Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Forebyggende helse




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 03-03-2009, 11:53   #1
Supermedlem
 
Teeny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 575
MP Rating: 100% (1)
Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.
Tran og magevondt - finnes flytende Omega-3 til spebarn?

Barna var 4 uker forrige tirsdag (korrigert alder) så da startet vi med tran. Det har i grunnen gått overraskende greit; begge smatter det i seg uten å tøyse og de har i grunnen aldri reagert så veldig på smaken. Før vi begynte med tran fikk de multivitaminer (etter forordning av sykehuset), og vi har også gitt halv dose multivitaminer ved siden av tranen siden de kun har fått 2,5 ml tran (halv dose) nå til å starte med.

Problemet er bare at de den siste uka har hatt så vondt i magen, og nå tror vi det skyldes tranen. Det startet like etter at vi begynte med tran i form av at de plutselig gikk hhv 2 og 3 dager uten avføring (mot normalt flere ganger daglig). Stilte spørsmål om det her inne, men forstod det slik at det var normalt. Nå har de imidlertid fått avføring hver dag igjen, men allikevel sliter de med magen. Skikkelig knip som varer i flere timer og forstyrrer søvn- og spisemønsteret deres. Når de fjerter lukter det skikkelig ille av tran, og avføringen har også endret konsistens til å bli mer fastere og slimete (beklager detaljer), og alle disse forandringene har skjedd i løpet av den siste uka så jeg er rimelig sikker på at vi kan relatere det til tranen.

I dag er første dagen hvor vi prøver å ikke gi tran for en liten periode - bare for å se om de blir bedre i magen av det. Det jeg da lurer på er om det er andre som har opplevd at barna reagerer slik på tranen? Dersom dette er noe som fortsetter kan vi ikke gi tran, for det virker å være litt for "hardt" for fordøyelsessystemet deres enda og når de reagerer såpass sterkt er det ikke verdt det. Nå får de full dose med multivitaminer igjen, men hadde gjerne sett at de også fikk i seg Omega-3 fettsyrene fra tranen. Noen som vet om det finnes en type flytende Omega-3 som kan gis til spebarn?
__________________
Endelig mamma etter mange år og forsøk
Teeny er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-03-2009, 13:12   #2
Moderator
 
Silje sol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 739
MP Rating: 0% (0)
Silje sol har et ubeskrivelig bra rykte.Silje sol har et ubeskrivelig bra rykte.Silje sol har et ubeskrivelig bra rykte.Silje sol har et ubeskrivelig bra rykte.Silje sol har et ubeskrivelig bra rykte.Silje sol har et ubeskrivelig bra rykte.Silje sol har et ubeskrivelig bra rykte.Silje sol har et ubeskrivelig bra rykte.Silje sol har et ubeskrivelig bra rykte.Silje sol har et ubeskrivelig bra rykte.Silje sol har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Tran og magevondt - finnes flytende Omega-3 til spebarn?

Vi fikk anbefalt d-vitamin dråper av hs, fordi jenta vår hadde kolikk å hs mente at tran kunne gjøre vondt verre. Tran var tung å fordøye for små mager. Så regner med at du kan gi dem d-vitamin dråper du også, men du kan jo ta en tlf til helsestasjonen å høre?
__________________
Vår lille solstråle ble født i desember 07
Skal bli mamma igjen i oktober.
Silje sol er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-03-2009, 22:25   #3
Supermedlem
 
Teeny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 575
MP Rating: 100% (1)
Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.
Sv: Tran og magevondt - finnes flytende Omega-3 til spebarn?

Jeg var innom helsestasjonen i dag, men de hadde stengt så da må jeg nok vente til neste uke. Men HS nevnte tidligere, da vi pratet om tran kontra D-vitamindråper, at D-vitamindråper ikke inneholder Omega-3 fettsyrene, og da er vi jo like langt (da kan vi jo med fordel heller gi multivitaminer som inneholder mange andre vitaminer i tillegg til D-vitaminet)..
__________________
Endelig mamma etter mange år og forsøk
Teeny er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-03-2009, 22:41   #4
Medlem
 
wilmamor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 362
MP Rating: 0% (0)
wilmamor har mye å være stolt av.wilmamor har mye å være stolt av.wilmamor har mye å være stolt av.wilmamor har mye å være stolt av.wilmamor har mye å være stolt av.wilmamor har mye å være stolt av.wilmamor har mye å være stolt av.wilmamor har mye å være stolt av.wilmamor har mye å være stolt av.wilmamor har mye å være stolt av.wilmamor har mye å være stolt av.
Sv: Tran og magevondt - finnes flytende Omega-3 til spebarn?

Det finnes flytende omega 3, men tror barna må være litt større, usikker her. Vi ga ikke tran da snuppa var mindre pga kolikk og gulpeproblemer, i samråd med hs. Jeg tok selv omega 3 kapsler, og dette går over i mm, så om du ammer kan du jo ta dette selv og så prøve tran når de små har blitt litt større dersom du ikke finner noe annet.

