Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Forebyggende helse
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-04-2007, 14:13   #1
VIP-Medlem

Abritta sin avatar

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Trånnheim
Meldinger: 7,888
MP Rating: 0% (0)
Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.
Stivkrampesprøyte ved bitt; nødvendig eller ei??

Minstemann her fikk stivkrampesprøyte som baby, og neste planlagte stivkrampesprøyte er i 2. klasse.

I fjor sommer ble han bitt av hund. Fikk flere forholdsvis dype sår. Han var da nesten 5 år, og legen på legevakta valgte å gi han stivkrampesprøyte, siden det var så lenge siden han var baby.

Jeg så nesten på det som en selvfølge at han skulle ha sprøyte i et slikt tilfelle.

I forrige uke var vi på 6 års kontroll hos helsesøster, og jeg nevnte for henne at han hadde blitt bitt og fått sprøye i fjor. Sa det for at hun skulle kunne få det inn i journalen hans på skolen.

Når helsesøster hører at han fikk sprøyte, så ser hun undrende på meg, og spør sånn passe halvsurt: Hvorfor fikk han det? Han er jo vaksinert som baby.

Jeg sa som sant var at legen hadde vurdert situasjonen dit at han skulle ha, da bitt ikke er til å spøke med, og at det var gått såpass mange år siden han fikk vaksinen. Dette fnøs bare helsesøster av. Og jeg satt der med en følelse av at hun mente jeg skulle stoppet legen i å sette denne sprøyta...

Men, er det noen fare forbundet med å ta denne sprøyta flere ganger? Og var det unødvendig av legen?

Jeg velger å stole mer på legen enn på HS, men undrer meg litt alikevel...
Gammel 30-04-2007, 15:43   #2
Ise
Æresmedlem

Ise sin avatar

Medlem siden: Sep 2003
Sted: På bygde!
Meldinger: 22,368
Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Stivkrampesprøyte ved bitt; nødvendig eller ei??

Dytte litt
Gammel 30-04-2007, 23:05   #3
Supermedlem

unnihg sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: søvik
Meldinger: 558
MP Rating: 100% (1)
unnihg har en strålende fremtid.unnihg har en strålende fremtid.unnihg har en strålende fremtid.unnihg har en strålende fremtid.unnihg har en strålende fremtid.unnihg har en strålende fremtid.unnihg har en strålende fremtid.unnihg har en strålende fremtid.unnihg har en strålende fremtid.unnihg har en strålende fremtid.unnihg har en strålende fremtid.

jeg mener å huske at ei stivkrampesprøyte skal vare i ca 10 år, men vist du blir bitt av en hund eller andre dyr og det går hull på huden så skal du få en ekstre sprøyte for sikkerhets skyld. tårr ikke være så veldig påståelig, men det er slik jeg har forstått det.
Gammel 02-05-2007, 11:30   #4
VIP-Medlem

Snurreline sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 8,311
Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.

Stivkrampesprøyta varer ca 10 år... forsvalig av legen å sette den var det nok, men om det var nødvendig kan sikkert diskuteres. Uansett så er ikke hundebitt noe å spøke med så jeg ville følt at det riktige der var å sette en stivkrampesprøyte...

Jeg tok stivkrampesprøyte både da jeg ble bitt av hund og katt...så ialt har jeg faktisk tatt 6 stivkrampespøyter hittil i livet Selvom jeg alltid har vært innafor 10 års grensa liksom...Har aldri merket noe eller fått beskjed om at det er noe skummelt ved å sette den flere ganger.

Så her ville jeg nok stolt på legen
Gammel 02-05-2007, 21:02   #5
Seniormedlem

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 1,996
MP Rating: 100% (3)
Appelsin har et ubeskrivelig bra rykte.Appelsin har et ubeskrivelig bra rykte.Appelsin har et ubeskrivelig bra rykte.Appelsin har et ubeskrivelig bra rykte.Appelsin har et ubeskrivelig bra rykte.Appelsin har et ubeskrivelig bra rykte.Appelsin har et ubeskrivelig bra rykte.Appelsin har et ubeskrivelig bra rykte.Appelsin har et ubeskrivelig bra rykte.Appelsin har et ubeskrivelig bra rykte.Appelsin har et ubeskrivelig bra rykte.

