Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Generelt om det å ha barn


Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 22-06-2005, 16:16   #1
Seniormedlem
 
Marry sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 2,705
MP Rating: 100% (2)
Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.
En ung mors bekjennelser.

I lys av Bentes diskusjon har jeg lyst til å fortelle litt og kanskje forklare hvorfor noen er "hårsåre" når man snakker om unge mødre. Jeg var 17 år og på svangerskapskurs. De andre mødrene var 30 +/-. De hadde barnerommet klart, stasjonsvogn og stolte besteforeldre som strikket til den lille. Jeg bodde fortsatt på et barnerom, hadde moped og en vond klump i brystet for snart måtte jeg fortelle mamma at jeg var gravid.
De fikk gratulasjoner av omverden, jeg var "et tillfelle" en man syntes synd på, synd på barnet og ikke minst synd på de stakkars kommende besteforeldre. De følelsene jeg hadde for barnet i magen er nøyaktig de samme følelsene som de på 30 +/- hadde for sine barn. Noen som kan tenke seg hvordan det føles å vite at det barnet man bærer og elsker blir sett på som et problem og en belastning av alle andre? Det er ingen som gratulerer en gravid 17 åring.
Når jenta mi ble født var jeg så stolt. Familien min tok det fint og gledet seg over jenta mi. Men omverdnen generelt lente seg tilbake med armene i kors og ventet på at jeg skulle gå på tryne. Jeg har aldri følt meg så under lupen noen gang i hele mitt liv. Jeg følte at andre bare ventet på at jeg skulle gjøre noe galt slik at de kunne si "hva var det vi sa...". Jeg spurte aldri mine foreldre om barnevakt, jeg skulle ikke være til belastning for noen. Jeg jobbet som en gal med å gjøre alt så perfekt som mulig for at ingen skulle kunne "ta meg" på noe. Jeg ble truet av med barnevernet en gang av en fremmed dame. Jeg og en annen ung mor var ute og trillet sent en sommer kveld, barna våre sov godt og allikevel fikk vi en kraftig skyllebøtte av denne damen. For å være så uansvarlige at vi trillet ute så seint det gikk bare ikke ann. Hun skulle kontakte barnevernet og melde oss. Tror dere hun ville gjort det samme hvis vi var 32 og ikke 18?
Når en ung mor er utslitt og savner å være ute med venner blir hun møtt med "ja hva var det vi sa,....vi viste nok at du var for umoden og ikke kom til å takle dette". En moden mor blir møtt med en helt annen forståelse, "ja jeg husker selv da ungene var små, jammen en tøff tid dette, synes du skal unne deg litt mer alenetid jeg for det trenger du". En moden mor er sliten for de små barn er slitsomme, en ung mor er sliten fordi hun er ung.
Jeg sier ikke at alle unge mødre føler det sånn eller at alle mødre på 30 +/- har det så greit. Ei heller at alle vil unge mødre vondt og ingen forstår oss. Men etter 8 år som ung mor og etter å i 8 år ha blitt stemplet utifra min alder og ikke mine omsorgsevner har jeg da en viss balast. Det er knalltøfft å være 10 år yngre enn alle andre på foreldre møte, det er vondt å bli holdt utenfor fordi man ikke passer inn i andres bilde av en mor. Det er grusomt å vite at andre kanskje tror jeg ikke kan ta vare på barna mine og det er fælt å bli så til de grader stigmatisert. For hvis jeg spørr deg "hva er det første du tenker på når jeg sier ung mor" hva svarer du da? Om du er helt ærlig? Selv jeg som er en ung mor har negative asosiasjoner til det begrepet.
Dette innlegget er ikke ment som kritikk av noen, det er bare ment som en liten "forklaring" på hvorfor begrepet ung mor er så følsomt for noen.
__________________
Storm 04 spiser ristet brød fra Melissa brødrister
Marry er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-06-2005, 16:22   #2
VIP-Medlem
 
skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 7,081
MP Rating: 0% (0)
skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: En ung mors bekjennelser.

