Fetteren min har ADHD. Han var i "systemet" fra han var fire, men fikk ikke diagnosen før han var 16, noe som er tragisk i seg selv. Han gikk en stund på en spesiell skole for "vanskelige" barn, Teinå, i Rogaland. Tante søkte råd hos en veldig god lærer på en skole her i fylket (madlavoll) og fikk tips om å prøve diverse kostholdsendringer. Etter MYE prøving og feiling, prøver osv, kom de frem til at han rett og slett er VELDIG allergisk mot melkeprotiein i alle former, samt endel E-stoffer. Melkeproteinet fungerer som heroin i kroppen hans, han blir rett og slett høy av det, og når han skal "ned" fra rusen, blir han agressiv mm.
Etter å ha kuttet ut ALT med melkeprotein, samt produkter med de E-stoffene han er allergisk mot, har han blitt MYE bedre. Han tar også Efalex, en olje fra helsekosten, og får lysterapi. Så sant han holder seg unna "fy-varene" så er han en helt annen person. Han er snill, rolig, og den samme gode gutten som jeg kjente da han var liten. Han var tidligere medisinert med bla. ritalin, men har kuttet ut alt av medisiner nå.
Han, i samarbeid med en VELDIG god sjef som brydde seg om ham, har faktisk "laget" et eget "lærling-løp" i stavanger kommune. Fetteren min var utplassert i et dekk-firma og gjorde en kjempejobb. Når skolen var slutt fikk han jobbe der i feriene, og sjefen ville gjerne fortsette å ha ham der, men kunne jo ikke betale ham lærlinglønn siden han ikke var lærling. Denne sjefen gikk så til andre bedrifter og til kommunen, og laget et eget lærling-løp, og fetteren min er nå den aller første dekkservice-lærlingen (spesialisert på dekk, ikke bare biler generelt) i historien.
Dette ble langt, men jeg er bare så utrolig stolt av ham.
Han har alltid vært godgutten min, men å se ham takle problemene sine så bra, er helt utrolig. Nå er han samboer med ei kjekk jente, og har et mye bedre forhold til foreldrene sine. Klart der er dårlige dager ennå, men det har vi jo alle. Men generelt sett, så er ting 100 ganger bedre nå enn de var for fire år siden...
Konklusjonen min, da.
Den er at kosthold har MYE å si for slike sykdommer! Og kan i mange tilfelle (ikke nødvendigvis alle) erstatte medikamenter.