Jeg stusser veldig rundt temaet overvektige barn....
De senere årene har jo anntallet øket betraktelig, og det vil det kanskje forsette å gjøre hvis det ikke settes enda mer fokus på det...?!
Noen mener jo at overvekt er genetisk/arvelig.... men er det sånn?
Lillebroren min var "tykk" som baby, men ble "tynn" i 2 års alder. Når han begynte på skolen begynte kiloene å komme igjen. Og da han gikk på videregående var han veldig tykk! Han har heldigvis klart å gå ned 30kilo!! Men jeg har alltid lurt på HVORFOR han ble så tykk?! Ingen av oss andre ble det.....
Jeg kjenner mange overvektig som har tynne barn og mange normalvektige som har overvektige barn.....
Det er jo ikke nødvendigvis sånn at man BLIR tykk hvis mor og/eller far er det? Men de som er overvektig pga for mye karbohydrater og usunt fett og for lite trim (jeg mener IKKE de som av medisinke grunner er overvektige!) fører vel kanskje ofte matvanene sine over på barna, og dermed blir barna også overvektige? Dersom man passer på at barna "trimmer" (misforstå meg rett) og spiser sunt, SELV OM man ikke gjør det selv, så tror jeg ikke barna ville blitt overvektige...
Det var et innlegg på nyhetene i sommer, om en skole hvor rektor hadde bestemt at skolebarna skulle gå av bussen (var det 1KM?) før skolen, fordi de skulle få inn litt mer aktivitet i hverdagen. Dette var det en hel haug av foreldre som satte seg i mot, og dermed kontaktet media. Jeg skjønner ikke problemet jeg? Jeg er bare kjempe glad de gangene ungene har mulighet til å bevege seg ute i frisk luft og være i aktivitet! Jonas går t/r skolen hver dag, og det er nesten 4km. I tillegg til all annen aktivitet, i skigruppa og skøytegruppa.
Før i tiden, da mine foreldre var var små og tidligere, var det jo nesten ingen overvektige barn, ikke så veldig mange overvektige voksne heller (i forhold til i dag).
Jeg tror det kommer av at vi beveger oss for lite! Vi har alt for mange "hjelpemidler" som f.eks bil og buss.... Og jeg tror mange utnytter seg av de mulighetene, selv om man egentlig har muligheten til å gå eller sykle! JEG er selv blandt de som tar bilen ganske ofte!
T.o.m på kjøkkenet kunne vi forbrent en god del kalorier ekstra! Det å stå og kna brøddeig til 10 brød 3.hver dag ville styrket armene bra og forbrent litt kalorier. Men nå bruker vi kjøkkenmaskin i steden ! (Også jeg)