Veldig godt skrevet. Jeg skjønner godt at det må være en belastning å bli kritisert og nedvurdert, særlig i en situasjon der man allerede er litt usikker og bekymret (for det er man jo gjerne som førstegangsmor uansett). Og det er forståelig at man blir litt ekstra hårsår når man føler at "alle" ser ned på en og tror at man ikke strekker til (enten det reelt er slik eller ikke).
__________________
Skilpadda og Lillegutt (des. 2002)
skilpadda er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-06-2005, 16:31   #3
Æresmedlem - Moderator
 
LindaSD sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 17,362
MP Rating: 100% (6)
LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: En ung mors bekjennelser.

til deg. Veldig bra skrevet...
Jeg skjønner godt at du føler det slik. Det ER mange som har "fordommer" ja. Heldigvis har ikke jeg erfart så mye av det da. Alle ble glade for graviditeten min.

Men jeg synes det er kjedelig at folk jeg ikke kjenner så godt sier "Stakkars. Den beste tiden i livet ditt er ødelagt".
Kanskje det ville vært slik for dem, men slik er det ikke for meg! Jeg festet nok i 15 års-alderen (sånn annenhver helg greie). Det er nok for meg å feste noen få ganger i året nå... Jeg synes ikke jeg ofrer noe, for jeg liker mye bedre å bruke tid på jenta mi
Og jeg er også helt enig i det du sa angående det å være sliten... En ung mor får nok helt klart høre det på en skarpere måte ja. Det er litt trist...
__________________
Linda med 2004
(Scrappingen min)

LindaSD er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-06-2005, 16:37   #4
Medlem
 
lillepi@ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Nord-Norge
Meldinger: 281
MP Rating: 0% (0)
lillepi@ har mye å være stolt av.lillepi@ har mye å være stolt av.lillepi@ har mye å være stolt av.lillepi@ har mye å være stolt av.lillepi@ har mye å være stolt av.lillepi@ har mye å være stolt av.lillepi@ har mye å være stolt av.lillepi@ har mye å være stolt av.lillepi@ har mye å være stolt av.lillepi@ har mye å være stolt av.lillepi@ har mye å være stolt av.
Sv: En ung mors bekjennelser.

Veldig bra skrevet!! Jeg har ikke vært i den situasjonen selv, men nå forstår jeg unge mødre mye bedre... (Var "bare" 22 da jeg ble gravid, men det er jo ikke så ungt liksom..)
til deg!
lillepi@ er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-06-2005, 17:13   #5
Supermedlem
 
plipp sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Sted: østfold
Meldinger: 1,094
MP Rating: 0% (0)
plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.
Sv: En ung mors bekjennelser.

Jeg synes dette var veldig bra skrevet!!

Jeg var 20, og ikke tenåring lenger da jeg fikk mitt første barn. Ble nok ikke så stigmatisert.
Mange
__________________
Plipp, Plopp (-95) og Plomma (-05)
plipp er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-06-2005, 17:15   #6
VIP-Medlem
 
Cecilie85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 9,296
MP Rating: 0% (0)
Cecilie85 har slått av rykte
Sv: En ung mors bekjennelser.

Sitat:
Opprinnelig postet av LindaSD
til deg. Veldig bra skrevet...
Jeg skjønner godt at du føler det slik. Det ER mange som har "fordommer" ja. Heldigvis har ikke jeg erfart så mye av det da. Alle ble glade for graviditeten min.

