|
 |
|
13-03-2008, 09:19
|
|
Medlem
Medlem siden: Sep 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 249
|
2-åring som plutselig ikke vil gå
|
|
Min lille gutt på litt over 2 år snublet i et teppe på søndag. Han falt ikke, men jeg tror han fikk litt vondt i foten. Etterpå har han nektet å sette ned venstre fot i bakken, og vil bare bæres. Jeg må legge til at han ikke er så veldig tøff av seg - han er ikke en av de ungene som faller og bare rister litt på hodet og reiser seg igjen.
Jeg har sjekket hver dag siden det om jeg kan finne ut hvor i benet/foten det gjør vondt, men samme hvor jeg klemmer og drar og presser (hofteledd, ankel, knær, fot, tær) så reagerer han ikke.
I går sto han inntil bordet en stund med høyre ben i bakken og venstre trukket litt opp, men plutselig byttet han ben og sto på det "vonde benet" og trakk opp det andre...
På kvelden sto han flere ganger og viste da ikke noe tegn til å ha vondt, men han nektet å gå og satte seg ned ganske fort igjen.
Jeg misstenker at han bare spiller. At han hadde litt vondt på søndag, men at det har gått over og nå har han bare ikke lyst til å gå fordi det er mye kosligere å bli båret.
Jeg har selvsagt forsøkt å ikke bære ham, og å gå ut av rommet og legge en sjokoladebit et stykke unna ham for å se om han gikk når jeg ikke så på, men da krabbet han istedet.
Hva ville dere gjort?
Om jeg tar han til legen kommer han bare til å hylskrike når legen kjenner på benet hans, og da er det jo umulig for legen å finne ut hva som er vondt...
Mannen min er kjempesint på meg fordi jeg ikke tar ham til legen, da, men jeg vet jo hvordan det vil gå....
Noen som har noen råd?
|
13-03-2008, 09:30
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2004
Meldinger: 2,301
|
Sv: 2-åring som plutselig ikke vil gå
|
|
Siden det har gått så mange dager, ville jeg tatt han på alvor og dratt til legen. Kanskje mannen din kan ta han med seg?
Et vennepar av meg har tatt feil med sine barn to ganger. En gang gikk lillesøster med brukket finger en helg og en annen gang gikk storesøster med et brudd i hælen- foreldrene skjønte ikke hvor ille det var.... Barn er ikke lette å lese slik.
|
|
|
13-03-2008, 10:59
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 8,311
|
|
|
Jeg ville helt klart gått til lege med han...å hva så om han bare "spiller" da...da får du ihvertfall avkrefta at det er noe galt med foten hans.
Om det skulle vise seg at den er brekt feks så er det kjipt at dem da met sansynlig må brekke den oppi gjen fordi den har grodd feil
Ville ringt legen med engang jeg og hørt om dem kunen fått dere inn i dag...
|
13-03-2008, 11:13
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jun 2003
Sted: Ski
Meldinger: 1,068
|
|
|
Jeg ville tatt kontakt med legen. det er ikke bare bare om det er en skade der og de må brekke det på plass igjen.
Jeg har selv opplevd å gå med ett brudd i flere dager og det endte med full narkose og oppbrekking av benet.
Det var legen på legevakta jeg var på som mente at det kun var en forstuing.
|
|
13-03-2008, 12:45
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2005
Meldinger: 1,611
|
|
|
storebror hadde en slik periode som varte i flere dager og jeg vet ikke den dag i dag hva det var. Vi klemte på foten hans, trykket og vred osv og han synes ikke det var vondt så jeg følte meg helt sikker på at den ikke var brukket. Han var veldig konsekvent på å ikke bytte fot. Jeg leste om noe betennelser ol som bla kunne føre til at en fikk vondt i tåleddet, men det var vist stort sett bare voksne det rammet. Så vår 2,5 åring krøp rundt nesten en uke og ville bli bært osv, men så plutselig var han bra. I perioder haltet han litt rundt. Han er nå helt fin og har ikke noe varige mèn  Husker ikke, men jeg tror jeg ringte legen og forklarte situasjonen og ble bedt om å se det an...
|
13-03-2008, 13:05
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Tønsberg
Meldinger: 6,028
|
|
|
Min to-åring kunne nok spilt ut samme dag. Men etter flere dager ville hun nok glemt hele greia. SÅ jeg ville sjekket med legen. Jeg ser at sønnen din er akkurat like gammel som datteren min...
Jeg måtte selv gå i 3 dager med brukket bein som liten...
Lykke til
|
13-03-2008, 15:20
|
|
Seniormedlem
Sted: Bergen
Meldinger: 1,569
|
|
|
Jag hoppas att du har bestämt dig för att gå till läkaren. De vill helt säkert ta en röntgen på honom. Min 2-åring har brutit benet 2 ggr, haft maximal otur. Det har inte varit stora fall, men hon har varit uheldig. (datt ned en stol med foten först + glemte att hon hade 1 trinn igen i trappa och skulle löpa bort till mig)
De tar det väldigt allvarligt när barnet inte vill stå på foten, och det att ett barn inte bryter sig så lätt som en vuxen är helt fel. Barn är mjuka, ja - men deras ben är mycket lättare att bryta än hos vuxna.
Barn får ofta ett sk barnebrudd, benet går inte av men får sig en liten knäck. Tänk dig en gren från ett träd, försök att bryta grenen (som är färsk och mjuk). Du får bara en liten knäck i barken på en måte, precis så bryter barn benen.
Det blir inte svullet, och barnet kan gå en stund med det.
Så, det allra bästa är att dra till legen. Kräv att få en röntgen.
Att han kommer att skrika osv, ja det gjorde min dotter också första gången - men en läkare som vet vad han ska se efter vet hur han ska göra. De vet hur de ska trycka och man ser lätt skillnad på ont-skriket och ledsen-skriket.
Och för all del, inte försök det med sjokoladen - det kan bli ännu värre brudd. Inte tryck på benet själv heller...
Hoppas att du varit och sjekka benet idag!
|
14-03-2008, 14:28
|
|
Medlem
Medlem siden: Aug 2006
Sted: Finnmark
Meldinger: 225
|
|
|
Min mellomste våknet opp en morgen å kunne ikke gå på det ene beinet. Vi tok han til lege, og de tok en del prøver. De fant ut at han hadde forhøyete infeksjonsprøver. Vi ble sendt til syke hus og lå der i 4 dager.
Gutten hadde fått en virusinfeksjon i ankelleddet etter gjennomgått influensa. Dette var visst ikke så unormalt at det skjer.
|
|
14-03-2008, 15:00
|
|
Medlem
Medlem siden: Sep 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 249
|
|
|
takk for svar!
Jeg var på legevakta med ham i dag, og nå har jeg en liten gutt med blå gips på foten! Det var ikke noe brudd, men etter å ha tatt røntgen mente de at det muligens var en liten brist i ankelen hans. Han skal sannsynligvis bare ha gipsen i en uke, da...
|
14-03-2008, 15:09
|
|
Seniormedlem
Sted: Bergen
Meldinger: 1,569
|
|
|
Så fint att dere fick time hos lege! Tänker mig att det känns gott nu när du vet varför han inte gick och att han nu fått hjälp! Du ska se att han snart löper runt med gipset på foten!
God bedring till prinsen din!
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 13:39.
|