|
 |
|
09-10-2008, 19:37
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 449
|
poden på 3 fant ei flaske på datarommet med møgla saft som han drakk av og sa "mmm god saft".
jeg bare: eeeh, den er vel litt gammel
kikka neddi og den var møgla og lukta skikkelig vondt!
kan han bli skikkelig dårlig av dette, eller bare klun evt oppkast??
litt fortvilet her nå..
og ja, ang mine vaskevaner ect kan det diskuteres et annet sted
 25.07.2009
|
|
|
09-10-2008, 20:06
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Ringerike
Meldinger: 3,468
|
Mulig han blir litt berusa
Neida, tror ikke det er så farlig, men den er vel sikkert litt gjæra. Men han drakk sikkert ikke så veldig mye?
Største her drakk druejuice en gang, den var ikke gått ut på dato, men den smakte rett og slett rødvin så den var dårlig. Men merket aldri noe på henne.
|
|
|
10-10-2008, 00:11
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Ullensaker
Meldinger: 4,904
|
Det skjer neppe noe annet enn at han evt blir litt dårlig i magen.
Snuppa hadde "gjemt bort" en tutkopp med melk en gang, som hun brått fant igjen etter noen dager og tok en slurk av 
Ble ikke syk, men hadde litt løs avføring dagen etter.
10-10-2008, 09:48
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 3,582
|
Dere det kan faktisk være alvorlig! Det kommer helt ann på hva slags mugg det er, hvor mye mugg det er og hvor mye som faktisk konsumeres.. En jeg kjente da jeg var yngre hadde drukket muggen cola og han ble innlagt på sykehus og var skikkelig dårlig..
Hadde min datter drukket eller spist noe muggent hadde jeg fått henne til å spy altså. *fanatisk*

Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
|
|
|
10-10-2008, 10:02
|
|
|
Medlem
Medlem siden: May 2008
Sted: Trøndelag
Meldinger: 65
|
Det er ikke farlig med å drikke møgla saft. Møgel i seg selv er ikke farlig, men hvis safta har råtna er det noe HELT annet!!
Det er farlig.
|
|
|
10-10-2008, 10:17
|
|
|
Veteranmedlem
|
Ja det kan vel hende, men jeg tar ikke sjanser. Mugg er uansett ikke helt ufarlig, det kan gjøre deg syk.
Sakset fra siden "spør en biolog": Mange muggsopper skiller ut mykotoksiner (muggsoppgifter) som kan gi mange ulike plager, til og med kreft. Så muggen mat, eller mat som smaker muggent skal ikke spises, og heller ikke gis til dyr! I tillegg kommer at sporene fra muggsopper kan gi allergi.
Nei, det er ikke OK å drikke hjemmelaget saft med mugg. Dette er faktisk noe av det verste muggsoppbefengte man kan få i seg. De fleste mykotoksinene løser seg i vann (også saft). På muggent brød kan man derimot skjære vekk det mugne, dvs. det som ikke smaker mugg, fordi mykotoksinene beveger seg langsommere i brød. Men jeg anbefaler også å kaste muggent brød (og ikke gi det til fuglene!!!).
http://www.bio.no/bio/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=1686

|
|
|
10-10-2008, 10:36
|
|
|
Medlem
Medlem siden: May 2008
Sted: Trøndelag
Meldinger: 65
|
Sitat:
Opprinnelig postet av lucifine
|
Jeg visste IKKE at det var snakk om hjemmelaget saft, det er noe annet!
Få barnet ditt til å kaste opp du, det kan være det lureste i saken her.
|
|
|
10-10-2008, 11:15
|
|
|
Veteranmedlem
|
Antakeligvis har det gått bra (det gjør som regel det) men det er jo greit å ha i bakhodet til neste gang at det KAN være farlig. Dette gjelder nok ikke bare i hjemmelaget saft det gjelder nok i ferdig saft og matvarer. Den eneste muggtypen som er ok å spise er den som er dyrket (f.eks muggen som fins på muggost og slikt).

|
|
|
10-10-2008, 17:16
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 449
|
det gikk bra ja.
ingen reaksjoner
men, syns dere er flinke til å lag egne ting ut av noe, for aldri nevnte jeg hjemmelaget saft. :P
var husholdningssaft kjøpt på butikken
 25.07.2009
|
|
|
10-10-2008, 17:21
|
|
|
Veteranmedlem
|
Det er sakset fra linken, det er Biologen som sa hjemmelaget saft, ikke meg.. Jeg skrev at jeg tror det gjelder de alle fleste matvarer... Det er ikke sunt å spise mugg annet enn dyrket muggtyper (som fins i muggoster og sånt).

|
|
|
 |
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 13:56.
|