Men jeg synes det er kjedelig at folk jeg ikke kjenner så godt sier "Stakkars. Den beste tiden i livet ditt er ødelagt".
Kanskje det ville vært slik for dem, men slik er det ikke for meg! Jeg festet nok i 15 års-alderen (sånn annenhver helg greie). Det er nok for meg å feste noen få ganger i året nå... Jeg synes ikke jeg ofrer noe, for jeg liker mye bedre å bruke tid på jenta mi
Og jeg er også helt enig i det du sa angående det å være sliten... En ung mor får nok helt klart høre det på en skarpere måte ja. Det er litt trist...
signerer denne
__________________

Cecilie85 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-06-2005, 17:31   #7
Seniormedlem
 
Aimee83 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Sted: Lørenskog
Meldinger: 1,588
MP Rating: 0% (0)
Aimee83 har mye å være stolt av.Aimee83 har mye å være stolt av.Aimee83 har mye å være stolt av.Aimee83 har mye å være stolt av.Aimee83 har mye å være stolt av.Aimee83 har mye å være stolt av.Aimee83 har mye å være stolt av.Aimee83 har mye å være stolt av.Aimee83 har mye å være stolt av.Aimee83 har mye å være stolt av.Aimee83 har mye å være stolt av.
Sv: En ung mors bekjennelser.

Bra skrevet. Kjenner meg desverre veldig godt igjen i flere av de tingene du skriver her. Fikk storebror da jeg var 18 år gammel.
__________________
Storebror Feb 2002 Lillesøster Nov 2004
Aimee83 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-06-2005, 17:41   #8
VIP-Medlem
 
maylen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Sted: finnmark
Meldinger: 5,305
MP Rating: 0% (0)
maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: En ung mors bekjennelser.

Marry: Meget bra skrevet, og det er nok slik mange så unge mødre har det, desverre. Fra enda en som ble mor som 17 åring.
maylen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-06-2005, 17:54   #9
VIP-Medlem
 
Ninapia sin avatar
 
Medlem siden: May 2003
Sted: utenfor tr.heim
Meldinger: 7,017
MP Rating: 0% (0)
Ninapia har et ubeskrivelig bra rykte.Ninapia har et ubeskrivelig bra rykte.Ninapia har et ubeskrivelig bra rykte.Ninapia har et ubeskrivelig bra rykte.Ninapia har et ubeskrivelig bra rykte.Ninapia har et ubeskrivelig bra rykte.Ninapia har et ubeskrivelig bra rykte.Ninapia har et ubeskrivelig bra rykte.Ninapia har et ubeskrivelig bra rykte.Ninapia har et ubeskrivelig bra rykte.Ninapia har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: En ung mors bekjennelser.

Veldig bra skrevet.

Tror også at det er veldig lett å misforstå hverandre på sider som dette. Man kan jo ikke høre tonefall eller slikt og da blir ting som regel tatt i negativ mening.
__________________
♥ ♥ ♥ 03 - 01 ♥ ♥ ♥
Ninapia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-06-2005, 18:07   #10
Tidl. bruker
Gjest
 
Meldinger: n/a
Re: Sv: En ung mors bekjennelser.

Veldig bra skrevet Marry.
Jeg selv møtte foreks. masse fordommer for alderen min på nyfødt intensiv avd. som snuppa var på i 6 uker.
Og jeg ble 20 år mens vi var der, så jeg var ikke av de yngste.
Når jeg i tillegg kunne si at vi ville ha barn så tidlig så trodde jo folk jeg var gal.
Men i hvert fall, det var så klart pleiere der som var helt fantastiske også, heldigvis, spesielt en. Jeg husker den episoden så godt, hun kom inn til meg en gang jeg satt ved kuvøsen og var skikkelig deppa pga. en nedtur med snuppa, og vi snakket masse, en av de tingene hun spørte om var om jeg følte at jeg måtte bevise at jeg var god nok pga. alderen min. Jeg sa jo ja så klart, for det måtte jeg jo, og da sa hun "Men du er god nok vet du." Hun utgjorde en stor forskjell for meg hele tiden, og reddet hodet mitt mang en gang. Det er godt det finnes slike og!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 04:18.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com