Sv: Har man krav på mageplastikk etter 2 KS?
|
|
Det har det siste året blitt mye strengere ifht hvem som får dekket mageplastikk.. Du må ha et heng så langt at det gir eksem,kløe etc under henget - og være av en slik art at det ikke bedres med behandling/kremer etc. Før var det også gjort ifht psykisk grunnlag om det var svært skjemmende, det har falt helt bort nå. Grunnen er at helseregionene må stramme inn på budsjettene, og derav har reglene for hvem som får det dekket blitt betydelig strengere. Å ta bukplastikk privat koster ca 35 000.-.
Jeg har vært igjennom 3 ks med tverrsnitt (altså loddrett snitt), magen er inndelt som en rumpe, og jeg har heng. Jeg fikk allikevel avslag, da det ikke var medisinske årsaker/plager..
Men sta som jeg er, så ba jeg heldigvis om en second opinion, og den andre legen på Ullevål godkjente til operasjon etter MYE om og men. jeg har valgt å benytte meg av fritt sykehusvalg, og skal derfor til coluseumklinikken i oslo i okt til konsultasjon. Er ikke sikkert at den legen vil godkjenne magen utfra reglene, og da må jeg isåfall tilbake til Ullevål å stå i kø til opr der (som er ca 1 års ventetid). Hadde jeg valgt å ta det privat og betale av egen lomme vil jeg ha fått opr iløpet av 2 uker..