Høres ut som om de er født premature, og mage-/tarmsystemet til disse tar jo enda mer tid enn hos fullbårne før det modnes.
__________________
wilmamor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-03-2009, 22:58   #5
Supermedlem
 
Teeny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 575
MP Rating: 100% (1)
Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.
Sv: Tran og magevondt - finnes flytende Omega-3 til spebarn?

Ja, de er 6 uker premature (derfor startet vi ikke med tran før de var 10 uker gamle). Diskuterte problemet med øvrig familie i dag, og de mente også at det kunne skyldes senstivt fordøyelsessystem så nå er planen å være uten i ca 1 uke før vi prater med HS, og så evt introdusere det igjen om et par måneder (hvis ikke før).

Jeg tar tran selv hver dag, og spiser minst 2-3 skiver med makrell-i-tomat på skiven så jeg bør jo få i meg rikelige doser Omega-3. Dersom dette går over i melken (jeg fikk beskjed på sykehuset at det ikke gjorde det nemlig) så er jo det kjempeflott!

Takk for svar
__________________
Endelig mamma etter mange år og forsøk
Teeny er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-03-2009, 00:33   #6
Medlem
 
Stjernehimmel sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 294
MP Rating: 0% (0)
Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.
Sv: Tran og magevondt - finnes flytende Omega-3 til spebarn?

Sitat:
Opprinnelig postet av Teeny Vis post
Jeg var innom helsestasjonen i dag, men de hadde stengt så da må jeg nok vente til neste uke. Men HS nevnte tidligere, da vi pratet om tran kontra D-vitamindråper, at D-vitamindråper ikke inneholder Omega-3 fettsyrene, og da er vi jo like langt (da kan vi jo med fordel heller gi multivitaminer som inneholder mange andre vitaminer i tillegg til D-vitaminet)..
Mens jeg husker det må jeg spørre deg hvikle multivitaminer du gir? Jeg gir nemmelig heller ikke tran da lille gull reagerte på det allerede en time etter inntak med vond mage. Vi vet med "sikkerhet" at det var det han reagerte på da vi prøvde det noen dager med dårlig resultat for og så gå uten noen dager hvor han ikke hadde vondt.

Så jeg fikk og beskjed om D-vitaminer, ikke noe annet. Så vil ikke tro det er annen omega-3 til de før de eventuelt blir noe eldre.

Jeg kommer til og forsøke med tran igjenn når han har kommet i gang med fast føde.
Stjernehimmel er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-03-2009, 11:16   #7
Supermedlem
 
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 894
MP Rating: 0% (0)
millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.
Sv: Tran og magevondt - finnes flytende Omega-3 til spebarn?

Du kan gi de Udo`s choise. 5 ml pr 7,5 kg.
Greit å starte forsiktig f.eks 1 ml første uken og så øke til 1,5.
Jeg kommer til å gi 2,5 ml morgen og kveld når vi kommer opp på 5 ml osv.
__________________
~oktober 94
~ februar 04
: ~ januar 09


Easy to do - easy not to do ... !
millamin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-03-2009, 22:58   #8
Supermedlem
 
Teeny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 575
MP Rating: 100% (1)
Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.
Sv: Tran og magevondt - finnes flytende Omega-3 til spebarn?

Takk for tipset! Da har jeg kjøpt Udo's Choise. Gir du multivitaminer i tillegg?
__________________
Endelig mamma etter mange år og forsøk
Teeny er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-03-2009, 07:13   #9
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Meldinger: 437
MP Rating: 0% (0)
bamsemums81 har mye å være stolt av.bamsemums81 har mye å være stolt av.bamsemums81 har mye å være stolt av.bamsemums81 har mye å være stolt av.bamsemums81 har mye å være stolt av.bamsemums81 har mye å være stolt av.bamsemums81 har mye å være stolt av.bamsemums81 har mye å være stolt av.bamsemums81 har mye å være stolt av.bamsemums81 har mye å være stolt av.bamsemums81 har mye å være stolt av.
Sv: Tran og magevondt - finnes flytende Omega-3 til spebarn?

Sitat:
Opprinnelig postet av Teeny Vis post
Takk for tipset! Da har jeg kjøpt Udo's Choise. Gir du multivitaminer i tillegg?
Hvor kjøper man dette?? Trur kanskje jenta mi også reagerer på tran- hun får svært vondt i magen på natt- men det er jo mange timer etter inntak da...
__________________
bamsemums81 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-03-2009, 23:23   #10
Supermedlem
 
Teeny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 575
MP Rating: 100% (1)
Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.
Sv: Tran og magevondt - finnes flytende Omega-3 til spebarn?

Millasmamma: Multivitaminer eller Udo's Choise? Multivitaminene kjøper vi på apoteket (uten sitrus), og Udo's Choise fikk jeg på helsekosten.
__________________
Endelig mamma etter mange år og forsøk
Teeny er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:33.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com