hva dere utsetter andre for? Velger å tro mangel på info er greia her. Håper jeg har rett.
|
|
|
25-09-2004, 10:38
|
|
Supermedlem
Medlem siden: May 2003
Sted: Vestfold
Meldinger: 1,316
|
|
|
En bekjent (som dessverre er død i dag) fikk hjernebetennelse som etterkomplikasjon etter meslinger (vaksinen fantes riktignok ikke på den tiden, men meslinger er meslingr). Hun levde et helt liv som handikappet, uten evne til å bevege seg skikkelig eller kommunisere med andre enn de nærmeste (som forsto henne). Jeg har sett hvor ille det kan gå og er ikke i tvil om at vaksinen er best å ta. Er barnet av de uheldige som rammes av alvorlige etterkomplikasjoner etter en barnesykdom, så vil ikke jeg sitte med viten om at jeg kunne ha forhindret det.
|
|
|
25-09-2004, 19:16
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 2,605
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Adrienne
Et godt argument for å vaksinere er at man hindrer store utbrudd/"epidemier" når et stprt nok anntall barn er vaksinert. Det vil nemlig alltid være noen barn som er for syke eller svake til å få slike vaksiner, og det er også disse barna som vil tåle en barnesykdom dårligst. Ved å vaksinere de robuste barna vil man være med på å beskytte de andre barna. Disse sykdommene kan også føre til svært alvorlige komplikasjoner og i verste fall dødlighet hos noen av de som får det. Det utfallet er for meg mye verre enn at han blir litt dårlig en dag eller to etter vaksinen.
|
Det å vaksinere har også litt med solidaritet å gjøre. Har en venninne med et sykt barn som ble smittet og kommer til å slite med senvirkninger hele livet. For meg er ikke det noe alternativ- i hvert fall ikke når det STORT SETT fokuseres på hvor ufarlig denne vaksinen er.
Alle får lov å gjøre som de vil, men jeg vaksinerer ikke bare for min datter, men også for all de andre barna som indirekt blir beskyttet av at jeg vaksinerer henne.
Og HEIA for enda en vaksinediskusjon
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:40.
|