Hei!
Det stemmer at den såkalte "basisvaksinen" med stivkrampe varer i ca. 10 år (trippelvaksinen), men ved spesielt farlige sår, som f.eks. bittsår er,
gir man ofte ny dose tidligere. Tror det står 5 år i boka mi, men legen ville vel være sikker.
Det er ingen fare forbundet med å få stivkrampesprøyte tidligere enn nødvendig.
En skal jo ikke gi dem støtt, heller, da - men det synes jeg ikke er tilfellet her.

- MajaMor f. 31.12.04 -
- LilleBror f. 08.09.07 -

Appelsin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-05-2007, 21:25   #6
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Sitat:
Opprinnelig postet av unnihg
jeg mener å huske at ei stivkrampesprøyte skal vare i ca 10 år, men vist du blir bitt av en hund eller andre dyr og det går hull på huden så skal du få en ekstre sprøyte for sikkerhets skyld.
Ja sånn mener jeg også det er. Det er jo ikke så ofte man blir bitt, så det kan vel være greit med en sprøyte for sikkerhets skyld. Selv har jeg aldri blitt bitt, men en venninne av meg ble faktisk bitt av en full mann på fest! Hun fikk ekstra stivkrampesprøyte i alle fall.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-05-2007, 16:27   #7
Supermedlem

mor -igjen sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 1,316
mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.

Det er slik at blir man bitt eller får stygge kutt og sår ute i naturen skal man ha stivkrampesprøyte på nytt om det er gått ca 5 år eller mer. Under 5 år skal det ikke være nødvendig. Det er ikke farlig å få den for ofte men heller ikke anbefalt ettersom oftere enn 5 år i mellom gir større bivirkninger. Jeg ville derfor bedt de om å utsette vaksinen i 2 klasse etpar år slik at det blir minst 5 år mellom de to.

med 02 og 05
mor -igjen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-05-2007, 17:20   #8
VIP-Medlem

Abritta sin avatar

Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av mor -igjen
Det er slik at blir man bitt eller får stygge kutt og sår ute i naturen skal man ha stivkrampesprøyte på nytt om det er gått ca 5 år eller mer. Under 5 år skal det ikke være nødvendig. Det er ikke farlig å få den for ofte men heller ikke anbefalt ettersom oftere enn 5 år i mellom gir større bivirkninger. Jeg ville derfor bedt de om å utsette vaksinen i 2 klasse etpar år slik at det blir minst 5 år mellom de to.
Jeg spurte HS om han skulle ta i 2. klasse igjen, og det sa hun at han måtte, siden den sprøyten de får da er en kombivaksine.

Men,det er jo ikke noe farlig ved denne stivkrampesprøyten, så jeg bekymrer meg ikke. Stussa bare over HS reaksjon da un hørte at han hadde fått sprøyta.
Gammel 08-05-2007, 17:26   #9
Supermedlem

mor -igjen sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 1,316
mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Abritta
Jeg spurte HS om han skulle ta i 2. klasse igjen, og det sa hun at han måtte, siden den sprøyten de får da er en kombivaksine.

Men,det er jo ikke noe farlig ved denne stivkrampesprøyten, så jeg bekymrer meg ikke. Stussa bare over HS reaksjon da un hørte at han hadde fått sprøyta.

Det er det jo strengt tatt ikke hun som bestemmer, du har full anledning til selv å bestemme når ditt barn skal ha vaksiner, så lenge det ikke strider helt mot anbefalingene.
Men det går sikkert greit å gjøre som hun sier også

med 02 og 05
mor -igjen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-05-2007, 17:32   #10
VIP-Medlem

Abritta sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av mor -igjen
Det er det jo strengt tatt ikke hun som bestemmer, du har full anledning til selv å bestemme når ditt barn skal ha vaksiner, så lenge det ikke strider helt mot anbefalingene.
Men det går sikkert greit å gjøre som hun sier også
Joda, det er sant.

Nå husker ikke jeg i farta hvilke andre vaksiner som er i den sprøyta, men jeg har fulgt vaksineprogrammet så langt, og kommer nok til å fortsette med det, så lenge ikke lege kan si at han ikke bør ha den da.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 12:06.