Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 18-03-2008, 13:42   #1
Supermedlem

Mae-mor sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Trøndelag
Meldinger: 540
MP Rating: 0% (0)
Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.
Barn og "normalvekt"

Prøver å finne ett sted hvor det angis ca "normalvekt" hos friske barn etter alder høyde osv, men finner det ingensteds - noen som kan hjelpe?

Grunnen til at jeg skulle hatt det er at vi er henvist til spesialist pga mistange om matallergi/intoleranse. Dvs blodprøvene var fine, men NOE er det - for hun har mange symptomer og fastlegen mente vi skulle gjøre hva vi kunne for å finne ut hva årsaken er. Hun liker ikke mat, har alltid hatt løs avføring, MASSE luft/gass i magen, brekker seg av og til når hun spiser, kan sitte med maten leeenge i munnen før hun svelger osv. Jeg skulle derfor ha visst hvordan hun ligger an vektmessig i forhold til "normalen". I tillegg har hun en del adferdsmessige symptomer som også peker i samme retning. Konsentrasjonsvansker, agressiv, blir veldig fysisk utagerende mot både andre barn og voksne

Hun er 3 år og 3mnd, usikker på nøyaktig høyde, men vil tro ca 100cm. Vekten hennes i dag varierer mellom 12 og 13 kg....

Er veldig bekymra for jenta mi for tiden, og håper vi kan gjøre noe for å bedre situasjonen. Vi vet nemlig at den "gamle" jenta vår ei god og positiv lita jente som stort sett alttid smiler!!! Men dessverre har disse problemene ført til at hun er blitt mer innesluttet og sint. Nå gir jeg meg ikke før legene tar oss på alvor!
Gammel 20-03-2008, 20:22   #2
VIP-Medlem

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,149
MP Rating: 100% (1)
millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Barn og "normalvekt"

Min jente er ca 104 cm tenker jeg og rundt 17 kg. 3 år og 1 mnd. Aner ikke hva som er normalvekt jeg heller.

Håper dere finner ut av det!
millact er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-03-2008, 20:58   #3
Supermedlem

Orchid sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Meldinger: 731
MP Rating: 100% (8)
Orchid har mye å være stolt av.Orchid har mye å være stolt av.Orchid har mye å være stolt av.Orchid har mye å være stolt av.Orchid har mye å være stolt av.Orchid har mye å være stolt av.Orchid har mye å være stolt av.Orchid har mye å være stolt av.Orchid har mye å være stolt av.Orchid har mye å være stolt av.Orchid har mye å være stolt av.

Min sønn er ca 100-102 cm og er 3 år og 2mnd gammel og veier 14kg. Håper dere finner ut av det
Gammel 20-03-2008, 21:56   #4
VIP-Medlem

Pearly sin avatar

Sted: Kristiansund
Meldinger: 6,393
Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.Pearly har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har gutt da å de er jo som regel større enn jenter og går etter ett annet sjema på hva som er normalen. Han er 3 år og 2 mnd snart men jeg aner ikke hvor lang han er nå, vet bare at han var 1m i oktober i fjor. Men han veier 16,3. Får prøve å måle han en dag, prater om at jeg skal gjør det hele tiden men får aldri gjort det

Håper dere finner ut av det
Gammel 20-03-2008, 22:06   #5
Supermedlem

Sjöstjerna sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 1,203
MP Rating: 100% (1)
Sjöstjerna har en strålende fremtid.Sjöstjerna har en strålende fremtid.Sjöstjerna har en strålende fremtid.Sjöstjerna har en strålende fremtid.Sjöstjerna har en strålende fremtid.Sjöstjerna har en strålende fremtid.Sjöstjerna har en strålende fremtid.Sjöstjerna har en strålende fremtid.Sjöstjerna har en strålende fremtid.Sjöstjerna har en strålende fremtid.Sjöstjerna har en strålende fremtid.

Jenta vår blir 3 år om to mnd og er knappe 85cm lang og 12 kg.
Hun er ingen storspiser og har avföring 2 (max 3) ganger i uka.

Ikke gi dere, mas alt dere orker for å bli undersökt skikkelig. Lykke til.

JENTENE 05 OG 07
Sjöstjerna er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-03-2008, 22:07   #6
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,188
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Det du skal ha, er Percentilskjema. Dette er hva helsestasjonen også bruker.

Du finner det om du søker på nettet.
Der finnes det en midtområde og avvik innenfor normalen over og under. En bør ligge innenfor dette. MEN: Det viktigste er at barnet følger kurven sin, ikke alltid hvor en ligger på skjemaet.

http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php

Percentilskjema jente 2-5 år HØYDE:
http://www.who.int/childgrowth/stand...irls_p_2_5.pdf

2-5 år VEKT
http://www.who.int/entity/childgrowt...irls_p_2_5.pdf

2-5 år VEKT kontra LENGDE
http://www.who.int/entity/childgrowt...irls_p_2_5.pdf

Sist endret av Berta; 20-03-2008 kl 22:10.
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-03-2008, 08:58   #7
Supermedlem

Mae-mor sin avatar

Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.Mae-mor er fantastisk mot andre.

Hei igjen - og takk for alle svar
Jeg har skrevet ut det skjemaet Berta - takk for linken!! Var dette jeg drev å leita etter på nett, men ikke fant. Ante ikke hva det het

Vi venter fortsatt på innkalling til sykehuset - synes det skal bli greit å få sjekket dette.

--> Vi har fått time til spesialist på tirsdag - skal bli spennende å høre hva hun sier

Sist endret av Mae-mor; 30-03-2008 kl 19:52.
Mae-mor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-04-2008, 13:27   #8
Supermedlem

Mae-mor sin avatar

En liten oppdatering

I går var vi hos spesialist. Hadde sett fre mtil dette for å få noen svar. Sitter vel igje nmed blanda følelser.

Hun undersøkte henne og fant at (tross i veldig mye fising og avføring 3 ganger før legebesøket) hun hadde veldig mye luft i magen, samt at det lå en de lavføring i tarmene. Utover dette fikk vi ikke så mye svar egentlig.
Vi fikk beskjed om å kutte ned på fiber - og komme tilbake om ca 1 mnd...
Jeg synes ikke hun spiser så mye fiber egentlig - så er litt usikker på hvor vi skal kutte, men det konkrete vi fikk beskjed om var å bytte til lyst brød/knekkebrød og kutte ut frokostblandinger...
Jaja - skal jo lystre, men tviler vel på at dette er løsningen..... *sukk*
Adferds-symptomene virket det ikke osm legen brydde seg særlig om heller - og det er jo de vi er aller mest bekymret for....
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 13:09.