|
|
|
I går, 13:31
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 803
|
Hvor gamle bør barna være når de skal kunne si "takk", "vær så snill" etc?
|
|
Jeg har nettopp lest litt i en tråd på pinlige spørsmål, der det diskuteres hvorvidt barn i dag er uoppdragne og dårlige på å takke når de får noe, takke for seg, si vær så god og spørre pent hvis de vil noe.
Må innrø mme at jeg blir litt usikker på når det forventes at et barn skal kunne sånne ting.
Min lillemann er snart to år gammel. Han kan si takk og vær så god, men sier det bare av og til, og vi er ikke så flinke til å få ham til å gjøre det.
Han kan fint si takk når han får en is, men hans måte å be pent på er å si: "meg ha is?". Det tolker jeg som et spørsmål, og han har faktisk ofte fått en is når han har spurt slik. (Jaaa...jeg vet at jeg ikke burde gi etter, men han er jo så søt når han peker på fryseboksen og spør om is - selv om det nok ikke er hver eneste gang han får).
Han fikk en bamse av en loddselger på tivoli (selv om han faktisk ikke vant noe). Og da jeg spurte om han kunne si takk, ville han ikke, og det synes jeg er helt greit.
Jeg ser jo at det er barn i nabolaget og i barnehagen som er mye flinkere enn ham til å takke og spørre, men jeg synes ikke det er så viktig enda.
Men nå er han jo ikke to år enda, så han har jo en stund å lære på.
Men når forventer dere at barn skal kunne disse høflighetsfrasene, og hvilke høflighetsfraser lærer dere barna deres? Skal de for eksempel takke for seg når de har vært på besøk til en kompis?
|
I går, 23:06
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 803
|
Sv: Hvor gamle bør barna være når de skal kunne si "takk", "vær så snill" etc?
|
|
Hmmm...mange som har lest innlegget, men ingen som har noen formening?
|
I går, 23:20
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Sør for Trondheim
Meldinger: 2,048
|
|
|
Vet ikke jeg.. AM var ikke gamle skrotten når han sa f.eks "takk for mat" han. Det var ihvertfall før han var 2år.
"Vær så snill" var han nok over to før han lærte seg å si sikkelig.
vet ikke når de BØR kunne det, men jo før jo heller mener jeg.
Det blir jo lært inn en vane, og jo tidligere de lærer det jo mer konsekvente er barna på å si Takk, unnskyld osv.
AM har smeltet mang et hjerte med høfligheten sin han ihvertfall og jeg synest igrunn at det bare er koselig!
|
I går, 23:36
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 2,088
|
|
|
Min sønn fyller 3 år i august og han sier takk og vær så god, og "vil du ha" "unnskyld", "vær så snill". Vi prenter det ikke i han ved å tvinge han,mn når vi gir noe så sier vi vær så god og når vifår så sier vi tusen takk og dermed så etteraper han. Men ikke det, man må jo ta hensyn til barnets alder. Når de er 3 år kan de unnslyldes, når de er 6 kan man forvente at de gjør det.
Kan godt være jeg er litt gammeldags, men jeg synes det er fint når barn er vanlig høflig. Og jeg synes det er uoppdragent når de ikke er det. Men nå lærer de jo normal folkeskikk både hjemme og i barnehagen. Jeg tillater meg å skryte av min snart 3 åring*flau: men 1 åringe vår er nå inne i en fase der han slår og biter litt. 3 åringen vår gjør han aldri noe igjen, men kommer og forteller at nå gjorde h*n sånn og slik. Dette har han lært i barnehagen og det synes jeg er en veldig fin ting, på samme måte som når han kommer hjem fra barnehagen og gir meg en tegning han har laget og sier vær så god. Jeg blir glad, og han ser jeg blir glad, så derfor tror jeg han vil adoptere en slik væremåte....
Sist endret av benja2; I går kl 23:40.
|
|
|
I dag, 05:34
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 2,077
|
|
|
Sønnen min på 3 år er veldig flink til å si takk når han får ting. Han begynte med dette for ca 1/2 år siden, men i det siste har det blitt nesten automatisk. Vi må av og til minne han på at det heter "kan jeg få" i stedet for "jeg vil ha". Det samme med "takk for maten".
De har hatt fokus på dette i barnehagen.
Sist endret av Simane; I dag kl 05:37.
|
|
|
I dag, 05:49
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2006
Sted: I en villa :)
Meldinger: 750
|
|
|
Mine største gutter er 3 og snart 5 år gamle, og de sier takk når de får noe og takk for maten. Og så vær så god hvis vi sier takk til dem.
Dette er ikke noe vi har pushet på for å lære dem, men de har lært det i bhg
Tror at siden gutten din er 2 år, kan dere slappe litt av enda. De lærer dette av seg selv , så lenge dere som foreldre er høflige å sier takk for maten, vær så god osv
(Maibarn på SM)
|
|
|
I dag, 07:10
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 20,451
|
|
|
Jeg synes det kommer an på flere ting. Barnets alder er bare et aspekt, det er jo også forskjellig hvor verbale de er ellers, og om de uttrykker følelser på andre måter.
Poden er nå snart fire år, og han sier "takk", "unnskyld", takker for maten, spør om han kan gå fra bordet, osv, men å uttrykke takknemlighet og anger gjorde han mye, mye tidligere. Og dette var viktigere for meg enn at han nødvendigvis sa ordene.
Jeg blir ikke spesielt imponert om en treåring slenger på takk og unnskyld uten å legge mening i ordene i det hele tatt.
"Vær så snill" bruker vi ikke så mye. Jeg synes det holder lenge at han spør fint, han trenger ikke be. Altså, det holder med "Kan jeg få en is?", han trenger ikke si "Kan jeg få en is, vær så snill?". Jeg holder meg til førstnevnte jeg også, stort sett.
|
|
I dag, 07:18
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 6,523
|
|
|
syns når de er 3-4 år så bør de skjønne hvertfall. at de bør si det.. men så kan man jo ikke tvinge et barn til å si noe.. men da bør de hvertfall kunne si takk for maten og takk når de får noe...
|
I dag, 07:38
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2003
Sted: Vest-Agder
Meldinger: 747
|
|
|
Gutten min kunne si takk for maten, takk for ... og andre høflige uttrykk fra han var ca 2 år, meen en ting er å kunne si det en annen ting er å forstå når en skal si det og hvorfor...
Ikke bare en "regle" etter maten liksom
Jeg må stadig minne min 5 1/2 år gamle sønn på at han må takke for noe han får, og jeg forventer faktisk ikke at han skal huske det hele tiden når han fremdeles er så ung.
Men om noen år - da bør han kunne det uten at jeg stadig minner han på det !
Syns personlig det er viktigst å takke for gaver eller andre ting en får + å takke for maten...
( Også kjent som Ingeniøren )
Sist endret av Kes; I dag kl 07:42.
|
|
|
I dag, 07:45
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,288
|
|
|
Synes Niobe skrev det jeg mente så bra at jeg signerer denne. Jeg er heller ikke opptatt av at unger sier værsåsnill, men at de spør på en ålreit måte. Ser at eldstemann hos oss har vært kjappere ute med språket og har sagt ting helt annerledes enn minste, og dette har jo med at unger uttrykker seg forskjellig verbalt.
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 20:04.
|