Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lek, stimulering og oppdragelse
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-09-2008, 14:53   #1
Supermedlem

Positiv :) sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 525
MP Rating: 0% (0)
Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.
lei_seg Biting i barnehage......

Er det noen her som har vært borti biting i barnehage, hvordan skal vi forhlde oss til dette som foreldre og hva slags tiltak bør gjøres i bhg?
Veslesnuppa her på 10mnd har i løpet av to uker blitt bitt to ganger og kløpet en gang i kinnet av andre barn sånn at hun har vært blå.
Vi får ikke vite hvem som har gjort, ikke at det har noe å si. Jeg vil bare høre om noen har vært borti dette så jeg kansje har noe å forholde meg til om jeg tar det opp med bhg. Takk...
Gammel 26-09-2008, 16:09   #2
Seniormedlem

Pipling sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: mellom de 7 fjell
Meldinger: 1,997
Pipling har et ubeskrivelig bra rykte.Pipling har et ubeskrivelig bra rykte.Pipling har et ubeskrivelig bra rykte.Pipling har et ubeskrivelig bra rykte.Pipling har et ubeskrivelig bra rykte.Pipling har et ubeskrivelig bra rykte.Pipling har et ubeskrivelig bra rykte.Pipling har et ubeskrivelig bra rykte.Pipling har et ubeskrivelig bra rykte.Pipling har et ubeskrivelig bra rykte.Pipling har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Biting i barnehage......

Jeg tenker sånn at det er faktisk ikke greit at barnet ditt blir bitt i bhg, det synes jeg du skal si klart i fra om. Hvis noen av de andre barna rekker å bite ditt barn så er det mest sansynlig fordi de voksene ikke passer bra nok på. Men, jeg synes du skal forhøre deg om situasjonen rundt og hva som ble gjort for at barnet som bet skal forstå konsekvensene.
Gammel 26-09-2008, 16:31   #3
VIP-Medlem

anjus sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 5,943
anjus har et ubeskrivelig bra rykte.anjus har et ubeskrivelig bra rykte.anjus har et ubeskrivelig bra rykte.anjus har et ubeskrivelig bra rykte.anjus har et ubeskrivelig bra rykte.anjus har et ubeskrivelig bra rykte.anjus har et ubeskrivelig bra rykte.anjus har et ubeskrivelig bra rykte.anjus har et ubeskrivelig bra rykte.anjus har et ubeskrivelig bra rykte.anjus har et ubeskrivelig bra rykte.

Nå har jeg vært litt på andre siden jeg da. Jeg har en gutt som har vært den som biter. Han etterlot seg et stort merke på ryggen til en annen gutt.
Jeg tok tak i dette straks, fikk snakke med vår kontaktperson på barnehagen og hadde en samtale om hva som kunne gjøres for at dette ikke skulle skje igjen.

Nå er min gutt 4 år og fryktelig klar over at sånt ikke er lov, men i frustrasjon enkelte ganger har han "sett svart" og bitt. Andre barn kan slå, noen sparker, min brukte å bite.

Barnehagen var veldig glad jeg kom og tok opp dette, og de har hatt samtaler med gutten min, samtidig som jeg har fulgt det opp hjemme. De har fulgt litt ekstra med han i barnehagen, og nå går det kjempe flott. Og tro meg, jeg tror ikke det er noe kjekt for mamman/pappan til dette barnet som biter heller.

Men som kontaktpersonen vår sa; dere ikke den første og kommer neppe til å være den siste.
Gammel 26-09-2008, 16:42   #4
Supermedlem

Tash sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: sør/vest
Meldinger: 681
Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Pipling Vis post
Hvis noen av de andre barna rekker å bite ditt barn så er det mest sansynlig fordi de voksene ikke passer bra nok på.
Nå skal ikke jeg si at dette absolutt ikke er tilfellet her, men det blir litt feil for meg å si at det sansynligvis er pga de voksne. Om du har erfaring med barn som biter så vet du at dette skjer veldig raskt og er vanskelig å forutse. Jeg har hatt to barn på fanget der den ene bet den andre i fingenn slik at han begynnte å blø.

De som biter ha somregel "frimerke", men det vil ikke si at det aldri skjer igjen.

Det viktigste målet i livet mitt er å være en god mamma
Tash er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-09-2008, 16:44   #5
Supermedlem

tranquil sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,113
MP Rating: 100% (9)
tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.

Signerer Anjus.
Jeg har vært på begge sider, jenta har både bitt og har bitt sjøl. Det var faktisk verst da hun beit noen. Nå vet jeg at det er ganske mange unger som kan bite, ofte handler dette om dårlig utvikla språk, de får ikke sagt hva de mener og kan noen ganger da bli så sinte at de biter, eller de kan bite i situasjoner som gjør dem usikre. De fleste barnehager har en eller annen gang hatt barn som biter og barn som blir bitt, og har nok en plan for hvordan de jobber med dette. Det kan du jo spørre dem om. Hvoerdan de jobber med dette er og avhengig av alderen på barnet.

tranquil er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-09-2008, 16:48   #6
Seniormedlem

karianne_80 sin avatar

Medlem siden: Aug 2003
Meldinger: 1,689
karianne_80 har en strålende fremtid.karianne_80 har en strålende fremtid.karianne_80 har en strålende fremtid.karianne_80 har en strålende fremtid.karianne_80 har en strålende fremtid.karianne_80 har en strålende fremtid.karianne_80 har en strålende fremtid.karianne_80 har en strålende fremtid.karianne_80 har en strålende fremtid.karianne_80 har en strålende fremtid.karianne_80 har en strålende fremtid.

Sitat:
Jeg tenker sånn at det er faktisk ikke greit at barnet ditt blir bitt i bhg, det synes jeg du skal si klart i fra om. Hvis noen av de andre barna rekker å bite ditt barn så er det mest sansynlig fordi de voksene ikke passer bra nok på. Men, jeg synes du skal forhøre deg om situasjonen rundt og hva som ble gjort for at barnet som bet skal forstå konsekvensene.
Jeg jobber selv i bhg og biting kan forekomme tid til annen..at du trekker en konklusjon om at voksne ikke passer godt på er ganske alvorlig å si!!!

At barn blir bitt skal jo selvfølgelig ikke skje,,,og skjer det bør barnet taes ut av situasjonen og få en forklaring avhengig av alder og forståelse!!!

Barn uten språk kan bli frustrerte og da biter de,,slår de,,lugger o.l.....

Den påstanden du kommer med der er jo på lik linje som å si at om ditt barn dytter et annet barn så passer ikke du godt nok på barnet ditt siden barnet skubbet!!!!
Gammel 26-09-2008, 17:11   #7
Supermedlem

Tullpia sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: På østlandet et sted
Meldinger: 935
Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.

Sitat:
Hvis noen av de andre barna rekker å bite ditt barn så er det mest sansynlig fordi de voksene ikke passer bra nok på.
Dette må jeg nok si meg uenig i, jeg jobber selv i bhg og jobbet i fjor på en småbarnsavdeling hvor vi var plaget av en gutt som bet. Dette var utrolig frustrerende og vondt for oss som jobbet der, barna og foreldrene. Vi jobbet nesten kun 1 på 1 på denne gutten i hele fjor, og han kunne bite når du minst ante det. Ikke under krangling, men heller hvis de satt på gulvet, smilte lo og viste at de hadde det koselig, da kunne han bite til. Og ingen barn skal være så "fanget" i en barnehage at de ikke kan leke med de andre barna pga sin adferd. Vi satt hele tiden ved siden av gutten, fulgte han inn i alle rom og satt ved siden av han i samlinger og ved matbordet. Men alikevel greide han å bite de andre barna. Så jeg kan med hånden på hjertet si at i 90% av tilfellene han bet i fjor kunne ikke vi voksne ha avverget det uansett hvordan vi hadde overvåket denne gutten uten å isolere han helt.

Men når det er sakt så er det vondt å se barna sine bli bitt. Jeg ville nok tatt det opp med de ansatt på avdelingen, hørt hvilke rutiner de har, hva de gjør. Be dem informere foreldrene til biteren(noe de sikkert har gjort) og dermed prøve å forebygge det med klare konsekvenser for biteren både i barnehagen og hjemme. Men jeg tror at det er nesten umulig å forvente at slike ting ikke skal skje i en bhg med mange små barn.
Men lykke til og håper dere får en løsning slik at dere slipper flere bitemerker.
Gammel 26-09-2008, 17:16   #8
Seniormedlem

Kristine_ sin avatar

Medlem siden: Jul 2002
Sted: Bergen
Meldinger: 2,261
Kristine_ har en strålende fremtid.Kristine_ har en strålende fremtid.Kristine_ har en strålende fremtid.Kristine_ har en strålende fremtid.Kristine_ har en strålende fremtid.Kristine_ har en strålende fremtid.Kristine_ har en strålende fremtid.Kristine_ har en strålende fremtid.Kristine_ har en strålende fremtid.Kristine_ har en strålende fremtid.Kristine_ har en strålende fremtid.

Dette har skjedd med mitt barn, men da var det ikke biting, men et barn som klorte. Hun hadde i tillegg alltid veldig lange negler, og det var jo de som forårsaket blødende sår i ansiktet, stort sett i kinnene. Det skjedde nok fort, og det er ikke alltid lett å forutse fra de voksnes side selv om en sitter og følger med på barnet. De er utrolig raske disse små.

Men i din situasjon tror jeg at jeg i første omgang hadde kommentert at du har lagt merke til at det har skjedd ved flere anledninger, og at du regner med det jobbes for å stoppe denne adferden hos den som biter. Du kan jo gjerne legge til at du har forståelse for at det kreves litt ekstra innsats, men at du selvfølgelig håper de er ekstra obs, og om ditt barn er spesielt utsatt kan de jo passe ekstra på i de situasjonene disse holder på med samme aktivitet. Stort sett er dette bare kortvarige problemer hos enkelte barn, og om det gripes inn, og barnet tas ut av situasjonen og blir snakket til på en rolig og anerkjennende måte går det nok raskere over.

Med anerkjennelse mener jeg at de voksne bør anerkjenne følelsene til barnet, men ikke selve handlingen. F.eks: Jeg så at du ble sint fordi hun tok den leken som du hadde, men du har ikke lov til å bite henne. Du må si at du vil ha leken.

Håper hun slipper flere sår i ansiktet da!

Kristine_ er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-09-2008, 18:24   #9
Seniormedlem

*Beate* sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Tromsø
Meldinger: 1,902
*Beate* har en strålende fremtid.*Beate* har en strålende fremtid.*Beate* har en strålende fremtid.*Beate* har en strålende fremtid.*Beate* har en strålende fremtid.*Beate* har en strålende fremtid.*Beate* har en strålende fremtid.*Beate* har en strålende fremtid.*Beate* har en strålende fremtid.*Beate* har en strålende fremtid.*Beate* har en strålende fremtid.

Som nevnt skjer bitingen veldig raskt, og er ikke de ansattes skyld. Det er trist å være mor både når ungen blir bitt og når han biter Håper det bedrer seg raskt for dere

Og så vil jeg bare nevne at personalet pga taushetsplikten ikke har lov å opplyse om hvem som biter.
Gammel 26-09-2008, 18:47   #10
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 792
nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.

Har erfaring med biting vi også.
Mitt råd er å ta dette opp med barnehagen på en sikkelig måte. Dem vil nok mest sansynlig bli lei seg og følge ekstra med. Kanskje er det et kjent problem i barnehagen også. Hvem som biter er jo uvesentlig.. det viktige er at det blir gjort noe med!

.

oktober
2005.

nektar er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 13:12.